2022-01-20
11:13
Hej Mohamed12! För att momsen ska komma med i en momsredovisning krävs att du bokför på ett konto som innehar en momskod. Du kan läsa mer om detta här: Momskoder. Därför rekommenderar jag att du kontrollerar momskoderna i verifikationen som du har skapat. I själva verifikationen för periodiseringen ska ingen moms tas med. Du kan läsa mer här: Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda kostnader. I eEkonomi finns stöd för att periodisera leverantörsfakturor och verifikationer. Det finns även möjlighet att periodisera kundfakturor men enbart i Visma eEkonomi Pro. I användartipset jag länkade finns länkar till skriven hjälp för respektive del.
Med vänlig hälsning,
Moa
... Visa mer
2021-07-09
10:28
Hej Gunilla!
Jag tycker det ser korrekt ut enligt det jag kan läsa mig till. Vad det gäller löneskatt så går att läsa:
"Särskild löneskatt ska enligt punkt 16.17 beräknas på pensionsåtagandets redovisade värde (och inte verkligt värde) och med aktuell skattesats. Företaget ska även göra en avsättning om skyldigheten att betala särskild löneskatt inträder först i samband med att pensionen betalas ut. Avsättningen redovisas i posten Övriga avsättningar. Omfattar ett pensionsåtagande som täcks av exempelvis en kapitalförsäkring både pension och särskild löneskatt får dock summan enligt punkt 16.18 redovisas i posten Övriga avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser."
Det kan vara ganska snårigt och för att vara helt hundra kan det vara en god idé att dubbelkolla med en redovisningskonsult.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-07-09
09:59
1Gilla
Hej!
Vanligtvis är det artiklarna på fakturan som spökar. Kika så att artiklarna är inställda med artikelkontering 25% moms. Vanligt är att man ställer in artiklarna med 0% moms men då finns inget försäljningskonto kopplat. För att fakturera med omvänd skattskyldighet räcker det med att ställa in kunden med Omvänd skattskyldighet under Försäljning - Kunder. Du behöver aldrig ange 0% moms på artiklarna utan det löser programmet själv när du skapar fakturan.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2021-07-08
10:14
Oklart - jag förstår inte riktigt fakturan. Kanske bör du kika med företaget du fått den av så att inget missas.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2021-07-07
13:56
Hej Sanchez-Fredes!
Lägg in återbetalningen via Kassa- och bankhändelser om du inte gjort detta. Välj Matcha. Välj Övrig Insättning - Egen kontering. Här kan du sedan välja vilket konto du vill bokföra mot. Bocka i Visa alla aktiva poster och Visa även inaktiva poster för att säkerställa att du får fram samtliga konton i kontoplanen.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2021-07-07
13:45
1Gilla
Hej Behruz!
Om det enbart är 3000kr som ska betalas så är det denna utbetalning/leverantörsskuld du bör bokföra. Lokalkyran bokförs på 5010. Momsen bokförs på 2641. När det gäller momsen får du alltså räkna ut vad den ska vara av 3000kr.
1930/2440 K
2641 D
5010 D
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-07-07
11:19
Hi!
We've looked into this a bit and you need a code at 2619 as well. See example in picture below:
Regarding the freight cost - we haven't been able to find information about this. I recommend that you check this with an accounting consultant.
Best regards,
Moa
... Visa mer
2021-07-07
09:53
Kanon! Skönt att det löste sig.
Ha en fin sommar! /Moa
... Visa mer
2021-07-06
09:06
1Gilla
Okej - men när du bokförde den betalningen via Kassa- och bankhändelser så bokade du inte bort fakturorna utan du bokade enbart mot 1510? I det läget bör 1510 stämmer rent bokföringsmässigt - dubbelkolla detta under Bokföring - Kontoanalys.
Utan att ha sett exakt hur det ser ut i ditt program ser jag två alternativ - antingen ångrar du betalningen som gjordes för att på så vis kunna göra om bokningen av betalningen och i det läget ange fakturorna.
Alternativt kan du lägga fakturorna som betalda mot kassakontot via Kassa- och bankhändelser. Då skapar du en fiktiv betalning för dessa två på kassakontot 1910 och väljer sedan Betalning av kundfaktura samt plockar upp det två fakturorna. För att det ska bli korrekt i bokföringen får du sedan gå in under Bokföring - Verifikationer och korrigera denna verifikationen - nolla ut den - så att den inte påverkar bokföringen.
/Moa
... Visa mer
2021-07-05
11:24
Hej Lindbull!
Har du skapat verifikationen för betalningen manuellt, alltså under Bokföring - Verifikationer?
Använder du dig av bankkoppling?
För att dessa fakturor ska registreras som slutbetalda behöver du markera dom som betalda via Kassa- och bankhändelser eller via Försäljning - Kundfakturor (sista alternativet går ej om du har bankkoppling).
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-07-05
09:20
Hej Robert!
Skönt att det löste sig! Det är lätt att missa. 🙂
Ha en fin sommar!
/Moa
... Visa mer
2021-04-23
12:14
Hej!
Det går att gå förbi den varningen (den dyker upp då du antagligen använder konton som vi rekommenderar att man bokför via Kassa- och bankhändelser men det går som sagt fint att gå förbi den).
Du kan läsa mer här om hur du rättar till ett fel i Vanliga fel och lösningar.
Ha en fin helg!
/Moa
... Visa mer
2021-03-25
11:03
Hej Tjompa71!
Jag förstår hur du menar. Det finns ingen sådan inställning att göra i löne-programmet utan det beror helt på hur filen är uppställd. Därför rekommenderar jag att du vänder dig till leverantören av tidfilen. Det är de som eventuellt kan göra någon skillnad i filen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-22
16:33
Ja - som regel så är det utan moms. Det finns vissa undantag - dessa kan du läsa om här: Undantagsregler vid tjänstehandel inom EU. Är du osäker vad som gäller för just dig så hör med Skatteverket. Men jag tror att det allra vanligaste är att det ska faktureras utan moms - när kunden är beskattningsbar och har ett VAT-nummer.
Det går fint att fakturera i EUR om du vill det. Det ställer du också in när du skapar kunden under Försäljning - Kunder - Ny kund.
Ha en fin helg!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-22
13:53
2 Gillar
Hej!
