Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktig betalning - eEkonomi

Fick en siffra fel i bankgirot när jag knappade in en leverantörsfaktura, företaget som fick pengarna har nu betalat tillbaka dom, så utbetalningen/inbetalningen kvittar ju varandra, hur bokför jag det?

 

Verifierad av Visma Spcs 24-02-12

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

När du stämmer av företagets bankkonto kan du först göra det mot ett Övrigt uttag och boka upp det mot konto 1689 Övriga kortfristiga fordringar. När pengarna sedan kommer tillbaka gör du en övrig insättning och bokför den mot samma konto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Heej, jag skulle verkligen behöva hjälp med en liknade fråga. Jag har skickat pengar för en leverantörsskuld. Pengarna hamnade på fel bank och hamnade tillbaka på företagskontot med en valutakursförlust och bankkostnader. Jag har senare betalat in summan via kontanter. Hur går jag tillväga efter att jag enligt faktureringsmetoden endast lagt in inkomna fakturan i bokföringen?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Den betalning som du gjorde till rätt mottagare får utgöra betalning på leverantörsfakturan. Med det belopp som hamnade fel kan du använda konto 1689 som jag beskriver ovan. När denna betalning sedan återbetalades kan du kontera upp bankavgifter och valutakursförlust. Om beloppet var på 1000 kr, men 980 kr återbetalades skulle det kunna bokföras så här:
1930 debet 980
1689 kredit 1000
7960 debet 10
6570 debet 10