2025-01-13
12:53
Om du arbetar kvar i version 2023.1 eller äldre så kan du inte längre hämta adressuppgifter eller göra kreditupplysning inne i programmet från den 2025-01-02 (Visma Kreditypplysning).
Vi rekommenderar att du uppdaterar till senaste versionen, så kan du använda funktionerna i Visma Kreditupplysning som vanligt.
Du kan också alltid nå Visma Kreditupplysning när du är inloggad på Mina tjänster på vår hemsida.
... Visa mer
Etiketter:
2024-11-26
15:55
1Gilla
Nu kan du uppdatera till version 2024.11 av ditt Visma Administration/Fakturering.
Nytt i version 2024.1/2024.11
Flera förbättringar för dig som jobbar med beställningar.
Kundönskemålet att lägga in kolumnen Kommentar i Fakturahanteringen.
Kundönskemålet att förbättra plocklistan.
Hjälp att ange lagerplats.
Valfri period i kontoanalysen, du kan t ex välja period över bokföringsår.
Prestandan för avstämningar har förbättrats.
Förbättring vid integration med Visma Webshop.
Påminnelse om adressuppgifter till Visma AutoCollect.
Uppdaterad finsk moms.
Uppdaterad databashanterare, SQL Server 2022.
Rättade buggar
Läs mer om alla nyheter »
Se filmen om nyheterna
Här visar Anneli nyheterna i versionen, i filmen kan du också se hur programmet såg ut när det släpptes i mitten på 90-talet. Om du vill kan du hoppa fram till de olika kapitlen i filmen i beskrivningen i filmen.
Kika på filmen 17 minuter »
Uppdatera till senaste version
Du installerar via meddelandet som visas när du startar programmet. Du kan också installera den via Hjälp - Uppdatera programversion inne i programmet, eller via Ladda ner och uppdatera på vår hemsida.
Tveka inte att dela med dig här i forumet om du blir extra glad av någon nyhet!
... Visa mer
Etiketter:
2024-11-22
09:36
Nu har vi gjort förbättringar när det gäller prisjusteringar lagom till årsskiftet.
Justera priser med procent
Gör prisjusteringar från ett datum bakåt i tiden
Vi har även förändrat hjälpen när du trycker på frågetecknet i programmet, en ny flik öppnas i din webbläsare. Innehållet är detsamma, men nu blir det enklare att navigera med innehållsförteckningen till vänster och du hittar relaterad information i boxarna till höger.
Läs mer och hitta alla nyheter »
... Visa mer
2024-10-24
14:30
2 Gillar
I din egen takt lär du dig tidsystemet med hjälp av videor, kursmaterial, quiz och övningsuppgifter. Du får direkt tillgång och kan arbeta med kursen precis när det passar dig, och så många gånger du vill under 45 dagar 🙂
Läs mer och boka dig »
... Visa mer
2024-10-15
15:08
Här är oktobers nya funktioner:
Nu kan du som har en integration med Visma Lön Smart skapa egna tillägg som du kopplar till lönekoden Övriga tillägg och anger en korrekt löneart.
Genväg till tidsregistrering via klock-ikonen uppe i menyraden.
Du kan välja projektledare när du kopierar ett projekt.
Filtrera på kundansvarig eller resultatenhet på dina projekt.
Se projektets täckningsgrad på fliken Ekonomi.
Klar för fakturering markeras automatiskt när du avslutar ett projekt.
Nu kan du lägga in uppgifter om rot/rut direkt på offerten.
Skapa offertmallar.
Ändra uppgifter i attestvyn.
Öppna kontaktkortet direkt.
Radera alla artiklar.
Ny rapporten Avtal (AV1).
Läs mer och hitta alla nyheter »
Innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-10-15
... Visa mer
2024-10-09
15:10
För att följa med i utvecklingen uppdaterar vi SQL-databasen till SQL Server 2022 under hösten 2024. Det gäller för programmen Visma Administration, Visma Byråstöd och Visma Lön 600/300. Uppdateringen sker i samband med att vi släpper en ny version av respektive program.
2024-10-09 släpptes version 6.4 av Visma Byråstöd med SQL Server 2022.
2024-11-05 släpptes version 2024.4 av Visma Lön 300/600 med SQL Server 2022.
2024-11-26 släpptes version 2024.1 av Visma Adminsitration/fakturering med SQL Server 2022.
SQL Server 2022 fungerar på följande operativsystem: Windows 10/11, Windows Server 2016/2019/2022. Läs mer om SQL Server 2022 »
Vi rekommenderar att du uppdaterar din dator till en nyare version av Windows som stöds av Microsoft.
Visma Spcs Systemkrav »
Så här ser du vilken SQL-version du har installerad på datorn »
Den här nyhetens innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-11-26
... Visa mer
Etiketter:
2024-08-13
13:34
1Gilla
Hej Catarina ScF! Du kan fota underlaget på bildskärmen, för att slippa skriva ut och sedan fota.
... Visa mer
2024-08-12
15:07
1Gilla
Från den 1 september höjdes momssatsen för moms (1) i Finland från 24% till 25,5%. Om du har finska kunder där finsk moms används behöver du uppdatera till senaste versionen eller ändra detta manuellt i programmet från den 1 september 2024. Du gör ändringen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Moms och fliken Procentsatser. Här letar du upp Finland i listan och ändrar Momskod 1 till 25,5.
Ändringen gäller från och med nästa faktura, och redan registrerade fakturor påverkas inte. Behöver du fakturera på den gamla momssatsen fram till 31 augusti, så ändrar du inte förrän den 1 september.
Obs! För att utländsk moms ska hanteras så måste kunden ha en markering för One Stop Shop (OSS) på flik 2 Fler uppgifter.
... Visa mer
Etiketter:
2024-07-05
11:06
Hejsan Bengt Levin! De underlag som du skannat in via Visma Scanner till Visma Administration finns i mappen MOSC_TMP som ligger i företagsmappen. Via Utforskaren kan du se hur många filer det är och hur mycket plats de tar tillsammans på din hårddisk, via Egenskaper för mappen. Här är det då alla underlag som lästs in. Du kan inte se om det kom via mejl eller om det fotades i Visma Administration.
... Visa mer
2024-07-03
11:18
1Gilla
Nu har vi kontrollerat hur postadressen ser ut i Visma Administration, version 2024.0 och 2024.01. I Visma Administration står det, precis som ni har upptäckt:
Ditt bolagsnamn
Ditt organisationsnummer SPCSDitt organisationsnummer
SE-831 90 ÖSTERSUND
Denna postadress ovan fungerar, precis som exemplet nedan. Du som har skickat den nya postadressen till dina leverantörer behöver inte göra mer.
Tanken var att det enbart ska stå SPCSDitt organisationsnummer under bolagsnamnet, precis som vi informerat om från början, och i nästa version kommer vi att ändra så att det står som nedan.
Ditt bolagsnamn
SPCSDitt organisationsnummer
SE-831 90 ÖSTERSUND
... Visa mer
2024-07-02
09:52
Vi kommer att mejla er @Pirjo01 @Suslun @LisenE för att få in en säkerhetskopia från var och en av er, för att kontrollera detta vidare. Så fort vi vet mer hör vi av oss till er. /Mita
... Visa mer
2024-07-02
08:52
Hej igen! För att kolla vidare på detta vill jag att ni kontaktar vår support, så får vi kika närmare på det om det är ett visningsfel i själva programmet. För enligt vår leverantör så ska vara SPCS och sedan organisationsnummer. Support Visma Administration » /Mita
... Visa mer
2024-07-01
15:38
Hejsan! Vi håller på att kolla upp detta, och jag återkommer när jag vet mer.