Vid en förlust så bokförs det tvärtemot hur My har gjort i sitt exempel ovan. I och med din förlust så minskar ditt egna kapitalet så det låter helt riktigt.
Hittade en del bra information i en av våra artiklar:
"Ett underskott (förlust) i företaget leder till att det egna kapitalet blir mindre eller till och med negativt. Ett negativt eget kapital betyder att skulderna överstiger tillgångarnas värde. Som regel beror brist på kapital på att företaget gått med förlust, men det kan också bero på att ägarna gjort stora uttag istället för att återinvestera vinster i företaget.
I en enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag, kan näringsidkaren eller delägarna löpande bokföra egna insättningar, vilket ökar det egna kapitalet, respektive bokföra egna uttag, vilket minskar det egna kapitalet. I samband med att företaget gör ett bokslut bokförs årets resultat i eget kapital. Om årets resultat är positivt ökar värdet på eget kapital och om resultatet är negativt minskar värdet på eget kapital."
Du kan läsa mer i Eget kapital – Vad är eget kapital?.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-21
09:31
1Gilla
Hej!
Precis som Pacsac nämner så går det att skriva ut en verifikationslista under Bokföring - Rapporter.
Du kan läsa mer här kring vilka dokument du behöver spara digitalt vs. på papper: Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter.
Ha det fint!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-20
14:20
Hallå Pontus66!
Här går att läsa mer kring vilka regler som gäller: Sälja tjänster till andra EU-länder.
"När du säljer tjänster ska du i regel ta ut moms på försäljningen. Vid försäljning av en tjänst till en företagare i ett annat EU-land ska du under vissa förutsättningar sälja tjänsten utan moms. Köparen ska då redovisa moms i det andra landet".
Jag ser att du jobbar i eEkonomi och lägger du in kunden som företag och lägger till kundens VAT-nummer så blir fakturan automatiskt utan moms och bokförs på korrekt konton samt hamnar rätt i momsrapporten.
Men börja med att läsa genom Skatteverkets hjälptext för att säkerställa vad som gäller i ditt fall.
Ha det fint!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-20
10:35
Hej Johanna27!
Jag tycker det låter som att du är helt rätt ute. 🙂
5480 eller 5410 låter klockrent. Alternativt går det också fint att använda 5400 som är ett gruppkonto - beror lite på hur specifikt du vill göra det. Samtliga tre konton är i samma kontoklass och hamnar således på samma plats i resultaträkningen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-20
10:22
Vad härligt att höra!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-19
14:19
1Gilla
Hej igen!
Ja - den nya fakturan bör bokföras på samma datum - så att den hamnar i rätt momsredovisning.
I eEkonomi kan du enbart ångra den senaste skapade momsredovisningen. Så du kan inte gå tillbaka och ångra momsredovisning i ex. oktober om november och decembers momsredovisningar redan är skapade och bokföra. Då måste du börja med att ångra momsredovisningen i december för att sedan ångra momsredovisningen i november. Efter det kan du ångra momsredovisningen i oktober, göra justeringarna, skapa om momsredovisningen för oktober (som då plocka med justeringarna). När detta är gjort skapar man också om november och decembers momsredovisningar.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-19
13:46
1Gilla
Hej!
Jag ser att du jobbar i eEkonomi och då kan du använda dig av funktionen för att korrigera verifikation: Skapa korrigeringsverifiktion. I korrigeringsverifikationen vänder du ursprungsverifikationer - så att den ser tvärtom ut:
2440 D 37 290
1240 K 29832
2641 K 7458
När detta är gjort kan du skapa en ny verifikation där du bokför som det ska vara - du tar alltså inte med 2641.
(Har du gjort ovan via en leverantörsfaktura så är det bästa att istället ångra fakturan samt skapa en ny, korrekt faktura).
Momsreglerna säger att en momsdeklaration ska rättas genom att en ny korrekt momsdeklaration för samma period skickas in. Du behöver därför ångra momsredovisningarna som du har gjort under året, rätta till felet i bokföringen, för att sedan skapa om momsredovisningen som blev fel samt resterande momsredovisningar för året.
Hoppas det hjälper dig vidare!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-19
10:14
Hej!
I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter går att läsa mer om detta.
Följande går att läsa som jag tänker svarar på dina frågor:
"Om du får ett dokument i pappersform, som en leverantörsfaktura eller kvitton, och scannar in dem så måste du ändå spara pappersoriginalet i tre år. Det fjärde året kan du ta bort pappersoriginalet och fortsätt att spara bokföringen endast digitalt i ytterligare fyra år. (Totalt sju år)".
"Det behövs alltså inte papperskopior på alla verifikationer, i ordningsföljd i en pärm, bara för säkerhets skull. Det viktiga är ha koll på vad som är originalhandlingen och i vilken form företaget väljer att presentera sin bokföring".
Kika gärna på artikeln för att få helhetsbilden!
/Moa
... Visa mer
2021-01-19
09:01
Hej! Det låter som att du har bra koll på hur du ska hantera dina leverantörsfakturor och övriga inköp! Vad det gäller din första fråga så är svaret ja, det finns två vägar för att registrera betalning på en faktura. Antingen genom att registrera den direkt på fakturan som du gör eller gå via Kassa- och bankhändelser. Vad det gäller din andra fråga så är svaret också ja, det går kanon att hantera det på det viset som du gör. Alternativet är precis som du skriver att scanna kvittot med hjälp av appen Visma Scanner och som du sedan kan utgå från när du bokför. Jag skulle dock vilja slå ett slag för Kassa- och bankhändelser, det är ändå på något vis hjärtat i programmet. Det finns möjligheten att köra igång en bankkoppling vilket gör det möjligt för dig att få in dina transaktioner från banken i ordning som du sedan bokför utifrån, matchar mot fakturor, kopplar mot kvitton osv. Du kan läsa mer om bankkoppling här: Arbeta med bankkoppling. Vill även slå ett slag för Visma Scanner som är en supersmidig app. Läs gärna mer här: Visma Scanner. Men har du hittat ett arbetssätt som fungerar för dig så är det såklart också helt möjligt att fortsätta som du gör - du gör helt korrekt. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2021-01-18
10:01
Hej!
