Hej,
Har lite funderingar kring avslut av ett bolag gällande momsdeklaration, detta gäller då egen firma. Har bland annat:
- En dator som är ett år gammal
- En dator som är två år gammal
- En datorskärm
Dessa tillgångar kommer tas över privat i samband med bolagets avslutande, frågan är här hur ska dessa bokföras? Följdfråga är behöver verifikationen kopplas mot tidigare verifikation vid inköp? I så fall, hur gör jag det eftersom jag inte funnit någon sådan funktion i Visma.
Hur bokförs det att man tar över tillgångar, vad ska stå i kredit och vad ska stå i debit?
En annan fråga är hur man vet vad sina tillgångar är? Har just nu 0kr på kontot, men det står både 12 000kr på ett ställe och 15 000kr på ett annat. Hur vet jag vad detta är?
Slutligen så finns det en skillnad på skatt, i underlaget för deklarationen/NE-bilagan så ligger det -2700kr men på skatteverket så är det +300kr, vad kan orsaka detta? Har enbart gjort skattebetalningar via Visma, så tycker det borde vara samma siffra.
Hälsningar K-U