Ha den fin dag! /Mita
... Visa mer
2024-05-15
15:22
Nytt i version 2024.0/2024.01
Förbättrat hanteringen kring kontoplaner
Enkelt se om det är en pappersfaktura eller pdf som du läst in
Större bilder på artiklar
Förbättringar i prisinläsningen
Husarbete och grön teknik på offerter
Kolumnen Skriv funkar även om lagerförändringsjournalen är godkänd
Förbättringar för dig med momsfri verksamhet
Tydligare info till dig som säljer fakturor
Nya valbara kolumner under Utbetalningar
Budgetnycket kopieras
Återrapportering Nordea
Läs mer om alla nyheter »
Anneli visar nyheterna i version 2024.0 »
I beskrivningen i filmen kan du hoppa fram till det som du vill kika på.
Uppdatera till senaste version
Installera versionen via meddelandet du får när du startar ditt program, eller via Hjälp - Uppdatera programversion inne i programmet. Den finns också via Ladda ner och uppdatera på vår hemsida. Har du samarbete med en integrationspartner ska du kontakta dem för att stämma av om du ska installera den nya versionen eller avvakta.
Tveka inte att dela med dig här i forumet om du blir extra glad av någon nyhet!
Vill du ha alla nyheter som publiceras i Visma Spcs forum direkt i din mejl? Prenumerera på Nyhetsfliken genom att klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj Prenumerera. Du måste skapa en användare och vara inloggad för att kunna prenumerera.
Det här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-05-15.
... Visa mer
Etiketter:
2024-03-26
10:33
Den 3 april 2024 bytte vi tjänsteleverantören som används för Digitala fakturor och dokument. Det här påverkar hanteringen vid skanning av pdf- och pappersfakturor som tolkas och skickas till Visma Administration som en e-faktura.
För dig som får skannade pappersfakturor
Från den 3 april finns en ny postadress som pappersfakturorna ska skickas till, och exempel på hur den ser ut hittar du längre ner här på sidan. Den nya postadressen kan du se när du installerat version 2024.0 eller senare versioner under Arkiv - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument - Adress för pdf/pappersfaktura.
Du behöver själv veta vilka av dina leverantörer som använder adressen. Vi rekommenderar att du skickar informationen till alla dina leverantörer, men var tydlig med att det endast gäller pappersfakturor och att ingen förändring sker för pdf-fakturor som också hanteras via tjänsten.
Den gamla postadressen kommer fungera under en övergångsperiod fram tills den 30 september 2024.
Exempel på hur postadressen ser ut efter 2024-04-03: Ditt bolagsnamn
SPCS(ditt organisationsnummer)
83190 Östersund
eller så här i version 2024.0/2024.01 av Visma Administration
Ditt bolagsnamn
Ditt organisationsnummer SPCSDitt organisationsnummer
SE-831 90 ÖSTERSUND
För dig som får skannade pdf-fakturor
Du kommer mötas av en ny avsändare för de mejl som går ut från vår skanningsleverantör, när en fakturan inte har kunnat skannas av tjänsten. Den nya avsändaren är InExchange Automailer med följande mejladress: noreply-batch-converter@ inexchange.se.
E-postadressen (orgnummer@autoinvoice.se) som används för skanning av PDF-fakturor kommer inte förändras utan är densamma.
Se exempel på mejl nedan
OBS! Detta gäller alltså endast pappersfakturor, adressen för e-post kommer fortfarande att vara densamma
... Visa mer
Etiketter:
2024-03-21
09:28
1Gilla
Nu har vi ett öppet API där du som systemintegratör kan skapa egna kopplingar för att kommunicera med Visma Tid Smart/Pro. På så sätt kan du både hämta och skriva information till ett annat system. Det kan till exempel användas om du vill ta ut kontakter eller tidrapporter för att göra sammanställningar och analyser i andra program.
Läs om API-applikationer »
... Visa mer
2024-03-05
13:28
Nu kan du äntligen göra ändringar för flera användare på samma gång! Du som totalanvändare kan massuppdatera följande fält under Inställningar - Generellt - Licenser & användare:
Avdelning
Resultatenhet
Löneform
Attestansvarig
Lägg till användaretikett
Ta bort användaretikett
Avräkningskonto utlägg via lön
Planeringskapacitet
Använd tidbank Ja/Nej
Sammanfattning via e-post
Läs mer och hitta alla nyheter »
Innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-03-05
... Visa mer
2024-01-22
16:55
Äntligen! Nu kan vi slippa pappersarkiven och istället spara alla räkenskapsinformation digitalt. Sveriges riksdag beslutade den 22 maj att ta bort kravet på att spara papperskvitton, om de finns i digital format. De nya reglerna trädde i kraft 1 juli 2024.
Enligt tidigare regler måste företag spara papperskvitton, pappersfakturor och annat pappersmaterial i sin originalform under drygt 3 år, även om de finns sparade digitalt. Vilket såklart ger både stora och omfattande kostnader för många företag. Riksdagens beslut är en av de största regelförenklingarna de senaste årtiondena. Det är stort!
Kasta pappershögen 1 juli 2024?
Beslutet som är en av de största regelförenklingarna på åratal, trädde i kraft den 1 juli 2024. Men innan du slänger dina papperskvitton du sparat digitalt, bör du avvakta tills Bokföringsnämnden tagit fram sitt förslag på vägledning.
Självklart kan du börja arbeta digitalt redan nu om du inte redan har börjat!
I Visma Administration finns det flera funktioner som gör att du kan jobba digitalt, exempelvis skicka och ta emot e-fakturor. Via vår scanner-app går det smidigt att fota både kvitton som hoppar direkt in i programmet - swoosh! Så du kan digitalisera en sak i taget »
Läs mer på regeringens hemsida.
... Visa mer
Etiketter:
2023-12-05
13:03
Nytt i version 2023.3
Koder om du vill använda fakturabelopp och valuta i dina mejl
Attestansvarig per leverantör
Leverera alla rader på leverantörsfakturan
Bilagan visas direkt på leverantörsfakturan
Fler kolumner under Beställning
Ert referensnummer (25 tecken)
Inaktiva artiklar visas inte längre
En massa nya kolumner inför inventeringen
Samt ännu fler kundönskemål
Läs mer om alla nyheter »
Anneli visar nyheterna i version 2023.3 »
I beskrivningen i filmen kan du hoppa fram till det som du vill kika på.
Uppdatera till senaste version
Installera versionen via meddelandet du får när du startar ditt program, eller via Hjälp - Uppdatera programversion inne i programmet. Den finns också via Ladda ner och uppdatera på vår hemsida. Har du samarbete med en integrationspartner ska du kontakta dem för att stämma av om du ska installera den nya versionen eller avvakta.
Tveka inte att dela med dig här i forumet om du blir extra glad av någon nyhet!
Vill du ha alla nyheter som publiceras i Visma Spcs forum direkt i din mejl? Prenumerera på Nyhetsfliken genom att klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj Prenumerera. Du måste skapa en användare och vara inloggad för att kunna prenumerera.
Det här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 23-12-05.
... Visa mer
Etiketter:
2023-10-23
16:32
Hejsan Waxpedan! För att kika på detta är det bäst att du kontaktar mina kollegor på vår support.
Ha en fortsatt fin dag! /Mita
... Visa mer
2023-10-04
10:35
Samma dag som kanelbullens dag finns nu version 2023.2 av Visma Administration/Fakturering med nyheter och förbättringar. Varsågod!
Rättningsversion 2023.21
Version 2023.2 och 2023.21 innehåller samma förbättringar, förutom att version 2023.21 innehåller rättningar av några fel som uppstod i version 2023.2. Vilka fel som är rättade ser du i versionsnyheterna under rubriken Rättade buggar. Version 2023.21 gäller enbart Visma Administration.
Har du redan installerat version 2023.2 och inte berörs av felen, behöver du inte uppdatera till version 2023.21.
Nytt i version 2023.2/2023.21
Koll på betalningsförmågan hos kund eller leverantör direkt från programmet
QR-kod för Swish på dina fakturor och länkar
Grön teknik ingår i filen till Skatteverket
Budgetdelen har snabbats upp
Samt flera kundönskemål
Läs mer om alla nyheter »
Anneli visar nyheterna »
I beskrivningen i filmen kan du hoppa fram till det som du vill kika på.