Nej - i dagsläget går det inte att läsa in någon återrapporteringsfil från Skatteverket vad det gäller godkända rut eller rot-ansökningar. Utan när betalningen kommer in från Skatteverket så matchas den mot kvarvarande delen på rut-fakturan som är skapad i programmet - vilket visas i slutet på denna film: Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi. Detta fungerar likadant - oavsett bankkoppling eller inte.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
15:10
Hej!
Av bilden att döma så finns det en betalning på fakturan, precis som du skriver. Denna betalning är på totalbeloppet vilket inte stämmer med verkligheten och därför ska denna först ångras. Om du går till Kassa- och bankhändelser och ställer dig på 2019-12-12 bör du se denna betalning och kan klicka på den för att välja Ångra matchning. När detta är gjort kan du följa min kollegas beskrivning från punkt nr. 2.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
14:52
Hej Iulian!
SKV ser uppgifterna i filen men inte den faktiska fakturan som du har skickat till kunden.
Jag tänker att det bästa är att kreditera fakturan som har blivit fel. Skicka sedan en ny och korrekt faktura till kunden samt en ny fil till SKV.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
14:45
Hej!
Du kan skapa artikeln i Visma eEkonomi genom att klicka på Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Som jag förstår det blir detta en momsfri försäljning och du ställer då in artikelkonteringen på den nya artikeln med 0% moms så kommer detta att bokföras på korrekt konton.
Du kan ändra priset manuellt när du skapar en ny faktura, vilket jag tänker är allra enklast för dig.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
13:54
Hej!
Du kan logga in på vår hemsida för att ladda ner versionen av Visma Förening som ni har haft tidigare: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
10:03
Hej Ingvar!
Dom går att redigera. Gå till Underhåll - Prislistor. Klicka på prislistan som ska ändras, klicka på den aktuella perioden för prislistan och ändra priserna.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-03-20
15:08
Hej! Kika under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Under rubriken AutoInvoice bockar du först i Ta emot e-faktura, om du ännu inte gjort detta. Först då kan du bocka i Aktivera scanningstjänsten och få pappersfakturor och mejlade fakturor från leverantörer inlästa elektroniskt. Här kommer du också att se den fysiska adressen som leverantörer kan använda för att skicka pappersfakturor till dig. Dock tar det upp till 24 timmar innan adressen dyker upp.
Du kan läsa mer om AutoInvoice och scannintjänsten i följande dokument: Visma AutoInvoice.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-02-27
14:16
Hej!
I Lägg upp konto för periodiseringsfond ser du hur du går tillväga. För 2020 ska du använda kontonummer 2120. Information kring detta finner du på bas.se.
/Moa
... Visa mer
2020-02-17
14:40
Hej!
Det finns ingen sådan funktion.
Under Utskrifter - Bokföring har vi utskriften Saldolista som man kan skriva ut. Om du vill kan man skriva ut den till Fil, och på så sätt få över den i Excel.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-02-17
14:11
Hej!
Jag har testat hos mig och när jag förhandsgranskar ett lönebesked så hamnar raderna i fel ordning, precis som hos dig. När jag sedan bokför lönebeskedet så hamnar raderna korrekt i enlighet med hur jag ställde upp det när jag skapade lönebeskedet. Är det samma för dig - att det hamnar korrekt när du bokför lönebeskedet? Återkom gärna så kikar vi vidare. Du kan även kontakta oss via telefon eller chatt.
Det finns ingen funktion i eEkonomi för att få med informationen du önskar - utan du får använda textrutan. Denna funktion finns i vårt löneprogram - så önskar du mer funktionalitet så rekommenderar jag istället vårt löneprogram. Du kan läsa mer och testa gratis på vår hemsida.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-02-17
13:33
Hej!
I Hur registrerar jag sjuklön? kan du se vilka lönearter som ska användas.
I Beräkna och registrera sjuklön kan du läsa mer om just beräkningen. Klickar du på Anställda med månadslön ser du de olika formlerna för beräkning. Observera att detta är standardberäkningar och att detta kan beräknas olika för olika avtal.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-02-17
11:19
Hej!
Det går att göra så länge det är okej att allt bokförs på samma konto och med samma momssats (om inte så kan du korrigera detta med manuella verifikationer i efterhand).
Något annat som också är bra att tänka på är att fakturan du skapar i eEkonomi kommer få ett kundfakturanummer som kanske inte stämmer överens med det på fakturan du skapat utanför eEkonomi. Vill du vilket nästa fakturanummer är går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
/Moa
... Visa mer
2020-01-17
13:54
Hej Annika!
EU periodisk sammanställning skriver du ut via Utskrifter – Offert Order Faktura - EU periodisk sammanställning.
Du kan läsa mer i vår skrivna hjälp: EU Periodisk sammanställning. Denna förklarar väldigt bra hur du går tillväga och är bra att ha till hands när det är dags att göra sammanställningen.
Vad det gäller sökvägen så kan du lägga in sökvägen när rutan EU - Periodisk sammanställning kommer upp. Sökvägen sparas för kommande sammanställningar också - så du behöver inte lägga in den varje gång du gör en periodisk sammanställning.
Det går inte att skapa egna genvägar i Administration.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-01-17
13:03
2 Gillar
Hej!
Det går bra att läsa in en säkerhetskopia från Lön 300 till Lön 600. Observera att det inte går att göra tvärtom - läsa in en säkerhetskopia från Lön 600 till Lön 300 - klienten kan alltså inte fortsätta i sitt Lön 300 med en säkerhetskopia från Lön 600 om det skulle vara aktuellt längre fram. Spara en säkerhetskopia från Lön 300 om det någon gång är så att ni vill läsa in denna i Lön 300 igen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-01-16
13:14
2 Gillar
Hej!
Ja det är korrekt. Detta gör man för att samla samtliga skatteskulder på 2510. Det som sker är ju egentligen bara att du flyttar saldot från ett skuldkonto till ett annat.
Det görs inte automatiskt i eEkonomi då detta är en smaksak. Det går dock att lägga upp egna bokföringsförslag som du kan använda dig av från år till år. Läs mer i vår skrivna hjälp: Bokföringsförslag.
Du kan läsa mer i tråden Bokföring av slutgiltig skatt för AB.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-01-16
10:51
1Gilla
Hej!
