Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur fungerar MOMS egentligen? - eEkonomi

Har sett förklaringar på enskilda detaljer i MOMS hanteringen, men inget översiktligt.
För något år sedan kom jag fram till det här:




Har nu kommit fram till att man skall göra följande bokföringar:


Vill gärna få kommentarer om jag tänkt fel.
EEkonomi struntar (eller gömmer) kontonen 1510 Fordran vid Fakturering och 2440 Skuld vid köp.

Jag gör det kanske onödigt komplicerat, men när jag får en inbetalning
från en faktura, flyttar jag den ingående MOMSen till ett MOMS konto
(1941) på banken, och när MOMSen skall betalas, så betalar jag från den, eller till 1943 (Reservationskonto för skatt i min bank) och betalar från 1943.

Eftersom jag reserverar all MOMS från mina fakturor, och ibland köper saker och får tillbaks MOMS, så bildas ett överskott på bankens MOMS konto, som man kan föra tillbaka till 1930, eller plocka ut som eget uttag.

Vid årsslut skall man nollställa 2611 och 2641 genom att boka om mot 2650, vilket inte finns med.

Den post jag inte förstår är överföringen från MOMS skuld till skatteskuld, som verkar nödvändig för att det skall fungera,
men som jag inte vet när den skall göras.

Så fråga:
   Har jag tänkt fel någonstans.
   När görs överföringen från MOMS skuld till skatteskuld?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Vid momsperiodens slut summerar du ing moms mot utg moms och det blir då antingen en skuld som bokförs på konto 2650 kredit eller en fordran som bokförs på konto 1650. Det sker per momsperiodens sista dag t ex 2018-12-31

Exempel (som i ditt fall)


2611 debet  500
2641 kredit  250
2650 kredit  250

för  att redovisningen sedan ska vara fortsatt korrekt så

vid momsdeklarationstillfället bokförs skulden eller fordran från avräkningskonto för moms till skuld eller fordran på ditt skattekonto

t ex 

Kredit 1650
Debet 1630

vid fordran

eller

Debet 2650
Kredit 1630

vid skuld

"När görs överföringen från MOMS skuld till skatteskuld?" skriver du

Skulden är alltid en momsskuld men det kanske är den kon teringen din från gäller , från momsskuld i bokföring till skuld på skattekontot?


Sedan vid betalning av skuld bokför du

Debet 1630
Kredit 1930



Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag använder inte 1630, utan 2012.
Jag gör överföring 1930->1941->1943 innan betalning.

När jag betalat, så har jag bokfört från mitt bankskattekonto (1943) till 2012 så jag tappar 2012 -> 2650.

För att förenkla tänker jag skapa *en* bokföringspost för MOMS betalningen till Skatteverket som ser ut så här:

----------------------------
1943 Kredit 250 SEK
2012 Debet 250 SEK
--
2012 Kredit 250 SEK
2650 Debet 250 SEK
----------------------------

Då ser det ut att stämma:

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra

Mikael