Uppdatera till senaste version
Installera versionen via meddelandet du får när du startar ditt program, eller via Hjälp - Uppdatera programversion inne i programmet. Den finns också via Ladda ner och uppdatera på vår hemsida. Har du samarbete med en integrationspartner ska du kontakta dem för att stämma av om du ska installera den nya versionen eller avvakta.
Tveka inte att dela med dig här i forumet om du blir extra glad av någon nyhet!
Vill du ha alla nyheter som publiceras i Visma Spcs forum direkt i din mejl? Prenumerera på Nyhetsfliken genom att klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj Prenumerera. Du måste skapa en användare och vara inloggad för att kunna prenumerera.
Det här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 23-10-19.
... Visa mer
Etiketter:
2023-08-10
11:03
Är du tillbaka till kontoret efter semestern och är sugen på att lära dig mer om ditt program? Här hittar du gratiswebbinarium och du kan även boka in dig för specialisthjälp.
Bland våra gratiswebbinarium, som är inspelade filmer, kan du lära dig mer om tid- och utläggsregistrering, faktura- och löneunderlag, projekt och kunder, systeminställningar, rapporter och analys. Alla filmer är indelade i kapitel, så du kan enkelt hoppa vidare till det som just du vill veta mer om.
Kika på våra utbildningar i Visma Tid Smart/Pro »
... Visa mer
2023-08-10
10:37
1Gilla
Är du tillbaka till kontoret efter semestern och är sugen på att lära dig mer om ditt program? Här hittar du gratiswebbinarium och du kan även boka dig på digital utbildning.
Bland våra gratiswebbinarium kan du lära dig mer om hur effektiviserar din bokföring, hur du kan jobba smart med lagerdelen i Administration 1000/2000, samt hur du generellt kan jobba mer digitalt i ditt program.
Vill du fördjupa dig mer bokar du in dig på grundkurs, fortsättningskurs eller Bli digital med våra lärare.
Kika på våra utbildningar i Visma Administration »
... Visa mer
Etiketter:
2023-06-15
08:55
Hej Tessier! Jag vill återkoppla till dig att vi har en integration till Visma Lön Smart sedan slutet av 2022, du hittar mer info om detta i Integration Visma Lön.
... Visa mer
2023-06-08
12:01
1Gilla
Nu är det dags för version 2023.1 av Visma Administration/Fakturering med flera förbättringar.
Nytt i Version 2023.1
Sökvägar och filnamn som du vill ha dom
Uppdaterat med flera kundönskemål
64-bitars
Hjälpen har fått en makeover
Läs mer om alla nyheter »
Se också filmen om nyheterna »
Du kan om du vill hoppa fram till de olika kapitlen som du hittar i beskrivningen till filmen.
Uppdatera till senaste version
Du kan installera den Ladda ner och uppdatera på vår hemsida. Har du samarbete med en integrationspartner ska du kontakta dem för att stämma av om du ska installera den nya versionen eller avvakta.
Tveka inte att dela med dig här i forumet om du blir extra glad av någon nyhet!
Vill du ha alla nyheter som publiceras i Visma Spcs forum direkt i din mejl? Prenumerera på Nyhetsfliken genom att klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj Prenumerera. Du måste skapa en användare och vara inloggad för att kunna prenumerera.
Det här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 23-06-08.
... Visa mer
Etiketter:
2023-05-30
14:01
2 Gillar
Lagom till skolavslutningar och studenter byter våra webbaserade program om till festligare kläder. Inom kort uppdaterar vi färger och ikoner för att det ska lira med vår övriga kommunikation och vårt nya varumärke. Programmen kommer att funka precis som vanligt, så inga konstigheter där. Ni har fått vara med och tycka till och lila blev det självklara valet. Tack för hjälpen!
För dig som har Visma Administration ändras det inte så mycket, mer än att den skrivna hjälpen byter färg. Använder du några av våra tjänster eller webbaserade produkter, så kommer du att märka skillnaden där.
I vårt tidredovisningssystem Visma Tid Smart/Pro kommer det exempelvis se ut så här snart 🙂
Nya färger i Visma Tid Smart/Pro.
Vi hoppas du gillar nya kostymen!
... Visa mer
Etiketter:
2023-01-05
12:12
E-faktura - E-fakturor eller “elektroniska fakturor” skickas i ett format som kan läsas in av mottagarens affärsystem eller digital brevlåda. Distributionen av fakturan är då helt digital, korrekt och kräver ingen manuell hantering av varken avsändaren eller mottagaren. E-fakturor brukar också kallas EDI-fakturor, Svefaktura eller Peppol-faktura. Vi stöd för alla format av e-faktura.
Läs om Skicka e-fakturor »
Faktura med e-post - I ett mejl skickas fakturan i pdf-format. Alla betaluppgifter och all räkenskapsinformation ligger då inbäddade i bilden och mottagaren får manuellt hantera fakturan i sitt affärssystem.
Du kanske tycker att du skickar digitalt när du mejlar fakturan, men är det effektivt? Riskerna med att skicka fakturan via e-post syns inte i det ögonblick då fakturan ska skickas iväg utan kan komma först mycket senare.
Nackdelar för din kund när du skickar fakturan via mejl
Det är ansträngande När fakturan kommer krävs det en ansträngning från mottagaren att hantera pdf:en, t ex lagra den bland räkenskapsmaterial och att betala den på banken. Ansträngningen som krävs för att kopiera uppgifterna från pdf:en är en typisk orsak till att kunden drar sig från att hantera den när den kommer och därför ökar risken att den glöms bort.
Det är stor risk att glömma betalningen Orsaken till försenade betalningar är ofta att kunden glömt bort fakturan eller inte mottagit den. Och det är aldrig kul att få en betalningspåminnelse från sin leverantör, så troligtvis vill inte kunden hamna i en situation där man missat betalningen. Tyvärr är det så att när pdf-fakturan ligger i kundens mejlkorg försvinner den lätt i mängden av mejl, för att inte tala om risken att den kan ha hamnat i kundens skräppost.
Det blir dubbelarbete Mottagaren måste manuellt registrera fakturan eller kopiera exakt samma uppgifter till sin bokföring och/eller på banken. Onödigt dubbelarbete när det finns smartare alternativ på hur fakturauppgifterna kan levereras i ett helt elektroniskt format från ett system till ett annat.
Risker du tar när du skickar fakturan via mejl
Du får inte betalt i tid Eftersom att nackdelarna är många för mottagaren ökar risken att kunden helt glömmer att betala när den skickats på mejlen. Det påverkar givetvis din likviditet när intäkterna inte kommer på utsatt tid. Visste du om att 72 procent av pdf-fakturorna betalas i tid, medan det är hela 90 procent av e-fakturorna.
Den kan försvinna på vägen En otroligt vanlig fråga mellan företag och kund är “Har du fått fakturan?" Bara för att upptäcka att e-postadressen var felaktigt registrerad eller att fakturan hamnat i skräpposten. Ber du då kunden att fortsatt betala på det angivna förfallodatumet eller flyttar du fram förfallodatumet? Oavsett har du inte fått in pengarna i tid och det är synd när det finns betydligt säkrare sätt att leverera fakturan på.
Det kostar tid och ansträngning i efterhand Eftersom risken är hög att du inte får betalt i tid kommer du behöva påminna din kund att betala. Tiden det tar att hantera förfallna fakturor underskattas ofta och kan helt klart förebyggas.
... Visa mer
2022-11-14
15:08
Hej Agneta!
Du lyfter att du vill att din redovisningskonsult skulle kunna logga in och kolla underlagen som ligger digitalt i systemet. Jag får hänvisa till IT-stöds support hur/om du kan lösa detta.
I vårt webbaserade ekonomiprogram Visma eEkonomi kan du samarbeta med din byrå, vilket innebär att du och din byrå delar samma program. Ni har tillgång till samma uppgifter och slipper därmed skicka uppfterna fram och tillbaka. Ha en fortsatt fin dag! Mita
... Visa mer
2022-10-05
10:53
Hejsan!
