Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

js____
MEDLEM

Extra avsättning till pension

Hej,

Några av våra arbetare har ett ledande montörs tillägg per timme. Det har nu gjorts en överenskommelse om att denna extra peng/timme ska inbetalas till FORA som extra pensionsinsättning varje månad istället för att betalas i lön. Hur hanterar jag detta enklast då det varierar vem som har detta tillägg från arbetsplats till arbetsplats och det ska redovisas på lönespec.

och dessutom vara kostnadsneutralt för båda parter.

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Om jag förstår det rätt så ska detta egentligen bara registreras och visas som en avsättning på lönebeskedet men ingen summa som ska påverka lönen, istället så betalas detta in till FORA. Vi har inte en riktigt färdig lösning för detta men jag kanske har ett alternativ till dig som jag hoppas kan fungera. I Visma Lön finns lönearterna 1240 och 1241 som jag tänker att du skulle kunna kopiera och använda. Till exempel så kopierar du lönearterna och anger kopian av 1240 på lönebeskedet, då hämtas kopian av 1241 automatiskt och tanken är ju då att dessa tar ut varandra så inget betalas ut men ändå visar ersättningen på lönebeskedet. Viktigt är att du på kopian tar bort beräkningsformeln, antingen om ni har en färdig egen beräkningsformel ni vill använda eller om du lämnar det rutan tom. Är rutan tom så anger du istället beloppet manuellt på lönebeskedet. Tänk också på bokföringskontona, kommer denna inbetalning bokföras separat? Isåfall väljer du samma bokföringskonton på båda lönearterna så inget bokförs eftersom summorna kommer ta ut varandra +/-0. Kopiera gör du genom att gå till Lönearbete - Lönearter - sök upp kontot och dubbelklicka på det - välj Kopiera i menyn. Du får även ändra benämningen till något ni tycker är passande för er. 

Eftersom detta ska påverka varje lönekörning är mitt tips att lägga dessa lönearter som en standardöneart i anställningsregistret på de anställda som ska påverkas. Under Personal - Anställda - gå till det anställde - Flik 3 Lön kan du lägga dessa lönearter, då hämtas dessa automatiskt till varje lönebesked du skapar för personen i fråga. Eftersom lönearterna kommer registreras och ta ut varandra kan det kanske vara passande med en liten textrad under lönearterna, som beskriver vad detta innebär om någon anställd skulle undra? 🙂 Även det går bra att lägga som standard om du vill.

Känns något oklart, återkom gärna! 🙂 
Trevlig helg! 
/My