Vilka verifikationer/händelser i bokföringen har just Du alltid kopplade till ett bildunderlag och vilka har du inte det? Varför / varför inte?
Har lite funderingar kring när man bör ha med (koppla) ett bildunderlag på en verifikation.
Vårt företag har strävar efter att ha så få pappersoriginal som möjligt. Vi har ställt om så många leverantörer vi kan till e-faktura alternativt e-post och vi har nu till och med börjar fråga efter digitala kvitton om vi köper något på stan. Vi skriver i princip aldrig ut rapporter och motsvarande sammanställningar.
Allt detta är i vårt tycke bekvämt och ger mindre att hålla reda på. Samtidigt tror jag att i och med att bokföringen så att säga flyttat från att konteras på varje enskild pappersunderlag - även jag har en gång i tiden suttit med konteringsstämpel och plitat dit siffror på alla verifikationer - och in i den digitala världen kan det bli lätt att man förbiser att ha med underlag på en del transaktioner man rent naturligt fick med när man hade allt på papper.
Så jag tänkte rådfråga forumet om dess åsikter och erfarenheter i detta ämne. Hur gör ni? Vad tror ni kan gå fel?
Förutsättningarna för min del: Vi använder automatiskt bankkontoavstämning men ännu inte betalningsfiler. Vi använder Lönemodulen i eEkonomi så lönehanteringen är integrerad med övrig bokföring. Vi har i dagsläget inget lager och inga inventarier.
Händelser som Visma eEkonomi automatisk skapar/kopplar bildunderlag för:
Händelser som Visma eEkonomi indirekt tycks mena inte behöver ett kopplat underlag eftersom det går att se på annat sätt i systemet (?):
Händelser jag idag alltid manuellt kopplar till bilderunderlag:
Händelser där jag är inte är säker att det krävs ett bildunderlag:
Hej på er!
Det är alltid lika kul att läsa önskemål och tankar, man får ett liten annan syn på programmet 🙂 Vi själva är ju rätt låsta till vägar att arbeta eller så annars!
Vill gärna tipsa om inlägget om digital bokföring vs papper på vår hemsida.
Här skriver vi om vad lagen säger att du måste skriva ut och vad du inte behöver 🙂
Kan vara bra att läsa igenom, och för de som inte är pålästa reda är den jätteanvändbar.
Inväntar en längre diskussion från er kunder med spännning!
/Sofia
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.