2019-10-08
12:42
1Gilla
Hej Lentzit, Jag får ursäkta sent svar och jag förstår att du kanske redan har tvingats lösa detta på egen hand men tänkte ändå skriva ett svar. Inne på internetbanken hos SEB kan du stoppa denna betalning när du har loggat in på kontot det gäller så har du en meny som heter Kommande betalningar eller Kommande händelser. Där inne kan du stoppa händelser som har skickats över från eEkonomi för betalning. Hoppas detta kan vara till hjälp framöver. Återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-10-08
12:15
Hej ahs, När du får tillbaka pengar för momsen i AB är tanken att du skapar upp en händelse på skattekontot, där du kan göra som Lovisa skriver och importera en fil från Skatteverket. Skattehändelsen som avser inbetalningen till skattekontot från Skatteverket matchar du mot din momsredovisning som du skapat i eEkonomi. Efter det sker utbetalning från ditt skattekonto till ditt företagskonto. Då skapar du en utbetalning från skattekontot samt en inbetalning på ditt företagskonto, båda händelserna under Kassa- och bankhändelser. Denna transaktion som finns på både skattekontot som är kopplat till 1630 samt på företagskontot som är kopplat till 19xx kan bokföras som en Överföring mellan egna bankkonton när du matchar den under kassa- och bankhändelser. Kika gärna på filmen Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi samt vår Checklista för moms. Hoppas detta kan vara till hjälp, återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-10-08
10:13
Hej Muhammad, Om du har gjort inköpet med företagskontot kan du skapa upp en bankhändelse på det under Kassa- och bankhändelser, antingen genom att manuellt skapa en ny händelse, kopiera kontoutdrag eller om du har en bankkoppling. Du kan läsa mer om det på sidan Kom i gång med Kassa- och bankhändelser. Efter det väljer du att matcha utbetalningen på 429 kr som ett Övrigt uttag - Egen kontering: 19xx kredit 4000 debet 2641 debet Gällande kontot för inköpet beror det på vad det är du har köpt in från Biltema, i kontoklassen 54xx finns t.ex. en del konton för övriga externa kostnader som förbrukningsmaterial men 4000 funkar för inköp av varor inom Sverige. Hur mycket som avser moms bör du kunna se på kvittot från inköpet. Återköpet skapar du också en bankhändelse på eftersom att jag där antar att du fick återbetalt 299 kr till ditt företagskonto om det var det som du gjorde inköpet med. Du matchar det då som en Övrig insättning - Egen kontering: 19xx debet 4000 kredit 2641 kredit Du kan läsa lite med på sidan Kom i gång med Inköp där du t.ex. har Registrera inköp mot kvitto. Återkoppla om du har ytterligare frågor annars hoppas jag detta kan vara hjälp på vägen. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-10-02
15:06
Hej igen, Härligt att du hittat fördelen med att göra det genom Inköp - Leverantörsfakturor som jag också rekommenderar framöver, men att det nu vid detta specialfall får göras via manuella verifikationer istället. Precis som du skriver så sker uppbokning mot 2440 respektive 1510 vid årsskiftet per automatik när man arbetar med kontantmetoden i eEkonomi. Du kan läsa lite mer om det i tråden Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet - eEkonomi. Allt gott! /Theodor
... Visa mer
2019-10-01
10:24
1Gilla
Hej Pata, På den skrivna hjälpsidan Matcha utbetalningar manuellt finns det beskrivet hur man registrerar inköp som betalats med egna pengar för både aktiebolag och enskilda firmor. Utifrån din beskrivning känns det som att du bokför enligt kontantmetoden eftersom att du inte får upp något i listan under Faktura på den manuella verifikationen, förmodligen då för att det inte har bokförts något på 2440 i första skedet när du bokfört fakturan. Vi rekommenderar alltid att man skapar upp fakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor men i detta fallet får du registrera det som en manuell verifikation istället. Om du redan hunnit registrera en leverantörsfaktura kan du ångra fakturan under Inköp - Obetalda leverantörsfakturor - sedan skapa en manuell verifikation enligt följande: 2893 - Kredit Inköpskonto - Debet Ingående moms - Debet Då får du inköpet och momsen registrerad men ingen leverantörsskuld ska bokas upp. När utbetalning sedan sker från företaget till ditt privata konto skapar du en bankhändelse på det och matchar som Övrigt uttag - Egen kontering och bokar det mot 2893 Debet. Hoppas detta kan förtydliga. Jag har lyft vidare att förbättra den skrivna hjälpen med en förklaring hur man gör när man arbetar utifrån kontantmetoden med AB också. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-07-03
