Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kunder betalar med kort - eEkonomi

Hej, Hur kan jag hålla reda på hur mycket varje kund sätter in på mitt konto? Ex. En kund sätter in ett belopp på mitt bank konto, jag vill bokföra beloppet på den kunden som insättningen gäller. Låt säga att jag har 100 kunder.

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240214

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har du en kund som betalar via kort så kan du på kunden i kundregistret ange betalningsvillkor Kortbetalning. När du skapar fakturan så bokförs fakturan mot 1510 Kundfodringar, men automatiskt bokförs den om mot 1580 Kontokort och kuponger. När du sedan matchar kundens inbetalning väljer du Inbetalning från betalkort, och här hämtar du upp den faktura det gäller. Nu bokförs inbetalningen mot 1580 och 1930.

På så sätt kan du följa upp inbetalningarna till rätt kunder. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svar. I mitt fall betalar kunden till mitt bank giro. Hur gör jag då?

Om du har lagt in ditt bankgiro-konto under Inställningar - Kassa- och bankkonton så matchar du mot det kontot istället.
Under Kassa- och bankhändelser väljer du alltså först ditt girokonto och sen kan du matcha så som Mita har beskrivit ovan.

Detta sättet gör också att du kan skriva ut en betalningsbekräftelse (fakturan får den benämningen) till kunden.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, En följdfråga. Min kund har betalat i förskott till mitt bankgiro. Är det ok att skapa en faktura i efterhand, för att jag ska kunna hålla koll på att just denna inbetalning kommer från kund X. ?
/Monki
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Även i detta fallet är det enklare att lägga in Inbetalning från betalkort eller Kontantkund, så får du ut ett Kvitto eller en Betalningsbekräftelse.

Om du skapar en faktura bokförs det en fordran till kunden som inte finns.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok, tack. Men om en kund betalar med kort ena gången och andra gången skickar jag en faktura. Då måste jag gå in i KUND och lägga in "inbetalning från betalkort" då det är en kort betalning och sedan i det andra fallet ändra till "30 dagar" i KUND innan jag bokför fakturan?

Hej!

Ja, det går inte att ändra direkt på fakturan. Däremot kan du plocka upp kunden och sen klicka på den så får du upp så att du kan redigera betalningsvillkoret utan att lämna fakturan.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~