Hej, nybörjare på bokföring här och jag har sökt och sökt men förstår inte hur jag ska göra med den här kombinationen av ekonomiska händelser. Till att börja med har jag
aktiebolag och använder
kontantmetoden. Använder Visma eEkonomi Smart.
Jag har alltså en
kreditkortsfaktura (se bild nedan) som jag inte vet hur jag ska hantera. Den innehåller ett köp av G Suite från Google Irland (se bild på Invoice nedan) samt ett köp av inträde till evenemanget Slush (se bild på kvitto nedan) som köpts från Finland. Kreditkortsfakturan har jag redan betalat den 12/7 så 2088kr har dragits från kontot.
Några funderingar kring detta:
1. Här är mitt utkast i eEkonomi på
kreditkortsfakturan. Jämfört med hur pappersfakturan och kvittona för köpen ser ut, är det korrekt tolkat och uppställt? Är till exempel osäker på om 2614 och 2645 ska anges redan här eller om det är i ett senare skede. (Konto 5421 har momskod 21)
2. Behöver jag dela upp fakturan på något vis när jag lägger in fakturan i eEkonomi eller när jag sedan bokför betalningen av den? Dvs. behöver det ske någon ytterligare redovisning där jag skapar separata verifikationer för de olika köpen?
3. Med köpet från Google Irland så blir det omvänd moms. Hur hanterar jag det när det är en kreditkortsfaktura?
4. Med köpet från Finland så har de redan tagit ut moms i Finland. Måste jag redovisa detta på något vis t.ex. när jag lägger in fakturan i eEkonomi, bokför betalningen av kreditkortsfakturan eller i momsredovisningen?
5. Behöver jag tänka någonting på att köpen är gjorda i utländsk valuta?
6. I dagsläget har jag ingen bankkoppling utan lägger in bankhändelserna manuellt. Med utgångspunkt från alla föregående frågor, hur bokför jag nu denna faktura korrekt?
Många funderingar blev det. All hjälp med detta mottages tacksamt!