Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FastRunner
MEDLEM

Ändra datum på bankhändelse

Hej!
Jag har läst in en SIE-fil med verifikationer från mitt kassasystem (Yabie Go). I den finns det blandade köp som är gjorda med Swish och med kortbetalning. Varje dags händelser är ju en verifikation.

Men i kontoutdraget/Bankhändelser så har några av betalningarna fått olika datum, t.ex. har tre betalningarna genomförts den 18 februari och finns därför på en verifikation, men i kontoutdraget/Bankhändelser så är två av transaktionerna daterade 18 februari, medan den tredje är daterad 19 februari.
När jag ska matcha bankhändelserna mot den importerade verifikationen så går ju inte det eftersom det är olika datum på bankhändelserna.

Jag hittade någonstans att man kunde välja att "Ändra händelse", men där verkar det inte gå att byta datum (datum, belopp, text är gråmarkerat) utan det går bara lägga till att det är en utlandsbetalning och lägga till ev avgift för det.

Hur kan jag kringå detta så att jag kan matcha bankhändelserna mot den importerade verifikationen.

Tack på förhand.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @FastRunner 

För att matcha bankhändelserna mot den importerade verifikationen, trots att de har olika datum, kan du följa dessa steg:

• I ditt fall är den importerade verifikationen på delvis fel datum eftersom alla pengarna inte kom vid samma datum som står på verifikationen.

• Börja med att matcha bankhändelsen på det äldsta datumet mot den importerade verifikationen. På så sätt får du ett minusbelopp kvar att stämma av.

• Matcha minusbeloppet mot "Övrigt uttag", "Egen kontering" och exempelvis konto 2999.

• Nästa dag när bankhändelsen kommer in, matcha den mot "Övrig insättning", "Egen kontering" och samma konto.

Exempel
Du har en försäljning på totalt 400 kr den 3 mars 2025, och på den importerade verifikationen finns 400 kr i debet på konto 1930.

När bankhändelserna läses in, kommer 250 kr in den 3 mars 2025 och 150 kr den 4 mars 2025.
Matcha 250 kr mot den importerade verifikationen på 400 kr och mot "Övrigt uttag" med -150 kr.
Matcha sedan 150 kr mot "Övrig insättning" 150 kr.

Hoppas detta hjälper dig och annars behöver du slå en signal till supporten så kikar vi på det tillsammans.