Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Automatisk momsredovisning tar upp både inbetalningar och skickade kundfakturor - eEkonomi

Då jag automatiskt ska bokföra månadens moms tas både summor för inbetalningar och skickade kundfakturor upp under momspliktik försäljning. Så brukar det inte se ut, endast inbetalningar brukar finnas med. Har jag fått något om bakfoten. Detta gäller majmånad som är den sista i mitt räkenskapsår. Gäller ett AB. Är rädd att skickade kundfakturor i nästkommande månad skall tas upp igen som inbetalning.
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det låter som att du bokför enligt kontantmetoden och då ska man ta upp fakturor man har skickat men ännu inte fått betalt för i den sista momsredovisningen för det räkenskapsåret. Så i denna momsredovisning tar den alltså med både inbetalningar och skickade fakturor.

Fakturorna som ligger obetalda över räkenskapsårets slut bokförs som en kundfordran på 1510 och när du får betalt för dessa fakturor på nästkommande räkenskapsår kommer 1510 bokas bort mot ditt checkräkningskonto 1930 (detta sker helt automatiskt i Visma eEkonomi).

Mvh
Johan