Som jag förstår det har du då en verifikation som är kopplad mot det nya kvittot - detta är således korrekt och behöver inte justeras.
Vad det gäller den felaktiga verifikationen så rekommenderar jag att du ångrar denna, precis som Lugnets Allfix nämner ovan. Du säger att du bokförde genom att klicka på bildunderlaget istället för att gå via Kassa- och bankhändelser - när du gjorde detta så ska du ha valt från vilket bankkonto som inköpet gjordes från. I och med detta ska händelsen finnas även under detta bankkonto i Kassa- och bankhändelser. Gå dit och kontrollera på det aktuella datumet för det felaktiga kvittot. Hittar du händelsen där klickar du på den och väljer Ångra matchning.
Återkom om du har fler funderingar.
/Moa
... Visa mer
2020-01-14
14:13
Hej Tommy S!
Om du har ett valutakonto upplagt i eEkonomi och väljer detta under Kassa och bankhändelser så lägger du till händelser och transaktioner i den valda valutan. När detta sedan bokförs så räknas det om till SEK.
Menar du att du inte vill blanda insättningar från olika konton - exempelvis från ditt valutakonto och ett vanligt bankkonto på 8311 så kan du skapa ett specifikt konto under Inställningar - Kontoplan som du enbart använder för ränteintäkter som gäller valutakontot. 8315 ser ut att vara ledigt i kontoplanen. Förslagsvis kan du döpa det till "Ränteintäkter från valutakonto" eller liknande.
Återkom gärna med lite mer information kring hur du menar om det inte löser sig för dig.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-01-14
10:59
1Gilla
Hej!
Gå till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Spara. Testa sedan igen så ska det fungera utan problem.
Återkom om du har fler frågor.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-01-14
09:49
1Gilla
Hej!
Kul höra att du är nöjd med våra program och att det är enkelt att göra ditt bokslut! 🙂
Om det är i tillvalet Deklaration/Årsredovisning som 2017 inte är låst så gissar jag att du inte gjorde din deklaration och årsredovisning för 2017 i tillvalet utan skötte det utanför programmet. Jag rekommenderar i det läget att du inte låser 2017 i Deklaration/Årsredovisning - detta kräver nämligen att du gör deklaration och årsredovisning för 2017 i tillvalet. När detta görs så skapas en verifikation för årets resultat, skatt och periodiseringsfond - som sedan förs sedan över till eEkonomi. Detta kommer således att skapa nya siffror i ditt eEkonomi - vilket jag förmodar att du inte vill då detta redan bör vara gjort sedan länge.
/Moa
... Visa mer
2019-05-31
12:46
Hej Johnny! Jag har inte hört talas om detta och jag inte inte återskapa det hos mig heller. Enklast tror jag är om du kontaktar oss via telefon eller chatt för fortsatt felsökning i ditt program. Mvh Moa
... Visa mer
2019-05-31
12:13
Hej Thomas iZettle skiljer inte på försäljning av varor och tjänster. Bokföringskontona du väljer att använda när du aktiverar kopplingen kommer att användas för transaktioner av båda försäljningstyperna. Du kan ändra dessa konton under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Ett alternativ kan vara att du skapar separata konton som används för just iZettle-försäljning, som du sedan manuellt bokar om till varor eller tjänster. Alternativt att du kör på det som du säljer mest av och sedan bokar om manuellt till den försäljningstyp som du säljer mindre av. Du kan också kika inlägget Starta integration till iZettle i vår skrivna hjälp. Mvh Moa
... Visa mer
2019-05-31
11:46
Hej Camilla Det låter rätt som du nämner. Beloppet läggs in exkl. moms och momsen ska lyftas på det år som du får fakturan. Det är kostnaden som du vill ska hamna i 2018 vilket det också gör i ditt exempel. Mvh Moa
... Visa mer
2019-05-31
11:18
Hej Jag förstår att det inte är optimalt och jag ska absolut ta detta vidare. Det skulle fungera att ställa om till årsvis momsperiod, som Pacsac nämner. Att starta om programmet och importera datan på nytt är också ett alternativ. Viktigt att tänka på är dock att kund- och leverantörsfakturor inte går att exportera och importera i det nya företaget. Utan det som går att få med sig är register för artiklar, leverantörer och kunder samt bokföring i form av SIE-filer. /Moa
... Visa mer
2019-05-31
08:19
Hej Jens I ditt eEkonomi bör det finnas en eller flera tidigare momsredovisningar bokförda. Fram tills att man skapar första momsredovisningen är det fritt att välja vilken momsperiod som helst men när man väl börjar använda funktionen under Bokföring - Momsredovisning så måste även kommande momsredovisningar bokföra därigenom om du vill kunna använda funktionen löpande. Det går inte att nollställa momsrapportsfunktionen. För att komma runt detta får du bokföra samtliga momsrapporter retroaktivt, dessa får du korrigera med en manuell verifikation i och med att dessa momsperiodera redan är bokförda som manuella verifikationer. Alternativt ångrar du den eller de momsredovisningar som är gjorda för att på så vis få möjlighet att välja en ny momsperiod. Bägge alternativen kommer att resultera i verifikationer i tidigare år. Ytterligare ett alternativ kan vara att även i fortsättningen bokföra momsen manuellt. Mvh Moa
... Visa mer
2019-05-29
13:21
Hej! När jag testar hos mig så fungerar det utan problem. Jag skapar en offert som jag sedan väljer att fakturera och då är fakturan på exakt samma belopp som offerten. Det spelar ingen roll om jag har ändrat priset direkt i offerten eller mellan jag skapar offerten och fakturan ändrar priset i artikelregistret, fakturan blir på exakt samma belopp som offerten. Skapar ni en order av varje offert eller går ni vidare och fakturerar direkt ifrån en order? Mvh Moa
... Visa mer
2019-05-29
11:33
Hej Du använder lönearten som heter Avdrag före skatt. Du kan kika här för att se när respektive löneart ska användas: Skapa lönebesked. Mvh Moa
... Visa mer
2019-05-29
11:23
1Gilla
Hej Tohiro! Utgå ifrån underlaget på 772 kronor (eftersom det är det belopp som du faktiskt har betalt) men du drar momsen som står på orderunderlaget! Transaktionen ska bara bokföras en gång. Har du faktureringsmetoden så bokför du själva leverantörsfakturan mot 2440 som vanligt. Mvh Moa
... Visa mer
2019-05-29
11:12
Hej! Om OCR är markerat på leverantören under Leverantörer - Betalningsuppgifter, visas fältet OCR. Ange OCR-numret som finns på leverantörsfakturan. Om du inte har markerat OCR på leverantören, visas fältet Meddelande istället. Jag gissar att du i ditt fall letar fram en leverantör som du ställt in OCR på, vilket gör att rutan Meddelande försvinner och ersätts med OCR. /Moa
... Visa mer
2019-05-22
14:49
