Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag kontant betalning och när jag sedan sätter in det på bankkontot?

Hejsan.

Jag har nyligen startat en frisörverksamhet på äldreboende där mina kunder till 90% är äldre och inte alltid vill ha en faktura. I enstaka fall så vill dom betala med kontanter och då hade jag tänkt ge dom en kontantfaktura. Eftersom jag inte har tillgång till skrivare där jag klipper så får dom en förtryckt kontantfaktura (blanketter med kopia).

Mina fråga är hur jag bokför detta sedan? Räcker det att jag skapar en kontantfaktura i programmet och sedan markerar den som betald? Eller måste jag sätta in kontanterna på kontot först och matcha mot kontantfakturan? Behöver jag sätta in kontanterna öht?

Jag är väldigt novis gällande detta och skulle vilja få lite klarhet i det hela 🙂

Tack på förhand.

Verifierad av Visma Spcs 240212

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Registrerar du en kontantfaktura i programmet blir den betald på en gång, eftersom den är just kontant. Det är betalningsvillkoret du anger på kunden som styr om det blir kontant betalt eller om kunden har x antal dagar på sig att betala.

Du kan registrera dina klippningar antingen som kontantfakturor eller kassahändelser i det här fallet. Fördelen med att välja kassahändelser är att du slipper lägga in alla kunderna med uppgifter först och kan bokföra alla händelser på en verifikation. Nackdelen är att du inte får statistik på dina kunder, vem som har köpt vad, när osv. Men det är inget måste att ha de uppgifterna, det är mer om du själv är intresserad av dem.

Registrerar du klippningarna som en kassahändelse går du in under Kassa- och bankhändelser, väljer kassakontot och trycker på Ny kassahändelse uppe till höger. Ange datum, det totala beloppet du tjänat in och tryck på knappen Lägg till. Klicka på Matcha, välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttyp Egen kontering. I beskrivningen kan du ange antalet klippningar för att förtydliga vad du bokför.
Kassakontot 1910 hamnar nu i debet mot totalbeloppet per automatik. Som motkonto kan du använda 2611 för momsen och 3041 för tjänsten du har utfört, klippningen. Säljer du även produkter till kunderna kan du registrera dem mot konto 3051. När allt är registrerat trycker du på Bokför för att avsluta.

Om du väljer att bokföra med hjälp av kassahändelser är det bra att spara dina förtryckta underlag så kan du styrka verifikationerna om det skulle behövas längre fram.

Du behöver inte sätta in pengarna på företagskontot om du hellre vill behålla pengarna i kassan. Behåller du dem i kassan stannar de på konto 1910. Sätter du in dem behöver du bokföra en transaktion från 1910 till exempelvis 1930 via en övrig insättning.

Hoppas detta hjälper dig vidare!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ett bra svar! Jag har bara en liten fundering. Jag är i en liknande situation nämligen. Jag kommer också att ge ut förtryckta kontantfakturor med förtryckta nummerserier. Måste kontantfakturorna följa samma nummerserie som fakturorna jag skriver i eEkonomi? Ex: min första kund betalar med faktura. Fakturan har nummer 1. Min andra kund betalar kontant och får då en kontantfaktura som jag skriver på plats. Det är den första i häftet och har ett förtryckt nummer 1. Kan den det eller måste den ha nummer 2 för att följa nummerserien jag skapat i eEkonomi?

Jag har också läst någonstans att kontantfakturor ska bokföras i en fakturajournal?
Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Nej det måste de inte göra. Det blir ju svårt att följa om du inte alltid gör kontantfakturor. Om du lägger in dina kontantfakturor som bankhändelser i Visma eEkonomi kan du under Beskrivning ange vilka kontantfakturanummer händelsen avser, så får du en bra spårbarhet. Vill du göra riktiga fakturor i programmet när du kommer hem för att få statistik på kunden kan du skriva på dem att de avser det manuella kvittot du skrivit ut till kunden.

Journaler används inte i Visma eEkonomi. Har du läst om det kanske det avsåg Visma Administration som är ett annat program vi har. I Visma eEkonomi bokför du antingen genom försäljning via fakturor, kassa- och bankhändelser eller manuella verifikationer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för hjälpen. Nu känns det glasklart! 😃
Fd medlem
Inte tillämpbar

Liknande problem som Sofie

Jag sålde produkter med 25% moms för 780kr kontant en dag och vill nu bokföra de pengarna i programmet, jag väljer ny kassahändelse, övrig insättning och egen kontering och precis som Sofie hamnar konto 1910 Kassakonto på debet men vad ska jag sätta på kredit?

stämmer det om jag väljer egen kontering, kassa - debet 780:- och Försäljning varor 25% - kredit 780:- ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konteringen borde bli:
1910 debet 780
3051 kredit 624
2611 kredit 156
Fd medlem
Inte tillämpbar

varför blir det försäljning tjänst 3041 och inte försäljning varor 3051?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det varor ska du använda 3051, helt riktigt. Fel av mig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Också liknande frågor angående Kontantfakturor.

Då jag är out on the field och inte har tillgång till skrivare på plats så känns det bökigt att skriva ut en kontantfaktura via eEkonomi och få den bokförd direkt innan köpet, om det sen visar sig att kunden ändrat sig.

Skriver jag på förtryckta kontantfakturor, så bokför jag dem när jag kommer hem i eEkonomi. Ska jag i så fall välja att bokföra som kundfaktura och pdf? Eller ska jag ta det som en manuell verifikation?

Samt när Joakim menar "att skriva på dem" menar han då att man lägger till en textrad i fakturan och antecknar där?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är inte nödvändigt att använda fakturorna i eEkonomi om de inte används som underlag till kunderna. Då tycker jag det är bättre att bokföra försäljningen manuellt.

Syftet med att skriva på fakturorna är att ha en koppling till orginalfakturorna. En textrad går bra att använda för att lösa den biten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ett snabbt svar! 🙂

I den manuella verifikationen får jag då en statistik på min kund och köpet via artikeln?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det får du endast när fakturadelen i eEkonomi används. Men du skulle kunna lösa det med funktionen resultatenheter i programmet. Om du lägger upp kunderna som resultatenheter kan du följa hur mycket du sålt till respektive kund.
http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/default.htm#a-accounting-costcenters.htm