Just nu har vi inga sådan planer att införa detta, men det du kan göra är att att skapa en egen rapport via Bokföringsrapportgeneratorn eller rapportgeneratorn om du har Visma Administation 2000. Väljer du att försöka själv så kan du kanske ha användning av programhjälpen och avsnittet Skapa rapport via rapportgeneratorn, alternativt Skapa rapport via bokföringsrapportgeneratorn.
Vill du komma i kontakt med en av våra duktiga konsulter? Sök upp dem på kartan längst ner på sidan partners och återförsäljare eller ring oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.
/Mita
... Visa mer
2022-09-22
08:34
Hejsan Tessier!
Precis som du skriver så är det "osmart" att inte ha en integration med Visma Lön Smart, och vi jobbar på detta och tanken är att det ska komma inom kort. Så håll ut 🙂
Jag återkopplar här när vi har allt klart.
/Mita
... Visa mer
2022-08-31
09:06
Hej Mattias! Jag har bett en kollega att kontakta dig för att försöka lösa det här.
Ha en fin dag! /Mita
... Visa mer
2022-08-30
14:51
Hej Mattias! Det bästa är att du pratar med mina kollegor på vår support för att reda ut vad som blir fel här. Här hittar du våra kontaktuppgifter »
Hoppas det löser sig! /Mita
... Visa mer
2022-06-10
11:07
Hej Anne-Lie3! I Visma Administration så finns det ingen specifik utskrift för detta, men du kan lösa det via någon av våra Integrationspartners. Jag har här gjort ett urval för Frakt och logistik bland våra integrationslösningar för Visma Administration. Ha en fortsatt fin dag! /Mita
... Visa mer
2022-02-15
12:41
1Gilla
Hej Anne-Lie3! Precis som du och Tinne här skriver så kan du inte makulera en faktura som är journalförd, utan du behöver skapa en ny order.
Jag ska se över informationen vi har om detta i den skrivna hjälpen, så det framgår bättre hur man ska göra.
Ha en fin dag! /Mita
... Visa mer
2022-01-04
11:03
1Gilla
Journalhantering är grunden i bokföringen i programmet. När du har gjort dina registreringar av leverantörsfakturor, kundfakturor, inbetalningar, utbetalningar och lagerförändringar måste du skriva ut journaler och godkänna dem för att transaktionerna ska föras över till bokföringen. När du skriver ut en journal får du alltid med alla transaktioner som är gjorda, men som inte ingått på tidigare journal, fram till och med det datum du angivit i dialogrutan för utskrift.
Skriv ut journaler till pdf
För att godkänna en journal så att det blir en verifikation som bokförs, måste journalen skrivas ut som Fil, Pdf eller på papper. Oavsett vilket sätt du väljer att skriva ut den på, så behöver journalen inte sparas i det formatet eftersom den finns lagrad elektroniskt i ditt program under Bokföring - Gamla journaler.
Väljer du att skriva ut journalen som Pdf gör du ett miljömedvetet val. Du slipper också problemet med att utskrifter fastnar i skrivaren, för har du godkänt journalen kan du inte skriva ut den igen och få med bokföringsunderlaget. Vill du, trots att du inte behöver, spara dina pdf-filer digitalt kan du göra det via Storegate Backup, läs mer på Spara via Storegate Backup »
När ska journalerna skrivas ut?
Hur ofta du ska skriva ut och godkänna dina journaler är olika beroende på hur du arbetar. Det kan vara varje dag, en gång i veckan eller i slutet på varje månad. Det viktiga är att du har skrivit ut alla journaler per den siste varje månad (om det har skett några transaktioner), för att få allt bokfört på rätt månad.
Överföring till bokföring
Standardinställningen i programmet är att alla konteringar från en journal automatiskt förs över till bokföringen och skapar en verifikation där, när du godkänner journalen.
Om du vill journalföra en verifikation per affärshändelse, markerar du rutan En verifikation per affärshändelse under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring. Om rutan inte är markerad skapas en verifikation per journal. Detta gäller för journalerna faktura-, inbetalnings-, leverantörsfaktura- och utbetalningsjournal.
Efter journalen skrivs alltid ett bokföringsunderlag ut automatiskt. Det bokföringsunderlaget används som verifikation i bokföringen.
Ett sätt att få bra koll på kundreskontra respektive leverantörsreskontra är att använda verifikationsserier. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring - Verifikationsserier, och fliken Journaler mm kan du ställa in för vilken verifikationsserie som dina journaler ska bokföras i.
Journaler ska skrivas ut i löpande datumordning, du ska inte bakdatera journaler. Läs mer i Journalför på rätt datum »
Godkända journaler
Dina godkända journaler kan du titta på under Bokföring - Gamla journaler.
Inköp
Dina inköp bokförs genom att skriva ut leverantörsfakturajournal till pdf och i samband med det skapas en verifikation till bokföringen. Har du levererat in artiklar på dina leverantörsfakturor skriver du ut lagerförändringsjournal och då får du även med lagerdelen i bokföringen.
Läs mer om Leverantörsfakturajournal »
Utbetalning
Dina utbetalningar bokför du genom att skriva ut en utbetalningsjournal till pdf och i samband med det skapas en verifikation i bokföringen.
Läs mer om Utbetalningsjournal »
Lagervaror
Dina ut- och inleveranser av lagervaror bokförs när du skriver ut lagerförändringsjournalen till pdf.
Läs mer om Lagerförändringsjournal »
Försäljning
Din försäljning bokför du genom att skriva ut fakturajournal till pdf och i samband med det skapas en verifikation till bokföringen. Levererar du ut varor i samband med faktureringen skriver du också ut lagerförändringsjournalen för att få med lagerdelen i bokföringen.
Läs mer om Fakturajournal »
Inbetalning
Dina inbetalningar bokför du genom att skriva ut en inbetalningsjournal till pdf och i samband med det skapas en verifikation till bokföringen.
Läs mer om Inbetalningsjournal »
Inventeringsjournal
Inventeringsjournalen påverkar endast antalet som finns för artikeln. Innan du skriver ut och godkänner inventeringsjournalen har inte antalet i artikelregistret påverkats, utan det görs först när inventeringsjournalen är godkänd. Inventeringsjournalens löpnummer skapas i samband med utskrift. Inventeringsjournalen sparas inte, eftersom denna journal inte påverkar bokföringen utan endast antal artiklar i artikelregistret.
Läs mer i Gör inventering.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats 25-03-21
... Visa mer
Etiketter:
2021-11-25
08:02
1Gilla
Många brukar känna att det är stressigt på jobbet innan julledigheten, och det kan du undvika med god planering. Här har vi några tips som hjälper dig att få ett försprång i planeringen!
Planera de sista veckorna
Genom att planera de sista jobbveckorna så finns det gott om tid att göra klart alla prioriterade uppgifter. Ett bra tips för att du ska lyckas är att använda Uppgifter och uppgiftstavlor i Visma Tid Pro som ger dig god överblick av alla planerade, påbörjade och avslutade uppgifter. Du kan delegera arbetsuppgifter till berörda medarbetare och använd etiketter och slutdatum för att få koll på vilka uppgifter som måste vara klart innan jul.
Semesterlista
Det är viktigt att ha koll på vilka medarbetare som är lediga över julen. Du kan förbereda en semester-/ledighetslista genom att använda ledighetsplanering som finns i Visma Tid Pro. Det smidiga är att dina medarbetare gör sina ledighetsansökningar i appen och sedan får de ett godkännande av sin chef. På så sätt hamnar ansökningarna direkt i planeringen där du enkelt får en överblick av all planerad ledighet och kan direkt se att du har rätt bemanning.
