Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fadi__1
MEDLEM

Äldre fakturor matchas inte efter bankkoppling blev aktiverad, hur bokför jag dem? - eEkonomi

Hej, jag har några fakturor som registrerades innan min bankkoppling blev aktivt. De fakturorna ligger nu i systemet för bli bokförda som betalda. Men det går inte att matcha de då programmet och banken inte synkar detta. Så nu har jag 3 fakturor som jag inte kan bokföra. Hur gör jag??
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Fadi,

Är det kundfakturor eller leverantörsfakturor som inte går att matcha? Vilken bank har du startat en koppling med? Har betalningarna för fakturorna skett innan eller efter bankkopplingen aktiverades? Vill du förklara lite mer hur du går tillväga steg för steg för att matcha fakturorna och i vilket steg som det blir fel?

Skriv gärna lite information kring detta så vi kan kolla vidare på problemet!

Ha en fin dag,
Fanny
Fadi__1
MEDLEM

Hej Fanny, 

Det är kundfakturor och det är SEB jag har en koppling till. Problemet tror jag ligger i att det inte var OCR nr på fakturorna. De skickades till kund innan jag bestämde mig för att aktivera en bankkoppling.
Sen undrar jag också om en kund betalar fler fakturor samtidigt så kommer betalning in som en klumpsumma. Känner systemet eller bankkopplingen av det?

Tack!

Med vänlig hälsning
Fadi

Hej igen, 

Jag har löst problemet. Gick in på inbetalning av kundfaktura och kunde matcha fakturorna den vägen.

Med vänlig hälsning
Fadi
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Fadi,

Du registrerade kundfakturorna innan bankkopplingen aktiverades. Hur är det med inbetalningarna? Betalade kunden innan eller efter bankkopplingen aktiverades? Om betalningen skedde efter aktiveringen så ska du ha fått in transaktionen under Kassa- och bankhändelser automatiskt. 

Nu när du har valt att göra inbetalningen direkt på kundfakturan genom Åtgärder - Inbetalning - under tiden som din bankkoppling är aktiverad har den med största sannolikhet bokförts mot 1910, ditt kassakonto. Du kan kolla detta genom att gå in under Försäljning Kundfakturor - Alla kundfakturor - markera fakturan som du gjorde en inbetalning på och kolla på den relaterade verifikationen för inbetalningen. Har denna gått mot 1910 eller 1930?

Återkoppla gärna så kan vi gå vidare med detta!

/Fanny