Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
CONTENT PRODUCER

Re: Förmånsbeskattning av arbetsgivarbetald sjukvårdsförsäkring - Lön

Hej!

Vi har lagt in lite info i hjälpen om att kopiera löneart 2118 för att ha till sjukvårdsförsäkringen: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/vanliga-lonearter.htm
Som ni skriver varierar beloppet och %-satsen som är skattepliktig vilket gör att beloppet behöver justeras manuellt.
Tusen tack för att ni delar med er och hjälper varandra!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Hej,

Undrar vad du menar med att beloppet varierar, vi har alltid samma belopp på sjukvårdsförsäkringen,

känner inte att jag behöver göra några ändringar, har lagt in detta som en förmån, på samma vis som jag lägger en bilförmån på personalen.

Kan jag ha misstolkat ditt mail att det skall justeras manuellt ?

Hälsningar

Gunilla

NY MEDLEM

Hej,

Har en fundering varför inte Visma lägger upp en löneart för detta och vi användare endast kan lägga in beloppet som skall förmånsbeskattas ? Trots allt är det ca 650.000 personer i Sverige som "drabbas" av detta.

/Gunilla

NY MEDLEM

Beloppet varierar ju per person beroende på vilket försäkringsbolag man har och om premien höjs tex. 
Hos oss finns tre  olika bolag som personalen är försäkrade i med olika procentsatser samt olika kostnader för försäkringen. 
NY MEDLEM

Hej,

Ok, då förstår jag. Vi har hela personalen försäkrad på samma försäkringsbolag.

CONTENT PRODUCER

Hej!
En egen löneart för förmånen ligger absolut på önskelistan, men vi har varit tvungna att prioritera i utvecklingen. Då gick "arbetsgivardeklaration på individnivå" och "det höjda taket för sjukpenninggrundande inkomst" före just nu.
Genom att kopiera löneart 2118 får du rätt inställningar för förmånen på sjukförsäkringen.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Jag har också lagt in detta som en förmån på varje anställd och skrivit in beloppet som gäller för varje enskild person, eftersom det kan variera. Jag har även en anställd som har två sjukförsäkringar med olika procentsats samt olika belopp, vilket jag kommer lägga upp på två rader för att kunna särskilja dessa.

Oftast gäller dessa försäkringar per helår, så det enda jag behöver komma ihåg är att vid nästa förfallodag justera beloppet på varje anställd. Jag kommer även att dra detta per månad, även om vi betalar helårsvis eftersom ingen hittills har visat mig att man inte får göra så.

NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Artiklar, förmånsbeskattning.

En anställd får en skattepliktig förmån,
en sjukvårdsförsäkring! Den anställde ska förmånsbeskattas av 74% av premien som
företaget har, och betalas via bruttolöneavdrag. Vilken artikel ska man använda
Highlighted
NY MEDLEM

Gäller samma regler om det är ägaren till företaget?

NY MEDLEM

Hej! Jag undrar vilket konto man ska använda vid lönekörningen för just förmån av sjukvårdsförsäkring?