Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Powerlina
MEDLEM

Betala tillbaka skuld till sig själv

Hej!

Jag har köpt en antal saker till företaget och resor, prenumerationer etc. och betalat med privata pengar. Summan är nu uppe på ca 25 000kr ( 1/4 av hela omsättningen).  Jag har bokfört allt i mitt vismaprogram på följande sätt:

2693 - kredit

5800/6510 - beroende på vad det är

2641 - moms

De ligger nu som kostnader i mitt bokföringsprogram och jag har inte rört de pengarna. 

Min fråga är nu om det bara är för mig att föra över de här 25k till min privata konto? Och finns det någon gräns för hur mycket "skulder" jag får ha till mig själv? Eller om de finns någon rekommenderar tidsperiod inom som jag måste föra över de här pengarna till mitt privata konto eller kan jag ha de där runt ett år? 

Jag undrar också HUR jag bokför detta när jag för över hela beloppet av mina kostnader till mitt privata konto? Vänliga visa utförligt (och om de bara är visa kassa händelser)? 

Tack för förhand! 

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

Normalt använder man konto 2893 Skulder till närstående, kortfristig del eller konto 2393 om skulden ska ligga kvar längre än ett år. Någon rekommenderad tids- eller beloppsgräns finns inte.

Du kan när som helst återbetala skulden till ditt privata konto och bokför då:

Debet 2893 (2693)

Kredit 1930

Om återbetalningen blir en Bankhändelse matchar du den som Övrigt uttag/Egen kontering och konto 2893 (2693)

Vänliga hälsningar

RoffaK