Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

temrina1234
MEDLEM

Obetald lev faktura visas som betald

Hej

Jag har lagt in en lev faktura för betalning. Jag har fått en påminnelse om att den inte är betald. Det märkliga är att den visas som betald och i bokföringssystemet men på bankkontot kan jag inte se att den är betald. Vidare så visar Kassakonto minus på motsvarande summa (-2454 kr). 

Nu har jag betalat den manuellt från bankkontot men har inget att matcha den med.

 

Tacksam för hjälp

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @temrina1234 

Tack för att du skriver din fråga i forumet. 

 

Jag tolkar det som om du har en omatchad händelse i Kassa- och Bankhändelser på ditt företagskonto avseende fakturan du nämner. Kanske har du valt att registrera fakturan som betald inne på själva fakturan för där har du endast Kassakontot att välja på.  Dina banktransaktioner kommer in på ditt företagskonto och ska hanteras via Kassa- och Bankhändelser (istället för inne på fakturan).

 

Men allt går att lösa. Gå in på Kassa- och Bankhändelser - Periodens händelser - Leta upp transaktionen och välj - Ångra matchning. Fakturan blir då obetald och du kan sedan gå in på Kassa- och Bankhändelser - Välj företagskontot - matcha mot den numer obetalda fakturan.

 

Hoppas detta hjälper dig och annars är du varmt välkommen att skriva till oss igen. 

 

Ha en fin dag!

//Tinna

Hej

Tack för svar. Det funkade utmärkt. Dock så står Kassakonto på -2454kr och bokfört saldo 0kr. Är det rätt

Hej @temrina1234 

 

Härligt att du löste det och tack för att du uppdaterar mig. 

 

Kan det vara så att du står under Kassa- och Bankhändelser och att det ser ut som på bilden nedan?

I så fall kan du radera raden med hjälp av den lilla soptunnan till höger. 

 

 

Annars har jag svårt att avgöra om du tittar på fel period eller var det beror på i och med att jag inte ser din bokföring.

 

Om du skulle behöva göra en överföring mellan dina konton så gör du så här:

Gå in under Kassa- och bankhändelser - Välj upp ditt Företagskonto - Ny bankhändelse - Matcha - Vid bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton och ditt Kassakonto

 

Jag tror inte att denna överföring kommer att behövas utan att det ser ut som på bilden ovan och då löser du det genom att radera händelsen. 

 

Vill du att vi ska kika så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna. 

 

Ha det fint! 
//Tinna

 

Det funkade fint med soptunnan. Stort tack.

Härligt att höra! Tack för att du återkopplade @temrina1234 

Ha det fint 

//Tinna