Hej! Om jag förstår dig rätt så har du verifikationer i programmet under Bokföring - Verifikationer som inte är bokförda via Kassa- och bankhändelser. Dessa verifikationer är bokförda, antagligen via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Detta är manuella verifikationer och räknas med i din bokföring. I ditt fall skulle jag säga att du bör dubbelkolla så att det finns en verifikation för varje affärshändelse. Enklast är att gå till Bokföring - Kontoanalys och söka fram ditt företagskonto för att sedan pricka av mot ditt kontoutdrag på banken. På så vi säkerställer du att varje händelse är bokförd. Skulle du upptäcka att någon händelse saknas får du bokföra den, det gör du enklast via Kassa- och bankhändelser. Skulle du upptäcka att en händelse är bokförd flera gånger får du korrigera en av dessa verifikationer. Behöver du korrigera en manuell verifikation kikar du här. Behöver du ångra en bankhändelse så kikar du istället här. /Moa
... Visa mer
2019-02-21
09:34
Hej! Precis som Mikael säger ska du spegelvända verifikationen, så att det går plus minus noll. Korrigeringsverifikationen kommer också att hamna i momsredovisningen och det är rätt och riktigt. Är momsredovisningen för perioden som ursprungsverifikationen finns i redan inlämnad så kommer korrigeringsverifikationen att hamna i nästkommande momsredovisning som du lämnar till Skatteverket. Moa
... Visa mer
2019-02-20
12:25
Hej igen! En av fakturorna bör du ångra tänker jag, efter att du har ångrat den första felaktiga betalningen på kassakontot under Kassa- och bankhändelser. Fakturan som du inte ångrar bör vara den som du matchar mot den faktiska betalningen via Kassa och bankhändelser. Programmet kan matcha betalningar automatiskt i och med bankkopplingen - kanske var det som skedde? Finns ingen rapporterad bugg i det här förfarandet, av vad jag kan döma har programmet gjort korrekt enligt det du har beskrivit och skärmdumpen som du bifogad. Återkom om det är fler funderingar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2019-02-20
10:10
1Gilla
Hej! Jag har försökt återskapa ditt scenario hos mig men lyckas inte riktigt. Vi skulle behöva ytterligare information för att luska vidare i detta. Antingen kontaktar du vår support (här hittar du kontaktuppgifter) eller så skulle jag väldigt gärna vilja att du återkommer här med en skärmdump på hur det ser ut på inventariet under Bokföring - Inventarier, klicka på inventariet och välj Redigera. Ta även en skärmdump på hur det ser ut under Bokföring - Inventarier, om du klickar på inventariet så att det fälls ut - så att man ser tidigare avskrivningar under Senaste händelse. Moa
... Visa mer
2019-02-20
09:59
Hej Ingemar! Vad jag förstår så har du en bankkopplingen vilket innebär att du aldrig ska registrera fakturor som betalda via menyerna Försäljning eller Inköp. Tanken med bankkopplingen är att alla transaktioner alltid ska matchas via Kassa- och bankhändelser. Det är även därför som enbart 1910 Kassa finns som alternativ när man väljer att registrera en betalning via Försäljning eller Inköp. För att lösa detta skulle jag rekommendera att du börjar med att gå till Kassa- och bankhändelser och väljer Kassakonto. Du kommer här att se den felaktiga betalningen (ver. A22) som du registrerade via Inköp mot 1910 Kassa. Klicka på betalningen och välj Ångra matchning. Då kommer det skapas en automatiskt korrigeringsverifikation och fakturan går tillbaka som obetald, vilket du då kan se under Inköp. A22 och den nya korrigeringsverifikationen kommer gå plus minus noll. Du kommer i detta läget ha två stycken fakturor på samma belopp som ligger obetalda under Inköp. En av dessa bör du ångra. Det gör du genom att klicka på en av dom och välja Åtgärder - Ångra faktura. Då skapas en korrigeringsverifikation och tillsammans med ursprungsverifikationen blir dessa plus minus noll. Vad det gäller din manuella korrigeringsverifikation A23 bör även denna korrigeras efter A22 korrigeras när du Ångrar matchningen enligt min beskrivning ovan. A23 korrigerar du genom att gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på A23 och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i samtliga konton under Korrigera och Bokför. A23 och den nya korrigeringsverifikationen kommer gå plus minus noll. Nu bör du vara tillbaka där du startade - med en obetald faktura på under Inköp. Du går då till Kassa- och bankhändelser och klickar på betalningen på 217:- som kommit in via bankkopplingen. Denna ska du sedan matcha mot alternativet som heter Betalning av krediterad leverantörsfaktura, ligger den obetald under Inköp ska den även dyka upp i listan här. Min lösning utgår ifrån den beskrivning av problemet som du anger, skulle något inte stämma i den riskerar lösningen att ställa till det ytterligare. Om du känner dig osäker rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig. Du kan även kontakta supporten om du vill ha vägledning, vi kan dock inte hjälpa dig med din bokföring på detaljnivå via telefon eller chatt. Lycka till och ha det fint! Moa
... Visa mer
2019-02-20
09:06
Hej! I eEkonomi hämtas valutakursen från Europeiska Centralbanken. Du kan se valutakurserna på deras hemsida här. Du kan även enkelt se valutakursen i eEkonomi för respektive dag om du går till Inställningar - Kassa- och bankkonton, klicka på ditt valutakonto och välj Värdera. Om du har en differens tänker jag att du bör kontrollera verifikationerna i mars månad mot valutakurserna som du kan se enligt ovan beskrivning. Det finns exempelvis möjlighet att ändra valutakursen själv när man matar in en leverantörsfaktura och då frångår man ju programmets valutakurs. Börja med att kika på detta och återkom om du har fler funderingar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2019-02-19
15:38
Hej! Om du ska vidarefakturera kostnaden så tänker jag att du kan boka det mot 3590 som heter Övriga fakturerade kostnader. Mvh Moa
... Visa mer
2019-02-19
14:43
Hej! 4010 summeras under rubriken Råvaror och förnödenheter. Detta beror på att konto 4010 tillhör en annan kontoklass än ex. konto 6000. Kontoklass 4 används för material- och varukostnader. Du kan läsa mer i vårt inlägg Vad är en kontoklass. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2019-01-22
10:04
Hej Anita! För att registrera en förmån på en anställd i Lön 100 använder du snabbvalet Övriga tillägg/avdrag. Det finns ingen som standard för vårdförsäkring men det finns en som heter Övriga förmåner, tabellskatt. Läs om den för att se om den passar. Du ser information om lönearten i den högra rutan när du letar i listan under Lönearter. Moa
... Visa mer
2019-01-18
15:20
Hej Magnus! Jag ska ta dina synpunkter vidare. Tack så mycket och ha en fin helg!
