Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EvgeniaM
MEDLEM

Skapa ROT-faktura utan personnummer

Hej.

Har en fråga, min kund skapar själv kundfakturor med ROT och själv rapporterar till SKV. Problemet är att de inte anger persunnumer av sina kunder och jag i min tur inte kan spara kundfakturan i mitt program. Hur kan man lösa det? Tack

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-27.

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Det går inte att registrera en ROT-faktura i Visma eEkonomi utan ett personnummer, eftersom detta är uppgifter Skatteverket kräver när filen ska läsas in. Även om inte ni sköter den biten så skapas en fil i bakgrunden automatiskt när fakturan skapas, vilket medför att ett personnummer på fakturan blir obligatoriskt.


Vad jag kan se så arbetar ni bland annat i Visma Advisor och ett hett tips är faktiskt att starta ett samarbete i eEkonomi med er kund där, alltså att ni båda arbetar i ett gemensamt eEkonomi. Det finns flera alternativ här men jag kan ge er ett exempel. Det skulle kunna vara att ni som byrå arbetar i eEkonomi och sköter kundens övriga bokföring där. I samarbetet med kunden ger ni också er kund tillgång till eEkonomi fakturering, vilket innebär att kunden har tillgång till samma eEkonomi som er men endast till faktureringsdelen. På så vis kan kunden skapa ROT-fakturor i programmet och då även sköta rapporteringen till Skatteverket. Ni som byrå slipper då dubbelarbetet med att själva behöva lägga upp fakturan och kan istället bokföra betalningarna direkt mot de fakturor er kund skapat. 
Vi har som sagt flera alternativ här och skulle du vilja veta mer kan du läsa mer i vårt skrivna hjälpavsnitt Samarbeta med dina kunder via Visma Advisor eller kontakta oss direkt via telefon eller chatt för rådgivning. 

Jag önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂 
/My 

tack för svaret och tipsen. Det ska jag pröva då)