Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-04-22
15:11
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-04-22
15:11
Bortglömd kostnad
Hej! Jag kom på att jag har glömt bokföra en kostnad i början av mars. Jag har redan deklarerat momsen för första kvartalet. Kan jag bokföra denna kostnad i efterhand?
Svara
2 SVAR 2

Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-04-25
08:52
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-04-25
08:52
Hej!
Rent programtekniskt kan du bokföra kostnaden i mars om bokföringen för perioden inte är låst.
Är perioden öppen kan du göra på två sätt:
1. Antingen skapar du verifikationen i mars och låter kostnaden komma med på nästa momsrapport (programmet kommer att hålla koll på detta).
2. Eller så får du bokföra händelsen i mars månad men sedan skicka in en rättning till Skatteverket gällande momsen.
Jag skulle rekommendera dig att kontrollera med Skatteverket hur de vill att du hanterar momsen.
/Hanna
Rent programtekniskt kan du bokföra kostnaden i mars om bokföringen för perioden inte är låst.
Är perioden öppen kan du göra på två sätt:
1. Antingen skapar du verifikationen i mars och låter kostnaden komma med på nästa momsrapport (programmet kommer att hålla koll på detta).
2. Eller så får du bokföra händelsen i mars månad men sedan skicka in en rättning till Skatteverket gällande momsen.
Jag skulle rekommendera dig att kontrollera med Skatteverket hur de vill att du hanterar momsen.
/Hanna

Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-04-25
09:32
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-04-25
09:32
Hej,
Hannas svar är ju helt rätt, men eftersom jag inte behöver vara lika politiskt korrekt säger jag:
Eftersom det är en kostnad (du ska ha tillbaka moms) skulle jag bara bokföra den i april istället. SKV är kinkigare med att man begär tillbaka momsen för tidigt än för sent...
//Tina
Svara