Ha koll på de administrativa uppgifterna
För att vara i fas med de administrativa uppgifterna efter ledigheten, är det bra att du sätter av tid till detta innan du tar ledigt. Se till att tidrapportera och gå igenom alla kvitton och utlägg. Påminn dina kollegor att också göra det!
Kontrollera även vad som ska faktureras efter jul, det kanske finns projekt som kan faktureras redan nu.
Aktivera autosvar och se till att du har läst alla mejl
För att du ska ha koll på läget är det bra att gå igenom alla olästa mejl, för att inte missa viktig information. Passa även på att lägga in ett autosvar i mejlen - så vet man när du är tillbaka. För att slippa svara i telefon under julen är det också bra att prata in ett meddelande på telefonen.
Aktivitet tillsammans
Många företag brukar ses en gång innan julledigheten, det kan vara att man äter ihop eller en kombination med aktivitet och mat. Ibland är det till och med så att tomten kommer med litet paket. Du hittar här hur du bokför julklappar/julgåvor till anställda och kunder, samt hur du bokför julbord/julfest i vårt forum.
Länktips: 10 saker att se över inför nya året »
... Visa mer
Etiketter:
2021-11-15
09:21
Hej celohbg! När jag testar hos mig så kan jag skapa nytt bokföringskonto i ett låst år. Jag funderar på om du skulle kontakta vår support, så kan de undersöka varför det inte fungerar hos dig att skapa nytt konto. När en period är låst kan du inte ändra eller skapa nya verifikationer i den perioden. Men du kan skapa bokslutstransaktioner även om alla månader är låsta. När du har låst hela bokföringsåret kan du inte skapa bokslutstransaktioner. Läs mer om Lås period » Ha en fortsatt fin dag! /Mita
... Visa mer
2021-09-16
09:20
Hejsan! Det är kanske förvirrande med begreppen här som jag ska förtydliga. För några år sedan hette vår lagringstjänst Visma Backup, ett samarbete med Storegate. Senare ändrade vi namnet till Storegate Backup - men det är samma tjänst som tidigare.
När jag tittade på din faktura så står bägge namnen här, Storegate Backup lagringsutrymme och Visma Backup, så jag förstår att det inte är lätt att veta vad som är vad. Du skriver att du får en uppmaning att ladda hem Storegate Backup, och jag antar att det är klienten som ska laddas ner om du vill ha automatisk backup på valda mappar. Men för att reda ut detta hos dig så rekommenderar jag att du kontaktar Supporten på Storegate.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2021-09-13
14:37
Många av våra kunder sparar sin säkerhetskopia på ett usb-minne och lägger i skrivbordslådan eller på en extern hårddisk. I värsta fall läggs säkerhetskopian i en mapp på datorn som man inte tar kopia på, och får man då en datorkrasch så är allt borta.
Enligt bokföringslagen ska du alltid kunna komma åt din bokföring om du skulle behöva det. Vet du var du har din bokföring sparad, och hur enkelt och snabbt kan du få koll på den?
Enligt Bokföringsnämnden är det företagets presentationsform i bokföringen som avgör hur underlaget till bokföringen ska sparas. Genom att använda Storegate Backup som lagringsyta kan du spara dina bokföringsuppgifter digitalt.
Med Storegate Backup kan du på ett smidigt och enkelt sätt spara ditt företags säkerhetskopior och andra viktiga företagsdokument på ett säkert ställe på servrar i Sverige vilket också gör att du följer GDPR. Du kan när som helst, och från vilken uppkopplad dator eller mobil, få tillgång till din information.
Du kan ladda upp dina filer på två sätt, antingen laddar du upp dem manuellt i molntjänsten men vi rekommenderar att du installerar en modul som automatiskt och regelbundet laddar upp de mappar du vill från din dator. Tänk på att du själv måste ta t ex en säkerhetskopia i Visma Administration och Visma Lön och lägga den i den valda mappen för att den ska laddas upp i molntjänsten.
Tips på hur du sparar din bokföring digitalt med Visma Administration:
För att få den allra smartaste hanteringen av Storegate Backup gör du inställningarna så att dina viktiga mappar sparas med automatik. Det enda du behöver tänka på är att du sparar informationen i rätt mappar på datorn. Se filmen Kom igång med Storegate Backup för att se hur enkelt det är att börja spara din bokföring på ett säkert sätt.
Skriv ut dina journaler till pdf och spara i en vald mapp på datorn som automatiskt kopieras till Storegate Backup.
När du tar emot e-fakturor från dina leverantörer når du alltid originalen från leverantörsfakturan i programmet.
Du behöver inte skriva ut kopior på dina kundfakturor, men vi vet att vissa av våra kunder gör det. Vill du spara en kopia rekommenderar vi att du spara dessa som pdf och lägger dem i en mapp, som sedan kopieras över till din lagringsyta.
De underlag som du skickar från appen Visma Scanner når du från på det dokument som det är kopplat till.
Kom igång
Första gången du loggar in går du till vismaspcs.se och väljer Mina tjänster. Uppe i menyn till höger klickar du på Användare och välj den användare som ska ha tillgång till tjänsten. Markera Storegate Backup under Kompletterande tjänster. Klicka på Spara. Nu dyker ikonen för Storegate Backup upp i användarens startsida inne på Mina tjänster. Du betalar per användare och du hittar mer information på vår hemsida.
Hantera filer
När du är inloggad på lagringsytan kan du se vad du har för filer sparade och hantera dem. Du kan flytta, radera, favoritmarkera och enkelt ladda ner filer - till exempel en säkerhetskopia på din bokföring om du skulle behöva.
Du kan hantera många olika sorters filer som exempelvis pdf, sie, word-och kalkyldokument. Du väljer vilken storlek på lagringsyta du behöver.
Storegate Backup
Dela filer med andra
En smart del är att du kan dela filer med andra, till exempel om du har en sie-fil som ska till din redovisningsbyrå och då kan du välja att dela en publik länk eller en publik länk med BankID.
Se filmen Kom igång med Storegate Backup »
Läs mer Storegate Backup och om hur du kommer igång »
Läs mer Här kan du få hjälp om du har några frågor »
Läs mer om hur du sparar tid och slipp onödiga utskrifter - digital bokföring vs papper »
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-07-01
... Visa mer
Etiketter:
2021-06-29
14:49
3 Gillar
Bankfilsformat och återrapporteringsfiler kan vara rörigt och det blir inte lättare av att det kan vara olika beroende på vilken bank du använder.
Du kan använda återrapportering av kundinbetalningar för både inhemska och utländska kundfakturor, och det gäller för följande tjänster: Camt.054, BG Max (Bankgiro), Total In Bas (Plusgiro), Total In med utökad sökning. Läs mer om det i Återrapporteringsfiler för inbetalningar.
Här har vi samlat information om vad vi stödjer gällande leverantörsbetalningar.
Vad finns det för olika filformat i dagsläget för leverantörsbetalningar?
XML/ISO20022 (pain 001.001.03): Det är det mest framtidssäkra formatet som inom de närmaste åren kommer att vara det enda filformatet för utbetalningar som våra banker kommer att ta emot.
LB: Med det här filformatet skickar du dina leverantörsbetalningar till Bankgirot via din internetbank. Det här filformatet kommer att fasas ut i framtiden.
PO3: Nordeas egna format. PO3 kommer att fasas ut i framtiden.
Om du skickar de svenska betalningarna i LB-format finns det olika valmöjligheter för hur de utländska betalningarna skickas:
XML/ISO20022 (pain 001.001.03) Filformat för utlandsbetalningar för Danske Bank, SEB, Handelsbanken och Swedbank och Nordea. Även om du skickar de svenska betalningarna i LB-formatet kan du skicka utlandsbetalningar i detta format.
SISU: Filformat för utlandsbetalningar för SEB när du använder LB.
SPISU: Filformat för utlandsbetalningar för Swedbank när du använder LB.
Leverantörsbetalningar
I programmet gör du inställningar för att skapa utbetalning via betalfil under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar - Utbetalningar.