... Visa mer
2019-01-18
14:00
Hej Leif! Har du periodiserat fakturan i eEkonomi? Är periodiseringarna genomförda om du kikar under Bokföring - Verifikationer - Kommande periodiseringar. Det fungerar bara att periodisera fakturor som är slutbetalda. Vad har du satt för datum på periodiseringen? Moa
... Visa mer
2019-01-18
08:45
Hej igen Magnus, ja det ser jag nu när jag testar på en obetald faktura, att det meddelandet dyker upp. Då kan jag inte komma på något annat vis än att ta bort periodiseringarna på de två obetalda fakturorna (öppna fakturan och klicka Åtgärder - Periodisera - Ta bort) och hantera det med manuella verifikationer. Trevlig helg!
... Visa mer
2019-01-17
09:21
Hej Petra! Gå till Utskrifter och Spårning - Skapa egna utskrifter och klicka Ny. Välj Kopiera en av programmets standardutskrifter och välj Lön - Löneartslista. Klicka OK. På denna lista får du som standard med dig ett par olika fält. Du kan ta bort och lägga till fält ute till vänster. Jag bockade i Beskrivning samt bockade ur Kontonr arbetare/tjänsteman under fliken Bokföring. Då får jag en lista med löneartsnr, benämning, berkäningsformel och beskrivning. Hoppas det är vad du söker! Moa
... Visa mer
2019-01-17
08:56
1Gilla
Hej! Efter uppsägning av ditt abonnemang får du tillgång till en läsversion. Räkenskapsinformationen i eEkonomi sparas i sju räkenskapsår. Du kan läsa mer om detta hos oss i vår skrivna hjälp Uppsägning av ditt abonnemang. Det går inte att massutskriva fakturor i dagsläget, utan man får skriva ut en och en. /Moa
... Visa mer
2019-01-17
07:36
1Gilla
Hej! Hittade nedan i Redovisa Rätt: "Kod 12 Här redovisas det sammanlagda värdet av förmåner, utom bil och drivmedel. Det kan alltså vara kost, bostad, räntor eller andra förmåner. Förmånen redovisas med ett kryss i någon av rutorna 41-49. Ett kryss i ruta 47 innebär också att förmånen ska specificeras i ruta 65." Så precis som Annika, tycker jag det låter utmärkt! Ha det fint. Moa
... Visa mer
2019-01-16
15:57
Hej Mia Som Cecilia skriver så ska varor på lager ha inventerats och beräknats per 2018-12-31. Cecilia skriver också om hur denna beräkningen ska göras då det kan skilja sig beroende på vilken typ av lagervaror det gäller. Lagret bokförs sedan som standard med 4990 för förändringen av ditt varulager och ett 14xx-konto beroende på vilken typ av laget det gäller. (Du kan söka i eEkonomi under Inställningar - Kontoplan på 14 och bocka i Visa även inaktiva poster för att se de olika kontona som kan användas för ens lager. Ett alternativ kan även vara att skapa ett konto som heter 1400 som du döper till Lager, om det är samma typ av varor i hela ditt lager). Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket eller en redovisningskonsult om du känner dig osäker för att säkerställa att det blir korrekt bokfört i ditt program. Du kan kika här för att se redovisningsbyråer som kan eEkonomi. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2019-01-16
15:32
1Gilla
Hej Här kan du även se vilka momsregler som gäller vid import. /Moa
... Visa mer
2019-01-16
15:26
Hej Magnus! Jag är inte helt hundra med på hur du har gått tillväga. 1. Du skapade tre leverantörsfakturor avseende hyra som ni ska betala. En betalades i december vilket också är bokfört på datum i december. De övriga två kommer bokföras som betalda i januari. 2. Du skapade periodisering på samtliga tre fakturor - efter att faktura 1 hade markerats som betald i december. Vad satte du som Första datum samt Antal månader när du skapade periodiseringen för samtliga fakturor? Är periodiseringarna genomförda om du kollar under Bokföring - Verifikationer - Kommande periodiseringar? Jag är som sagt inte hundra med på hur det ser ut hos dig eller om det går att uppnå det du önskar (utan att kontera det manuellt), återkom gärna med ytterligare information så kikar vi vidare. /Moa
... Visa mer
2019-01-16
14:44
Hej andersson! Ja, jag tänker att du tar med amorteringen i bokföringen om det är ett lån som rör ert företag. /Moa
... Visa mer
2019-01-16
13:33
Hej! Här ser du hur inköp från utlandet ska hanteras. Här ser du hur Google AdWords bokförs. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2019-01-16
12:25
2 Gillar
Hej Tina!
Du kan boka upp fakturorna under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på 2018 och välj Redigera. Klicka sedan på knappen Boka upp kundfordringar och lev. skulder.
Du kan läsa mer om förfarandet i vårt inlägg för Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet.
