Jag har slarvat att bokför egna uttag i bokföringen, fattar nu att alla egna uttag ska redovisas. Har nu en stor kassa i kassaboken som inte finns på riktigt. Ska jag bara göra en ett större uttag eller?
Har gjort det nu och kommer ha örn koll på detta framöver. Men har jag gjort något olagligt, är orolig och uppgiven hur korkad jag har varit som inte har fattat detta tidigare.
Du har inte gjort något olagligt. Stämde du av så att det blir rätt i bokslutet/deklarationen? Du kan i värsta fall göra en rättelse till Skatteverket.
Känner du någon som skall hjälpa dig eller skall du göra deklarationen själv? Skatteverket kan också lotsa dig så att det blir rätt om du gör allt själv annars är det bara att fråga här.
Stort tack! Jag gör min deklaration själv men kanske kommer lägga ut allt på en redovisningsbyrå nu istället. Hur gör man en rättelse retroaktivt 3 år när det gäller kassan?
Eftersom det gäller eget uttag och det i sig inte påverkar resultatet så hade jag inte gjort något som det är nu men om du känner dig osäker så hör med Skatteverket.
Regeln är ju lite förenklat så att vinsten i bolaget är det du skattar för och betalar egenavgifter för.
Har du inte många transaktioner varje månad så kan du sköta allt själv men kanske be om extra hjälp kring din deklaration och årsavstämning och efter ett tag kommer det att sitta i ryggmärgen.