Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsbelagd inkomst via Paypal - eEkonomi

Hej! Är ny användare av Visma eEkonomi, och skulle verkligen uppskatta lite hjälp med för mig komplicerad bokföring som jag inte förstår mig på.

Jag får min huvudsakliga inkomst via Paypal, det är en tjänst som har utgående moms på 25%. Hur bokför jag/konterar hela processen av inkomsten till mitt paypalkonto vidare till mitt företagskonto steg för steg?  Har kikat på en hel del trådar här inne men de ger mig olika svar för olika steg.

Har satt upp ett konto för mitt Paypalkonto (1931) och ett för Paypals avgift som också ska dras av i processen (6045).

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har du lagt upp ett bokföringskonto, 1931 för Paypal, kan du även lägga till ett betalkonto för att kunna matcha dina händelser under Kassa- och bankhändelser

Detta gör du under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Nytt bankkonto - Sparkonto - Välj bank Paypal och bokföringskonto 1931.

När det kommer in pengar på ditt Paypal-konto går du in och lägger till transaktionshändelsen under Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse. Detta matchar du mot vad händelsen avser, t.ex inbetalning från kundfaktura om ni har fakturor, eller mot Övrig insättning - Egen kontering. En 25%-tjänst vill programmet bokföra på 3041 - Försäljning tjänst 25% sv samt med momskontot 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%. Har ni ett annat försäljningskonto kan ni självklart välja det. 

Ändra det insatta beloppet till vad ursprungsbeloppet var på. Då uppkommer en differens och ett belopp kvar att stämma av. Detta matchar ni som Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering - Matcha mot ert konto för Paypals avgift

Ska ni sedan föra över till ert företagskonto får ni matcha detta när även denna transaktion gått igenom. Då finns det ett alternativ som heter Överföring mellan egna bankkonton - Välj att möta mot företagskontot.

Återkom om det uppstår fler frågor.

/Hanna