Att arbeta med utbetalning-/återrapporteringsfiler kan innebära att banken tar ut en kostnad. Kontakta din bank för mer information.
När det gäller Danske Bank kan du använda filformaten.
XML/ISO20022
Det är det framtidssäkra formatet och du får med både svenska och utländska betalningar i samma fil.
Numera används IBAN i första hand även för svenska utbetalningar om du har Danske Bank, därefter bankgironummer.
Om du vill gå över till att skicka betalfiler i XML-format behöver du kontakta din bankkontakt så att de kan börja ta emot XML-filer från dig.
Vi har stöd för samdebitering per leverantör och skickar med informationen som behövs i filen.
Kreditfakturor: Läs mer om hur du hanterar kreditfakturorna i vanliga frågan Hur hanterar jag kreditfakturor i formatet XML/ISO20022?
Namn på betalfilen: Filen börjar med Pain00100103 följt av bank, sändningsnummer och datum/klockslag.
LB
Detta format kommer att fasas ut inom den närmaste tiden.
Skickar du även utlandsbetalningar, behöver du i fältet Format för utlandsbetalningar välja vilket format som banken vill ta emot utlandsbetalningarna i. Här rekommenderar vi att du skickar de utländska betalningarna i XML/ISO20022. Du kan inte skicka med kreditfakturor till ett plusgironummer om du använder LB-formatet.
Namn på betalfilen: Filen börjar med BGCDATA följt av sändningsnummer och datum/klockslag.
Återrapportering av leverantörsbetalningar: Du kan läsa in en återrapporteringsfil i format Camt.054 (Camt.054D) om du skickar betalfilen i XML/ISO20022 (pain.001.001.03) för att få hjälp att markera dina leverantörsfakturor som betalda.
Om du fortfarande arbetar med LB kan du läsa in en återrapporteringsfil som du hämtar från Bankgirot.
För Handelsbanken finns följande filformat för leverantörsbetalningar:
XML/ISO20022
Det är det framtidssäkra formatet och du får med både svenska och utländska betalningar i samma fil. Arbetar du med valutakonto och har valt att lägga kontonumret utan clearingnummer i företagsinställningarna, behöver du även fylla i BIC.
Numera används IBAN i första hand även för svenska utbetalningar om du har Handelsbanken, därefter bankgironummer.
Kreditfakturor: Läs mer om hur du hanterar kreditfakturorna i vanliga frågan Hur hanterar jag kreditfakturor i formatet XML/ISO20022?
Namn på betalfilen: Filen börjar med Pain00100103 följt av bank, sändningsnummer och datum/klockslag.
Återrapportering av leverantörsbetalningar: Vill du ha hjälp att markera dina leverantörsfakturor som betalda kan du läsa in en återrapporteringsfil. Du kan läsa in en återrapporteringsfil i format Camt.054 (Camt.054D) som gäller för XML/ISO20022 (pain.001.001.03).
Nordea har tre olika alternativ gällande betalfilsformat.
XML/ISO20022
Det är mest framtidssäkert och du får med svenska och utländska betalningar i filen. Om du använder dig av Nordea Corporate Access behöver du också ange Signer ID och CCM Avtalsnr i företagsinställningarna.
Numera används IBAN i första hand även för svenska utbetalningar om du har Nordea, därefter plusgironummer.
Kreditfakturor: Läs mer om hur du hanterar kreditfakturorna i vanliga frågan Hur hanterar jag kreditfakturor i formatet XML/ISO20022?
Namn på betalfilen: Filen börjar med Pain00100103 följt av bank, sändningsnummer och datum/klockslag.
LB
Ett format som kommer att fasas ut inom den närmaste tiden.
Hanterar du även utlandsbetalningar via betalfil behöver du i fältet Format för utlandsbetalningar välja vilket format som banken vill ta emot utlandsbetalningarna i. Vi rekommenderar att du i skickar de utländska betalningarna i XML/ISO20022.
Namn på betalfilen: Filen börjar med BGCDATA följt av sändningsnummer och datum/klockslag.
PO3
Detta är också ett filformat som kommer att fasas ut. Du kan skicka svenska, utländska och kreditfakturor i betalfilen.
Namn på betalfilen: Filen börjar med PO3 följt datum/klockslag.
Återrapportering av leverantörsbetalningar: Du kan också läsa in en återrapporteringsfil för att få hjälp att markera dina leverantörsfakturor som betalda. Från version 2024.0/2024.01 har vi förbättrat funktionen så att den matchar bättre.
För Nordea Corporate Access är det återrapporteringsfil i format Camt.054 (Camt.054D) du kan läsa in i programmet.
I Nordeas fall hanterar vi också återrapporteringsfil med formatet DA1 samt återrapporteringsfil från Bankgirot.
SEB hanterar följande filformat för leverantörsbetalningar:
XML/ISO20022
Det är det mest framtidssäkra formatet. Om du använder dig av XML/ISO20022 behöver du också ange ditt SEB Id i fältet Kund-/Avtalsnr. Numera används IBAN i första hand även för svenska utbetalningar om du har SEB, därefter bankgironummer.
Vill du börja använda filformatet XML för dina leverantörsbetalningar behöver du ta kontakt med din bank innan du skickar första betalfilen i det nya formatet.
Kreditfakturor: Läs mer om hur du hanterar kreditfakturorna i vanliga frågan Hur hanterar jag kreditfakturor i formatet XML/ISO20022?
Namn på betalfilen: Filen börjar med Pain00100103 följt av bank, sändningsnummer och datum/klockslag.
LB
Möjligheten att använda LB-formatet kommer att försvinna efter 1 november.
Skickar du även utlandsbetalningar behöver du i fältet Format för utlandsbetalningar välja vilket format som banken vill ta emot utlandsbetalningarna i. Vi rekommenderar att du skickar de utländska betalningarna i XML/ISO20022 men du har också formatet SISU att välja på.
Du kan inte skicka med kreditfakturor till ett plusgironummer om du använder LB-formatet.
Namn på betalfilen: Filen börjar med BGCDATA följt av sändningsnummer och datum/klockslag.
Återrapportering av leverantörsbetalningar: Du kan läsa in en återrapporteringsfil i format Camt.054 (Camt.054D) som gäller för XML/ISO20022 (pain.001.001.03) för att få hjälp med att markera dina leverantörsfakturor som betalda. Om du fortfarande använder betalfilsformat LB kan du läsa in en fil med återrapportering som du hämtar från Bankgirot.
Betalfilsformaten som Swedbank har stöd för är:
XML/ISO20022
Det är det format som är mest framtidssäkert och du får med både svenska och utländska betalningar i samma fil. Vill du använda filformat XML/ISO20022 behöver du också ange ditt avtalsnummer för att skicka betalningar hos Swedbank i fältet Kund-/Avtalsnr. Vill du börja använda filformatet XML för dina leverantörsbetalningar behöver du ta kontakt med din bank.
Kreditfakturor: Läs mer om hur du hanterar kreditfakturorna i vanliga frågan Hur hanterar jag kreditfakturor i formatet XML/ISO20022?
Namn på betalfilen: Filen börjar med Pain00100103 följt av bank, sändningsnummer och datum/klockslag.
LB
Formatet kommer att fasas ut inom den närmaste tiden.
Skickar du även utlandsbetalningar behöver du i fältet Format för utlandsbetalningar välja vilket format som din bank vill ta emot utlandsbetalningarna i. Vår rekommendation är att du skickar de utländska betalningarna i XML/ISO20022 men du har också formatet SPISU.
Du kan inte skicka med kreditfakturor till ett plusgironummer om du använder LB-formatet.
Namn på betalfilen: Filen börjar med BGCDATA följt av sändningsnummer och datum/klockslag.
Återrapportering av leverantörsbetalningar: Använder du betalfilsformat XML/ISO20022 (pain.001.001.03) kan du läsa in en återrapporteringsfil av leverantörsbetalningar i Administration i format Camt.054 (Camt.054D). Om du fortfarande använder LB som betalfilsformat kan du läsa in en återrapporteringsfil som du hämtar från Bankgirot.
