Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förköp av produkt

Hej! Vi tar för tillfället upp förköp/förbeställningar av produkter vi säljer. Har dock en liten fundering på hur jag hanterar detta i visma eekonomi ?

 

Som jag fattat ska jag bokföra betalningar som kommer in mot 2420 och även bokföra momsen (Då de köpt en specifik produkt) ( https://www.bjornlunden.se/bokf%C3%B6ring/bokf%C3%B6ra-f%C3%B6rs%C3%A4ljning-av-presentkort__362 )

 

Undrar dock vad man använder som verifikation för denna transkation, samt hur man hanterar detta med fakturor när det gäller detta? Ska jag skapa en faktura som matchar transaktionen ?

Ska jag lägga till en artikelkontering för förbeställningar för att få dem bokförda på rätt ställe? Detta verkar dock leda till att jag måste lägga upp helt nya produkter också ?

Och hur hanterar jag detta när jag väl levererat produkten ?

 

Kändes lite rörigt, hoppas ni förstår mina funderingar 😃

4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Jag håller med om att det är lite stökigt, det finns också risk för långt och lite stökigt svar 🙂 

Eftersom du skriver att du ska redovisa momsen vid försäljningstillfället så tolkar jag det som att det handlar om enfunktionsvouchers. 

Då ska momsen redovisas vid försäljningstillfället.

 

Jag försöker leta upp när man rekommenderar att försäljningen ska ske i bokföringen, normalt sett är det när varan levereras men detta får du gärna kontrollera med en redovisningskonsult eller Skatteverket.

 

I detta exemplet utgår jag från att försäljningen ska redovisas vid inlösningstillfället. 

 

Jag tänker att du skapar en faktura till kunden precis som vanligt när hen köper av dig.

Den bokförs som standard då 

Konto Debet Kredit
1510 1250  
3051  

1000

2611  

250

 

För att försäljningen inte ska redovisas nu utan istället hamna på ett skuldkonto (2420) och för att momsdeklarationen ska bli rätt behöver du gå till Bokföring - Verifikationer och klicka dig in på verifikationen för fakturan.

I fältet för Konto ändrar du från 3051 till 2420. I fältet Momskod plockar du på nytt upp 05 (25%). Detta gör att omsättningen redovisas på momsdeklarationen i ruta 05 och momsen i ruta 10 - precis som vanligt.

voucher- ändrad verifikation.PNG

 

 

 

När du sen levererar varan och tar emot enfunktionsvouchern skapar du en ny verifikation under Bokföring - Verifikationer.

Ange Datum och Beskrivning och därefter lägger du 2420 (utan momskod) i Debet och konto 3051 i Kredit. Även det utan momskod.

mottagen enfunktionsvouchermottagen enfunktionsvoucher

 

Klart!

 

Hör gärna av dig om det är några funderingar. det gör ingen skillnad om du skapar en artikelkontering, det blir inte smidigare för det.

 

Skatteverkets ställningstagande: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/373364.html?date=2018-12-06&q=enfunktionsvoucher

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för svar 😃

Ja blir väl en enfunktionsvoucher när de beställt och betalat en specefik produkt.

 

Är så som du skriver hade jag tänkt mig att det ska gå till.

 

Då jag fått in pengarna 2020 redan men varan inte ska leveras förens hästen 2021 så måste det ju anses vara någon form av förskott från kund iaf vad jag kan utröna 😃

 

Frågan är dock när jag har kontantmetoden (som jag alltid glömmer att skriva till när jag frågar om saker..) kan jag inte se någon faktura bland verifikationerna när jag skapat den ? eller är det efter jag matchat den mot bankhändelen jag kan ändra kontona på hur den blivit konterad?

 

Såhär ser det ut för mig efter en faktura blivit matchad iaf:

bokföring.png

Och kan inte sen någonstans var jag skulle kunna ändra motkontot ? 😃

 

Mvh / Tomas

Ge mig ett par minuter ska jag testa 🙂

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Okej, då ska vi se!

 

När jag snabbt läste igenom Skatteverkets regler så verkar det som att det ändå ska hanteras på samma sätt.

 

Fakturor för enfunktionsvoucher som är betalda vid årets slut

Här kan man inte ändra direkt på fakturan. Utan du får skapa en ny verifikation på samma datum som betalningen bokfördes.

Då lägger du 3051 i Debet och 2420 i Kredit.  Ingen av kontona ska i denna verifikationen ha någon momskod. - alternativt båda. 

voucher omföring faktura.PNG

När du lämnar ut varan gör du som ovan.

 

Fakturor för enfunktionsvoucher som är obetalda vid årets slut

Vid ett årsskifte bokförs de obetalda fakturorna på samma sätt som fakturor vid faktureringsmetoden.  Vill du redan nu göra det kan du gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på 2020 och välj Redigera. Längst ner finns en knapp Boka upp kundfordringar och lev.skulder

Jag rekommenderar att du väntar tills alla betalningar för 2020 är registrerade innan du gör detta.

 

När detta är gjort syns den obetalda fakturan i verifikationslistan och du kan ändra kontot enligt min första instruktion och göra som förslagit ovan. 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~