Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapa kreditfaktura - eEkonomi

Hej, jag skapade en kundfaktura i Visma eEkonomi Smart. Fakturan skickades till en kund men kunden har inte betalat. Hur kan jag bökföra kredit fakura? jag använder kontantmetoden. Tack för hjälpen!
1 SVAR 1
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Ngoc,


När du använder dig av kontantmetoden bokförs det inget i första steget när du skapar och skickar ut fakturan till din kund. Det du dock kan göra om det ska krediteras och kvittas helt är att du på din debetfaktura kan välja Åtgärder - Ångra Faktura - det som sker då är att det skapas en kreditfaktura automatiskt på samma belopp som ursprungsfakturan. Dessa två kvittas sedan mot varandra automatiskt och det skapas en kvittningsverifikation som visar att debetfakturan och kreditfakturan är "betalda" och bokföringsmässigt tar de ut varandra och har ingen vidare påverkan på saldot.


Om du inte vill ångra fakturan går de även att på debetfakturan välja Åtgärder - Kreditera - du får då välja hur stort belopp som ska krediteras och sedan får du spara din kreditfaktura. Det bokförs inget direkt eftersom att du bokför enligt kontantmetoden, utan själva bokföringen sker när du väljer att göra något med kreditfakturan, antingen en inbetalning eller att du kvittar den mot en debetfaktura. 


Hoppas detta förtydligade hur det fungerar i programmet.
/Theodor