Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-05-17 15:21 )
  • 2 Svar
  • 1 gilla
  • 3540 Visningar

Innan du skapar ditt nya bokföringskonto kan ett tips vara att kontrollera så att du inte redan har det, fast det ligger som inaktivt. Det gör du under Bokföring - Kontoplan. Hittar du kontot här så kan du bara markera det som aktivt.

 

Hittar du inte kontot och du vill lägga upp det är det enklaste sättet att kopiera ett befintligt konto som är från samma kontoklass som du tänkt lägga upp. På så sätt får du med rätt kontotyp, eventuell momsrapportkod och rätt SRU-kod.

  1. Gå in på ett konto som ligger i samma kontoklass och som ligger så nära du kan komma det du skapa.
  2. Klicka på knappen Kopiera uppe i menyn, och välj nytt nummer. I mitt exempel vill jag skapa nytt konto för företagsförsäkringar, så jag letar upp befintligt som heter 6310 Företagsförsäkring. 
  3. Ändra benämningen på kontot, dvs vad den ska heta. Jag kallar mitt nya konto 6311 Företagsförsäkring Butik. 
  4. Kontrollera så att du har rätt kontotyp och sedan kan du göra eventuella ändringar. 
  5. Kontot sparas med automatik, det finns ingen spara-knapp. Du kan kontrollera att kontot blivit upplagt genom att gå tillbaka till listläget så kan du söka på det här.

 kontoplan_konto.jpg

Du kan också skapa ett nytt konto genom att klicka på knappen Ny, läs mer i Lägg upp nytt konto »

 

Om du skapar ett nytt bokföringsår innan du skapar konto så följer inte det nya kontot med över till nya bokföringsåret, utan då får du lägga upp samma konto även på nya året. 

 

Om du vill byta kontoplan kan du endast göra det i samband med att du skapar nytt bokföringsår. Läs mer i Byt kontoplan »

 

Läs mer om BAS-kontoplanen och hur den fungerar.

Läs mer om Vad som bokförs i vilken kontoklass.

 

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-17

Kommentarer
celohbg
MEDLEM

Hej,

behöver lägga upp ett konto i mitt föregående år, då jag behöver det till mina bokslutstransaktioner, Året är låst och det går varken att kopiera eller skapa nya. hur gör man?

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej celohbg!

När jag testar hos mig så kan jag skapa nytt bokföringskonto i ett låst år.  Jag funderar på om du skulle kontakta vår support, så kan de undersöka varför det inte fungerar hos dig att skapa nytt konto.

När en period är låst kan du inte ändra eller skapa nya verifikationer i den perioden.  Men du kan skapa bokslutstransaktioner även om alla månader är låsta. När du har låst hela bokföringsåret kan du inte skapa bokslutstransaktioner. Läs mer om Lås period »

Ha en fortsatt fin dag!
/Mita