/Moa
... Visa mer
2019-01-16
10:18
Hej Milena! När jag testar hos mig så fungerar det. Jag skapar en ny faktura och tömmer rutan för Leveransdatum, både när jag förhandsgranskar, skapar och bokför fakturan så finns ingen text om leveransdatum med på fakturan. Testa att skapa en faktura och enbart förhandsgranska den, se till att rutan verkligen är tömd så bör det fungera. Om det inte gör det rekommenderar jag att du kontaktar oss via chatt eller telefon så vi får kika vidare. /Moa
... Visa mer
2019-01-16
10:08
1Gilla
Hej! Här ser du hur man hanterar bokföring av föregående års resultat samt årets resultat: Bokföra föregående års resultat Bokföra årets resultat /Moa
... Visa mer
2019-01-16
09:59
Hej! Kika på Skatteverkets hemsida. Vad det gäller löneprogrammet så lägger du sedan till detta på flik 3 Lön på den anställde, under Personal - Anställda. /Moa
... Visa mer
2019-01-16
09:52
Hej Prefect! Om jag förstår dig rätt så har programmet matchat och bokfört en utbetalning automatiskt mot dels en leverantörsfaktura från Transportstyrelsen men också mot konto 6570 Bankkostnader? Får du fram Ångra matchning om du låser upp perioden det gäller, om den är låst? Låsa upp kan du göra under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Bokföring låst t.o.m. Du skulle kunna göra en manuell verifikation, där du bokar om 6570 till 2440 och samtidigt plockar upp fakturan det istället gäller under kolumnen Faktura. (Får du inte fram kolumnen Faktura kan du aktivera denna funktion under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Använd manuell betalning av fakturor). Men det känns märkligt att bankkopplingen inte bara matchat utan även bokfört så tokigt automatiskt.. Jag skulle nog rekommendera att du kontaktar oss via chatt eller telefon så vi kan kika vidare ytterligare, innan du börjar med korrigeringsverifikationer. Du hittar kontaktuppgifter här. /Moa
... Visa mer
2018-05-25
14:53
Hej Ronnie! Du har då betalt hela fakturan på 4008kr och registrerat en betalning på fakturan i eEkonomi - den är således bokförd som betald. Denna betalning har ju också skett på banken om jag förstår rätt. Så länge stämmer det på företagskontot i din bokföring med vad som finns på banken. Du kan då skapa en kreditfaktura i programmet (om det inte redan är gjort) på 1270kr som du drar av mot nästa debetfaktura som du lägger in i programmet. Låt säga att du då lägger in en debetfaktura på 2000kr nästa gång. Du ska ju då bara betala mellanskillnaden på 730kr. Du kvittar då kreditfakturan mot debetfakturan och betalar enbart 730kr på banken. Företagskontot kommer ju då också att stämma. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2018-05-23
10:55
Hej Lena!
Har en anställd inget personnummer så kan man istället ange ett löpnummer. I vårt skrivna hjälpavsnitt Vad gör jag om en anställd har felaktigt eller saknar personnummer? går vi igenom hur du gör.
Vad det gäller utbetalningen så får du sköta den manuellt då det inte finns stöd för utländska kontonummer. Lägg Kontant på den anställde på personalkortet och sköt sedan betalningen manuellt på banken.
I tråden Fil till utländska konton behandlas detta önskemålet sedan tidigare.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2018-05-23
08:51
1Gilla
Hej Marcus! Du kan använda 3596 Påminnelseavgift i eEkonomi. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-05-23
06:49
1Gilla
Hej!
I vårt inlägg GDPR i Visma eEkonomi Smart kan du läsa mer om hur du redovisar registrerade personuppgifter i eEkonomi. Kika under Arbeta enligt GDPR i Visma eEkonomi Smart - Redovisa registrerade personuppgifter.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2018-05-18
13:18
1Gilla
Hej Klang! Det du kan göra i årsredovisningen (som Khedron nämner) är att gå in under Årsredovisning - Balans- och resultaträkning och klicka på ett konto. Raden fälls då ut och du kan klicka på Ändra ute till höger för att justera beloppet i rutan - på så sätt "blir du av" den 1kr som ställer till det för dig i balansräkningen. Återkom om det är några frågor eller bekymmer! Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2018-05-18
12:11
Hej Joosh! Ingående saldon/balans lägger du in i eEkonomi under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Detta gör du på första året i programmet. Följande år så förs det över automatiskt. Du kan också läsa in en SIE-fil i programmet för att få med dig tidigare år och balanser, om du bokfört i något annat program tidigare. Detta gör du under Inställningar - Import och export - SIE-import och export av bokföringsdata. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2018-05-18
12:01
Hej Jan! Om vi tar det från början så ska årets resultat för 2016 bokföras som sista verifikation i det året, det vill säga på 20161231. Vanligtvis bokförs detta sedan om på första dagen i nästkommande räkenskapsår, således 20170101. Efter detta brukar man i ett aktiebolag även boka om 2098 till 2091 som du skriver ovan - vilket i ditt fall skulle göras under 2017. Denna process beskrivs här. För att justera och få verifikationen på rätt år så bör du korrigera verifikationen som av misstag har hamnat på 2018. Detta genom att spegelvända denna verifikationen på samma datum, du kommer då ha två verifikationer på samma datum som går plus minus noll. En verifikation nollställer/spegelvänder man under Bokföring - Verifikationer. Klicka på den felaktiga verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Nästa steg tänker jag blir att låsa upp 2017 och se till så att verifikationen istället bokförs där så att din bokföring stämmer. Detta kan ju också komma att påverka deklaration och årsredovisning för 2017 och att du behöver skapa detta på nytt och eventuellt skicka in rättelser till Skatteverket och Bolagsverket. Jag skulle rekommendera att du tar hjälp av en redovisningskonsult för att på sätt säkerställa att det blir korrekt med ovan verifikationer. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2018-05-18
11:48
Hej Rino! Har du aktiverat integrationen som finns i mot iZettle i eEkonomi? Om du har det så bokförs fordran för din försäljning på konto 1580. När pengarna sedan kommer in på företagskontot så lägger du till detta som en bankhändelse under Kassa- och bankhändelser och konterar mot 1580. I detta läget rekommenderar vi inte att man skapar en kontantfaktura i eEkonomi eftersom du i den här processen aldrig matchar mot den och den kommer då istället ligga kvar och "skvalpa". Har du inte aktiverat integrationen till iZettle så är det fritt fram att skapa kontantfakturan och matcha inbetalningen mot denna. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2018-05-18
