Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jonatan
MEDLEM

Dublettinformation i bankhändelser

Som en del av min årsredovisning valde jag att flytta över mitt egna kapital från 2022 till ett separat bankkonto. Jag har Länsförsäkringar som för tillfället saknar bankkoppling (förhoppningsvis något som kommer?) så jag behöver exportera kontoutdrag när jag bokför.

 

  • Jag skapade ett kontoutdrag för mitt rörelsekonto och ett kontoutdrag för det andra kontot.
  • Jag importerade båda kontoutdragen i aEkonomi.
  • I bankhändelser syntes nu två händelser: en FRÅN rörselsekontot och en TILL det andra kontot.
  • Jag försökte matcha båda händelserna i samma verifikation men fick ett felmeddelande att summan inte kan vara noll.
  • Jag bokförde istället bara den ena händelsen (FRÅN rörelsekontot) med kontona 1930 och 1940 men då fanns det en omatchad händelse kvar.
  • Jag kan radera den ”överflödiga” bankhändelsen men den kommer tillbaka så fort jag gör en ny export.

Hur är det tänkt att man ska göra?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jonatan 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Vi har tolkat dig som om du importerar kontoutdraget för både det konto pengarna dras från och det konto där de sätts in. Detta skulle leda till att du bokför dubbelt.

 

Flyttar du pengar från ett företagskonto till ett annat behöver du endast en verifikation. Till exempel, om du flyttar pengar från konto 1930 till konto 1931, då du genom den verifikationen redovisar att du har flyttat över pengarna mellan olika bankkonton.

 

Om du har lagt till det nya kontot under Inställningar - Kassa och bankkonton, kan du matcha bankhändelsen med bokföringshändelsen genom "Överföring mellan egna bankkonton". Detta kommer att skapa en verifikation som bokför från det ena kontot till det andra.

 

Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att kontakta oss på supporten så får vi prata mer om det. 

 

//Tinna