Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2024-04-19 15:23 )
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 7013 Visningar

E-faktura - E-fakturor eller “elektroniska fakturor” skickas i ett format som kan läsas in av mottagarens affärsystem eller digital brevlåda. Distributionen av fakturan är då helt digital, korrekt och kräver ingen manuell hantering av varken avsändaren eller mottagaren. E-fakturor brukar också kallas EDI-fakturor, Svefaktura eller Peppol-faktura. I Visma Administration har vi stöd för alla format av e-faktura.

Läs om Skicka e-fakturor i Visma Administration »

 

Faktura med e-post - I ett mejl skickas fakturan i pdf-format. Alla betaluppgifter och all räkenskapsinformation ligger då inbäddade i bilden och mottagaren får manuellt hantera fakturan i sitt affärssystem.

 

Du kanske tycker att du skickar digitalt när du mejlar fakturan, men är det effektivt? Riskerna med att skicka fakturan via e-post syns inte i det ögonblick då fakturan ska skickas iväg utan kan komma först mycket senare.

Nackdelar för din kund när du skickar fakturan via mejl

  • Det är ansträngande
    När fakturan kommer krävs det en ansträngning från mottagaren att hantera pdf:en, t ex lagra den bland räkenskapsmaterial och att betala den på banken. Ansträngningen som krävs för att kopiera uppgifterna från pdf:en är en typisk orsak till att kunden drar sig från att hantera den när den kommer och därför ökar risken att den glöms bort.

  • Det är stor risk att glömma betalningen
    Orsaken till försenade betalningar är ofta att kunden glömt bort fakturan eller inte mottagit den. Och det är aldrig kul att få en betalningspåminnelse från sin leverantör, så troligtvis vill inte kunden hamna i en situation där man missat betalningen. Tyvärr är det så att när pdf-fakturan ligger i kundens mejlkorg försvinner den lätt i mängden av mejl, för att inte tala om risken att den kan ha hamnat i kundens skräppost.

  • Det blir dubbelarbete
    Mottagaren måste manuellt registrera fakturan eller kopiera exakt samma uppgifter till sin bokföring och/eller på banken. Onödigt dubbelarbete när det finns smartare alternativ på hur fakturauppgifterna kan levereras i ett helt elektroniskt format från ett system till ett annat.

Risker du tar när du skickar fakturan via mejl

  • Du får inte betalt i tid
    Eftersom att nackdelarna är många för mottagaren ökar risken att kunden helt glömmer att betala när den skickats på mejlen. Det påverkar givetvis din likviditet när intäkterna inte kommer på utsatt tid. Visste du om att 72 procent av pdf-fakturorna betalas i tid, medan det är hela 90 procent av e-fakturorna.

  • Den kan försvinna på vägen
    En otroligt vanlig fråga mellan företag och kund är “Har du fått fakturan?" Bara för att upptäcka att e-postadressen var felaktigt registrerad eller att fakturan hamnat i skräpposten. Ber du då kunden att fortsatt betala på det angivna förfallodatumet eller flyttar du fram förfallodatumet? Oavsett har du inte fått in pengarna i tid och det är synd när det finns betydligt säkrare sätt att leverera fakturan på.

  • Det kostar tid och ansträngning i efterhand
    Eftersom risken är hög att du inte får betalt i tid kommer du behöva påminna din kund att betala. Tiden det tar att hantera förfallna fakturor underskattas ofta och kan helt klart förebyggas. 
Medverkande