09:34
Hej! Om jag förstår rätt så har du alltså betalt hela debetfakturan? Men skulle egentligen ha dragit av beloppet som kreditfakturan är på? Har du bankkoppling? Om ja - med vilken bank? Ligger debetfakturan som betald under Inköp - Leverantörsfakturor? Ligger kreditfakturan som obetald under Inköp - Leverantörsfakturor? Vad är det som har skett på ditt bankkonto? Har hela beloppet för debetfakturan dragit och betalats till din leverantör? Har ni kommit överens om vad som sker med pengarna för kreditfakturan? kommer du ha den innestående inför framtida köp? (Tänker eftersom du skriver att dom inte kommer kunna betala tillbaka pengarna). Återkom gärna med mer information så kikar vi vidare. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2018-05-18
08:00
Hej Karin! Att kontera mot 2645 och 2615 gör man vanligtvis enbart när det gäller Inköp från annat EU-land. För att dubbelkolla så kan du kontakta Skatteverket och fråga efter vilka rutor på momsredovisningen som du ska redovisa försäljningen i. Som standard heter konto 3055 Försäljn varor utanför EU momsfri och har momskod 36 i Administration. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2018-05-09
09:31
Hej Christina! Ja det stämmer - det för att det ska följa med korrekt in på momsredovisningen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-05-08
08:20
Hej Erica! Om ni har programmet lokalt installerat så är det precis som du säger - då behövs inget avtal eftersom datan finns hos er, och inte hos oss. Här förklarar vi mer - du ser i filmen längst ner hur det fungerar beroende på om man har programmet lokalt installerat eller använder våra molntjänster. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-05-08
08:00
Hej! Du hittar avtalet (punkt 3) via länken Användningsvillkor för programvara. I nästa version av löneprogrammet kommer avtalet att uppdateras. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-05-07
08:56
Hej Ronnie! Du ser här hur man ångrar en leverantörsfaktura i eEkonomi. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-05-07
07:30
Hej Susan! Vad jag kan se så är du administratör på ditt konto vilket betyder att du kan logga in och administrera de användare som finns upplagda. Det gör du genom att logga in på www.vismaspcs.se - Mina tjänster. Sedan klickar du på ditt företagsnamn uppe till höger och väljer Användare. Då kommer du se en lista över de användare som finns. Om du vill ta bort en användare så klickar du på önskad användare och väljer sedan Ta bort användare nere till höger. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-01-31
10:08
1Gilla
Hej Monica! Jag skulle misstänka att du har ställt in att du använder kontantmetoden istället för faktureringsmetoden. Har man kontantmetoden så bokför man inte fakturorna, utan enbart när betalningen sker. Kontrollera detta under Inställningar - Räkenskapsår. Klicka på räkenskapsåret för 2018 och välj Redigera. Har du kontantmetoden ibockat kan du ändra till faktureringsmetoden. Detta kommer dock inte påverka de fakturor du hunnit skapa vilket medför att du först bör ångra de fakturor du har hunnit skapa. Detta gör du under Inköp - Leverantörsfakturor. Klicka på fakturan och välj Åtgärder - Ångra faktura. När detta är gjort för samtliga fakturor som saknar verifikationsnummer så kan du ändra inställningen som jag hänvisar till ovan. När du ändrat inställningen så skapar du nya fakturor. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-30
14:21
Hej! Om pengarna betalades från företagskontot så tänker jag att du ska bokföra mot företagskontot ändå, oavsett om det avser pengar ni fått in som riskkapital eller inte. Bokför du mot 2081 så kommer det se ut som att skulden ni har avseende riskkapital försvinner och det gör den ju egentligen inte - utan den finns ju kvar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-29
10:41
Hej Gunilla! Vissa konton går inte att inaktivera då de är standardposter, ex. 1510 och 2440. Det går inte heller att inaktivera konton som man har bokfört på. Det konton du nämner, 3041 och 3042 går inte att inaktivera då de ingår i artikelkonteringar som du finner under Inställningar - Artikelkonteringar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-10
10:20
1Gilla
Hej Camilla! Svårt att säga på rak arm. Det har diskuterats sedan tidigare i den här tråden. För att få ett definitivt svar om det är okej att göra avdrag för detta så bör du kontakta Skatteverket. Återkom gärna i tråden om du får ett matnyttigt svar som fler kan dra nytta av! 🙂 Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-10
10:16
Hej Catherine! 1. Om jag förstår rätt har du sålt en tjänst till ett företag och då kan du bokföra detta på 3044 Försäljn tjänst sv momsfri. 1930 D 3044 K 2. Här har du också sålt en tjänst förstår jag. Är det moms på detta? Då bokför du intäkten på 3041 Försäljn tjänst 25% sv och momsen på 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%. 1930 D 2611 K 3041 K Här utgår jag från 25%. Skulle det vara så att det är någon annan momssats som gäller så kan du kontrollera vilka konton som ska användas istället under Inställningar - Kontoplan. Sök "försäljn tjänst" för att få fram samtliga konton avseende intäkter. Sök "utgående moms" för att få fram samtliga konton avseende moms. 3. Kostnader för banktjänster och swish kan du bokföra på konto 6570 Bankkostnader. 1930 K 6570 D Jag rekommenderar våra checklistor för att köra igång ditt bokslut. Du hittar dom här och här. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-10
10:16
Hej Catherine! 1. Om jag förstår rätt har du sålt en tjänst till ett företag och då kan du bokföra detta på 3044 Försäljn tjänst sv momsfri. 1930 D 3044 K 2. Här har du också sålt en tjänst förstår jag. Är det moms på detta? Då bokför du intäkten på 3041 Försäljn tjänst 25% sv och momsen på 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%. 1930 D 2611 K 3041 K Här utgår jag från 25%. Skulle det vara så att det är någon annan momssats som gäller så kan du kontrollera vilka konton som ska användas istället under Inställningar - Kontoplan. Sök "försäljn tjänst" för att få fram samtliga konton avseende intäkter. Sök "utgående moms" för att få fram samtliga konton avseende moms. 3. Kostnader för banktjänster och swish kan du bokföra på konto 6570 Bankkostnader. 1930 K 6570 D Jag rekommenderar våra checklistor för att köra igång ditt bokslut. Du hittar dom här och här. Ha det fint! Moa
... Visa mer