Om du vill läsa mer om det här och hur du kommer igång rekommenderar jag dig våra hjälpavsnitt Skapa utbetalningar via betalfil och Återrapportera leverantörsbetalningar.
DNB hanterar följande filformat för leverantörsbetalningar:
XML/ISO20022
Det är det framtidssäkra formatet och du får med både svenska och utländska betalningar i samma fil.
Om du ska göra utlandsbetalningar behöver du välja normalvärde för avgiftskod. Det val du gör här blir sedan förvalt när du lägger upp nya leverantörer.
För att betalningar till utländska leverantörer ska fungera från programmet får du inte ha någon betalningskod angiven på leverantören, leverantörsfakturan eller utbetalningen. Har du en utlandsbetalning över 150 000 kr behöver du registrera den manuellt på DNB:s hemsida.
Kreditfakturor: Läs mer om hur du hanterar kreditfakturorna i vanliga frågan Hur hanterar jag kreditfakturor i formatet XML/ISO20022?
Namn på betalfilen: Filen börjar med Pain00100103 följt av bank, sändningsnummer och datum/klockslag.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av 25-03-20
... Visa mer
Etiketter:
2021-04-23
12:59
Hej Lotta!
Jag funderar på om konteringsmallar skulle vara lösningen för dig här. När du använder konteringsmallar kan du ställa in hur du vill att konteringen ska vara, och hur du vill läsa in dem.
Konteringsmallar hittar du under Bokföring - Konteringsmallar. Har du inga konteringsmallar här kan du läsa in dem via Arkiv - Import - Konteringsmallar, läs mer om Konteringsmallar. När du har konteringsmallar, väljer du en med typ Leverantörsfaktura, och passar inte någon av dessa som finns här så kan du kopiera och ändra så att du får rätt kontering.
I konteringsmallen är det viktigt att du inte markerar Läs in alla transaktioner under Inställningar för e-faktura, eftersom den markeringen gör att alla artikelrader läggs på egna rader.
I våra filmer Inställningar för att ta emot e-fakturor och Läs in fakturor lyfter vi också det här med hur smidigt det är om man lagt in konteringsmallar.
Ha en fortsatt fin dag!
/Mita
... Visa mer
2021-04-22
11:40
Hejsan!
Anledningen till att konto 1690 hamnar här i balansräkningen är för att kontots namn som standard är Fordringar för tecknat men ej inbetalt aktiekaptial. Du kan justera balansrapporten om du vill, läs mer hur du gör i Ändra balans- och resultatrapport »
Lycka till!
/Mita
... Visa mer
2021-03-25
09:45
Hejsan! Det verkar som om din kund har vårt gamla program Visma Bokföring, för tar man en säkerhetskopia där så får den ändelse .bok exempelvis back1.bok. Du kan inte konvertera över denna till Visma Administration, utan ni får använda er av SIE-fil istället. Vill ni ha med alla verifikationer i det aktuella bokföringsåret ska din kund gå in i Visma Bokföring och exportera en SIE-fil under Arkiv - Export - SIE-format. Här väljer man SIE4 och därefter sparar man filen och ger den ett namn t ex företagsnamn. Vill ni endast ha en del av verifikationerna ska din kund istället välja Arkiv - Export - Verifikationer där du kan exportera ett visst intervall av verifikationer. I Visma Administration får du skapa ett nytt företag med bokföringsår och därefter kan du importera in SIE-filen du får från din kund via Arkiv - Import - Verifikationer. Se filmen Importera verifikationer » Ha en fin dag! /Mita
... Visa mer
2021-03-25
08:29
2 Gillar
Det finns olika sätt att lämna in sin deklaration, du kan lämna in den digitalt eller på papper - och det är olika datum som gäller beroende på vilken företagsform du har. På vår sida Deklaration hittar du allt från tips till smarta avdrag.
Årsredovisning Online
Om du har ett aktiebolag och ska ta fram årsredovisning och deklaration så kan du använda digitala gör-det-själv-tjänsten Årsredovisning Online som är en del av Vismafamiljen. Du för över din data från Visma Administration via en SIE-fil och det bästa är då SIE4, läs mer om SIE-export.
Du kan prova på och du betalar bara om du är nöjd och vill lämna in din årsredovisning och deklaration. På detta sätt slipper du ha koll på K2-regelverket och du kan lita på att årsredovisningen blir komplett. Du får hjälp hela vägen - antingen i tjänsten eller via chatt, telefon eller mejl av medarbetarna på Årsredovisning Online.
Om du har en redovisningsbyrå?
Många har någon byrå som hjälper till med att ta fram årsredovisningen och deklarationen. När du ska skicka bokföringen till byrån är det enklast att du exporterar en SIE4-fil i Visma Administration, för då får du med dig alla verifikationer. Så får du fram bokföringen till redovisningskonsulten »
Om du har Visma Skatt & Bokslut Pro
Via Visma Skatt & Bokslut Pro vårt webbaserade program för skatt, bokslut och deklaration kan du enkelt skapa din deklaration med smidiga funktioner som till exempel inbyggd deklarationskontroll som hjälper dig kontrollera vanliga fel i din deklaration. Du kan enkelt läsa in en SIE-fil i programmet.
Visma eEkonomi Smart
Om du vill byta till Visma eEkonomi Smart som är ett webbaserat ekonomiprogram, kan du här välja till Deklaration och årsredovisning - och då allt sköts i ett och samma system. Via Visma eEkonomi kan du lämna in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket, och du kan även signera årsredovisningen digitalt via Visma Sign. Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 25-02-28
... Visa mer
Etiketter:
2021-03-22
10:40
1Gilla
Innan du skapar ditt nya bokföringskonto kan ett tips vara att kontrollera så att du inte redan har det, fast det ligger som inaktivt. Det gör du under Bokföring - Kontoplan. Hittar du kontot här så kan du bara markera det som aktivt.
Hittar du inte kontot och du vill lägga upp det är det enklaste sättet att kopiera ett befintligt konto som är från samma kontoklass som du tänkt lägga upp. På så sätt får du med rätt kontotyp, eventuell momsrapportkod och rätt SRU-kod.
Gå in på ett konto som ligger i samma kontoklass och som ligger så nära du kan komma det du skapa.
Klicka på knappen Kopiera uppe i menyn, och välj nytt nummer. I mitt exempel vill jag skapa nytt konto för företagsförsäkringar, så jag letar upp befintligt som heter 6310 Företagsförsäkring.
Ändra benämningen på kontot, dvs vad den ska heta. Jag kallar mitt nya konto 6311 Företagsförsäkring Butik.
Kontrollera så att du har rätt kontotyp och sedan kan du göra eventuella ändringar.
Kontot sparas med automatik, det finns ingen spara-knapp. Du kan kontrollera att kontot blivit upplagt genom att gå tillbaka till listläget så kan du söka på det här.
Du kan också skapa ett nytt konto genom att klicka på knappen Ny, läs mer i Lägg upp nytt konto »
Om du skapar ett nytt bokföringsår innan du skapar konto så följer inte det nya kontot med över till nya bokföringsåret, utan då får du lägga upp samma konto även på nya året.
Om du vill byta kontoplan kan du endast göra det i samband med att du skapar nytt bokföringsår. Läs mer i Byt kontoplan »
Läs mer om BAS-kontoplanen och hur den fungerar.
Läs mer om Vad som bokförs i vilken kontoklass.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-05-20
... Visa mer
Etiketter:
2021-01-22
10:07
Hej LottaM!
Jag förstår att detta måste vara irriterande när det plötsligt inte funkar att trycka Enter. I dagsläget har vi inte konstaterat att vi har något fel här, men jag vill att du tar kontakt med mina kollegor på Supporten så att vi kan koppla upp oss och se vad det är. Du når oss via Kontakta oss »
Ha en fin dag!
Mita Jonsson
~Content producer, Visma Administrationsfamilj~
... Visa mer
2021-01-20
10:45
Hejsan!
