Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Delbetalning telefoner. Fel med moms?

Hej!

Köpte telefoner på 24 mån avbetalning slutet av 2016. Har i år betalat hela skulden (i förtid) och något verkar fel. Bokförde:

Långfristiga skulder (2390) kredit: 20 000
Avskrivningsinventarier (5400): 16 000
Debiterad ingående moms (2641): 4000

På fakturorna jag fått varje månad stod det att beloppet för avbetalningen var 16 000/24. Då skrev jag i Visma att det betalades mot 2390 (långfristiga skulder) och dessutom har jag fått mer i ingående moms för det. Så nu när jag betalat sista fakturan står det fortfarande att jag har en skuld på 4000 😕

Frågor:

1. Är en lösning att ändra betalningarna så att det står att 16000/24 + momsen (istället för endast 16000/24) bokas mot 2390?

2. Hur blir det med Skatteverket? Måste jag riva upp dom gamla deklarationerna? Har dessutom redan lämnat in årsredovisningen, hur ser det ut om den blir lite ändrad? Kan det ge konsekvenser?

3. Hur ändrar jag så det blir rätt ned momsredovisningarna sen om jag minskar ingående momsen på alla fakturor?

Tacksam för återkoppling!!

Vänliga hälsningar,
Egenföretagare med AB
3 SVAR 3

Hej Saab!

Det här blev inte så bra kanske. Men det är sådant som händer ibland.
Du behöver inte ändra något med momsen som jag ser det, på själva inköpet . Det är avlyft i samband med inköpet fullt ut.

Däremot måste du du rätta de verifikationer där du gjort själva avbetalningen är gjord. Där skall den avdragna momsen rättas varje månad. Detta görs genom att omföra den felaktigt lyfta momsen om 4000/24=166,67 om vi skall vara riktigt formella. Då skall du rätta momsdeklarationerna för samtliga momsperioder och det medför ju en massa arbete för både dig och Skatteverket. Därför tycker jag att man du kan göra det lite enklare för dig.

Du löser det hela genom att boka bort den kvarvarande skulden om 4000 kr gentemot ingående moms. Normalt sett så reagerar inte skatteverket alls på en sådan korrigering. Var dock noga med att dokumentera det hela genom att noga anteckna vad du gjort på rättelse verifikatet.

Hoppas du förstår vad som skall göras och att du gör det så enkelt för dig som möjligt.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult
Tel 0770 33 99 25
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar!! Problemet är dock att jag då får negativ ingående moms. Är det ok?

Nja det kan bli upphov till frågor från skatteverket. Om den blir negativ så kan man dela upp omföringen på två månader kanske. Så slipper man frågor . Inte helt ok, men tänker praktiskt.
Tomas Tobiasson