Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av kostnader innan bolagsstart - direktavskrivning eller ej? - eEkonomi

Jag vill föra in en inventarie som jag köpte året innan jag startade mitt aktiebolag. Jag har förstått det som att jag kan in köpesumman i sin helhet från köpetillfället och inte skriva ned värdet av den då inventarier är direkt kopplad till mitt bolags verksamhet. Summan exkl moms är under ett halvt prisbasbelopp och jag har förstått det som att jag inte kan dra av denna moms. Min första fråga blir då, vad gör jag med momsen om jag vill betala ut hela köpesumman till mig? Ska jag lägga till det på kostnadskontot för inventarien? Det leder direkt till nästa fråga, om jag lägger till momsen på inventariekostnaden så hamnar HELA summan över ett halvt prisbasbelopp. Måste jag då lägga upp den med avskrivning? Summan exklusive moms hamnar under ett halvt prisbasbelopp.
2 SVAR 2
Thomas51
CHAMPION

Du bokför momsen på kostnadskontot för inventarien. Gränsen för när du måste lägga upp avskrivningar är ett halvt basbelopp exklusive moms. Du kan därför kostnadsbokföra allt nu.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ringde upp Skatteverket. Att alls kunna ta in en inventarie innan start gäller enbart enskild firma och inte alls för aktiebolag.