Jag funderar på om utskriften Ordersammandrag - artiklar kan hjälpa dig här. Under Urval letar du upp fältet Kundnr och till höger i kolumnen Villkor skriver du in kundens kundnr. Om du vill kan du sedan skriva ut den till Fil, och på så sätt få in den i Excel - om du nu behöver det.
Ha en fin dag!
Mita Jonsson
~Content producer, Visma Administrationsfamilj~
... Visa mer
2021-01-18
11:04
Hej Björn!
Det känns väldigt märkligt att du inte får en markering i Utskriven här. För att reda ut det behöver vi nog koppla upp oss och se vad det kan bero på. Så om du Kontaktar vår support, så hjälper vi dig den vägen.
Se även Detta krävs för att skicka dokument via Lokal e-post »
Ha en fin dag!
Mita Jonsson
~Content producer, Visma Administrationsfamilj~
... Visa mer
2021-01-05
09:23
Hej Tomas! Vi har inget lösenord från oss som du ska lägga in här. Det är den som installerat SQL:n som har systemadministrationsrollen för SQL:en, och för att komma åt SQL-instansen används Windows Authorization för den som installerat SQL.
/Mita Jonsson
Content Producer - Visma Administrationsfamilj/Visma Tidfamilj
... Visa mer
2020-10-20
14:50
2 Gillar
Vi går mot juletider och första advent är första helgen i december i år. Som tidigare år har vi tagit fram semesterlistor för att du ska kunna planera ledigheten över jul. Här kan du ladda ner våra semesterlistor gratis »
Nytt bokföringsår
Många byter bokföringsår 1 januari och vill du lägga in budget i programmet behöver du först skapa nytt bokföringsår - även om du inte ska börja bokföra på nya året på länge. I vår Checklista Årsavslut hittar du tips och beskrivning steg för steg hur du gör ett årsavslut i programmet.
Du känner väl till?
För att göra det smidigare för dig som arbetar med två bokföringsår parallellt, finns funktionen som automatiskt för över utgående balans till ingående balans när du gör förändringar i föregående år.
Här i vårt forum beskriver min kollega Josefine dels Hur du bokför julklapp/julgåva till dina anställda och kunder och dels Hur du bokför julbord och julfester som du kan ha nytta av.
Innehållet i detta tips är verifierat av Visma Spcs 23-12-01.
... Visa mer
Etiketter:
2020-09-25
11:08
2 Gillar
Visma Tid Smart/Tid Pro kan integreras med Visma eEkonomi och Visma Administration. Det går även att använda programmet ihop med Visma Lön, Visma Lön Smart, Fortnox Lön, Crona Lön, Kontek Lön och Hogia Plus.
Integration Visma eEkonomi »
Integration Visma Administration »
Integration Visma Lön »
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-04-19
... Visa mer
2020-09-21
15:06
1Gilla
Här är en kort guide som visar hur du kontrollerar vilken SQL Server som du har installerad på din dator.
Använd sökfunktionen i Windows och skriv SQL Server och du kommer få träff på SQL Server 2022 Configuration Manager eller SQL Server 2019 Configuration Manager. Redan här ser du vilken version du har.
Vill du veta exakt version, klicka på SQL Server XXXX Configuration Manager.
Högerklicka på SQL Server (VISMA) och välj Egenskaper.
Under fliken Avancerat kan du se filversion.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats 25-03-20
... Visa mer
Etiketter:
2020-04-28
14:32
Du kanske gör som många av våra kunder - använder exempelvis e-fakturering eller betalningspåminnelser via Visma AutoCollect. Har du fler företag i Visma Administration och du även vill använda våra internettjänster i dessa företag, behöver du lägga till ytterligare ett kundnummer på din användarprofil (din e-postadress) hos Visma Spcs.
Här kan du Registrera konto för internettjänster »
När du fyllt in uppgifterna ska du även lägga in dina inloggningsuppgifter i rätt företag i programmet. Det gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster och knappen Ange inloggningsuppgifter. Därefter klickar du på Synkronisera och väljer det företaget i listan som du har öppet i programmet.
... Visa mer
2020-01-15
15:02
Hej igen!
Vi har testat här igen och vi får det inte som du beskriver det. Eftersom du inte kan kontakta oss dagtid kanske du kan chatta med oss kvällstid - så kan vi koppla upp oss och se hur det ser ut hos dig. Vi har chattöppet fram till kl 19 måndag till torsdag och på helgerna nu i januari har vi även chattöppet 10-14.
... Visa mer
2020-01-15
13:43
Hej Fredrik!
I Lön Anställd så är det endast arbetad tid, inte beroende på om du arbetar hemma eller någon annanstans. Vi har Visma Tid Smart som är ett webbaserat tidredovisningsprogram där du kan rapportera tid både i dator eller i mobilen. Du kan också integrera Tid Smart med ditt löneprogram. Du kan läsa mer och prova på programmet Visma Tid Smart på vår hemsida
... Visa mer
2020-01-15
13:23
1Gilla
Hejsan!
Vi förespråkar alltid en riktig server om du ska köra nätverkslösningar, då en serverdator är gjord för att stå på 24/7 året om - det är inte en vanlig PC. Jag hänvisar till våra Systemkrav där du kan se vad respektive program kräver.
Skatteprogrammet och anläggningsprogrammet är egentligen inte program för nätverkslösningar, men du kan peka ut datamapp på servern.
... Visa mer
2020-01-15
10:52
Hej Leif!
Du kan redan nu uppdatera till rätt förmånsvärden, se Nybilsprislista för bilar »
Nästa version, 2019.2 är beräknad att komma nu i januari, och då finns dessa värden med.
... Visa mer
2020-01-15
08:41
Hej LilliD!
Det finns ingen färdig löneart för detta, men du kan kopiera lönart 2118, som vi beskriver längst ner i Skrivna hjälpen - Egna lönearter.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2020-01-13
15:39
Hej!
När vi provar hos oss så fungerar det och hålen hamnar utanför linjen. Kontakta mina kollegor på vår support så att vi kan felsöka den vägen, Kontakta oss »
... Visa mer
2020-01-13
14:26
2 Gillar
Hej Jogust! I Visma eEkonomi hanteras det med automatik beroende på vilken metod du väljer. Så har du valt Kontantmetoden så bokas ingen kundfodran eller leverantörsskuld upp när du registrerar en kundfaktura eller leverantörsfaktura. I tråden Hantera kontantmetoden vid årsskifte kan du läsa mer hur det fungerar. Jag tycker vi borde vara tydligare i hjälpen när det gäller detta, så jag tar det vidare till mina kollegor.
... Visa mer
2020-01-13
13:04
Hej Alma_2!
Jag funderar på om det har med din webbläsare att göra när du får detta problem. När du klickar på bilden så används ditt bildläsarprogram som i ditt fall kan vara Internet Explorer - och från våren 2020 måste Internet Explorer ha stöd för TLS 1.2 för att hantering av internettjänster ska fungera (och Min sida i ditt program).
I följande tråd Stöd för TLS 1.2 kan du läsa hur du gör denna inställning.
Gör denna inställning och hör av dig om det inte fungera - så kikar vi på det igen.
... Visa mer
2020-01-13
11:06
Hej!
Du får gärna återkomma med det svar du får från Jordbruksverket, för det kanske kan hjälpa andra här.
... Visa mer
2020-01-13
09:50
Hejsan!
Det känns som om du Katarina är inne på själva verifikationen, för där har du valet Korrigera momskod. Om du under Bokföring - Momsredovisning klickar på själva raden för den momsdeklaration det gäller, t ex under kolumnen Beskrivning så hittar du Åtgärder till höger - och här finns valet Skapa fil.
... Visa mer
2020-01-13
09:04
1Gilla
Hej Frank!
Så länge du sparar den riktiga fakturan, då det är den som är själva underlaget till bokföringen - så ser jag inte att det skulle vara några problem.
... Visa mer