Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

--CA--
UTFORSKARE

Importera fakturor från annat system

Hej! Ny här 👋

 

Håller på med flytt från Acconomy / Promikbook.

Har importerat Bokföringsdata, Leverantörer, Kunder och Artiklar. 

 

Hur importerar jag Kundfakturor? Från mitt gamla program kan jag exportera både inkommande och utgående fakturor men jag hittar inget sätt att importera i eEkonomi

 

Tack på förhand

Christian

8 SVAR 8

Hej!

 

Det går inte att importera kundfakturorna utan när du läste in sie4-filen så bokades dina utestående kundfakturor på konto 1518 och levskulder till 2448. Man får ha lite manuell koll på att allt det gamla blir betalt. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag har ingenting på 1518 eller 2448. Jag använder Kontantmetoden, är det därför? Jag hittar verifikationerna för de utgående som jag bokat som betalda i gamla programmet men de obetalda finns inte.

 

Kan jag lägga in alla igen, manuellt?

Ja, det är för att du har kontantmetoden. Då kommer de inte med alls. Du får intäktsföra intäkterna i samband med inbetalning och ha lite koll att inte något faller mellan stolarna. Gällande leverantörsfakturorna så skulle du ju kunna lägga in dem på nytt i Visma eEkonomi så att du får koll på dem 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Så jag kan lägga in alla leverantörsfakturor igen och koppla mot mina importerade verifikationer, vill ju inte få dubbelt... 😱

 

Kan jag lägga in mina gamla Kundfakturor igen, manuellt? Både de betalda och de obetalda

Nej, bara de som inte är betalda! Du sa att de inte var med i bokföringen då du har kontantmetoden så då blir det inte dubbelt. 

 

Du kan lägga in de obetalda kundfakturorna också om du vill men risk att det blir fel fakturanummer på dessa så kan bli lite klurigt. Jag hade nog inte gjort det.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Haha, blev lite snurrigt.

 

Jag har inga obetalda Leverantörsfakturor, det såg jag till innan jag exporterade från gamla. 

 

Jag har 4 st obetalda Kundfakturor som jag inte fått betalt för ännu. Jag förstår vad du menar med fel nummer men har sett att det finns en inställning för nästa fakturanummer, kan jag inte ändra där för varje faktura jag gör och börja bakifrån? Eller det fungerar inte så?

Ser nu att jag inte kan ändra nästa nummer på fakturor... Det låses efter första. Hur ser serien ut? Om jag väljer 100 som start tex, blir då nästa 101, 102 osv? Eller hur är den uppbyggd? Tänker om jag kan ha sån tur att det matchar mitt gamla system.

Hej!

 

Precis du kan bara lägga in vad första fakturan ska börja med sen när du gjort den första fakturan så går det inte att ändra igen. Om första fakturan är 100 så blir nästa 101 sen 102 osv. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100