12:27
Hej Elisa, När jag letar runt efter svar på din fråga hittar jag mest information om hur man bokför privata utlägg åt företaget men inget direkt om hur man bokför utlägg gjorda från ett bolag till ett annat. Jag tänker att du antingen kan bokföra det i din firma när utbetalningen sker genom att kreditera ditt likvidkonto som användes vid betalning och debitera ett konto i klassen 28xx, där 2893 vanligtvis används när man gör privata utlägg eller att du bokför det mot ett tillgångskonto som t.ex. 1680. Jag kan faktiskt inte hitta så mycket information där så du får gärna dubbelkolla med antingen någon redovisningskunnig eller om någon annan i forumet vet hur det bokförs korrekt. När du sedan får inbetalningen från ditt AB tänker jag att verifikationen bokförs spegelvänt. I ditt AB kan du i så fall bokföra det genom att debitera kostnadskonto för drivmedel i kontoklass 56 och kreditera konto i klassen 28xx, där 2893 används vid privata utlägg. När utbetalning sedan sker till din firma kan du debitera 2893 och kreditera likvidkonto som används vid betalning, vanligtvis något konto i klass 19xx. Alternativt att du gör som Jonima att du skapar en faktura på det från din enskilda firma till ditt AB. Om du hittade lite mer information på det eller om du redan har löst det får du gärna återkoppla i tråden och dela med dig om hur du gjorde. Om det är några ytterligare funderingar får du gärna också återkoppla i tråden. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-07-03
09:49
Hej ahs, Jag får ursäkta att det har dröjt med svar på din fråga. Jag har kollat på din kontering och sökt runt lite. Behövs det två steg för första fakturan eller om du kan bokföra det på 1210 direkt för att få en verifikation mindre? Gällande tullfakturan så tänker jag om det är så att du ska lägga till ett konto för själva betalningen i kredit samt ett kostnadskonto i debet? Jag hittade dels en tråd om att bokföra inköp av varor på import och inköp av vara från land utanför EU som kan vara till hjälp. Där fanns även en tråd om att Bokföra invanterier och verktyg. samt en annan tråd i forumet som heter konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU. Tråden bokföra tull- och importavgift kanske också kan vara till hjälp. Återkoppla om du har några ytterligare funderingar. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-03-26
14:00
Hej Evy, Lite sent svar här, jag är inte riktigt med på vad du menar. Om du inte har fått ordning på det än får du gärna återkoppla med lite mer information om vad som har skett: - Om du går till Bokföring - Kontoanalys - söker på konto 2224 och perioden 2017 för att se vilka verifikationer som påverkas av kontot. Vilka verifikationer finns som påverkar detta kontot? - Eftersom att det är i 2017 som det registrerades fel, har du koll på om det är något som ska rättas i den perioden eller om du kan skapa en korrigeringsverifikation i år för att rätta till det i bokföringen? - Det går att läsa lite mer om hur du rättar konto på en verifikation som ligger i en låst period på sidan Vanliga problem och lösningar - Bokföring - Jag ha angett fel konto eller belopp på en verifikation som ligger inom en låst period. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-26
13:39
Hej Baronen, Precis som Mikael skriver verkar det som att bilden du skickat på visar transaktioner gällande iZettle, dels för dagsförsäljning men även för kortavgifter. Summeringen för perioden på det konto som syns på bilden visar ett negativt utgående saldo. Om du inte har kommit fram till varför du har en tillgång på konto 1580 än får du gärna skicka med en bild på kontoanalysen för konto 1580 för perioden 2018 genom att gå till Bokföring - Kontoanalys - ställa in år 2018 och söka på konto 1580. Återkoppla gärna med en bild på det om du inte har fått till det så kan vi kika vidare varför du har fått en tillgång på konto 1580. Ha det gott! /Theodor
... Visa mer
2019-03-15
15:22
Hej CarlWan123, - Konto 4600 Legoarbeten och underentreprenader är ett gruppkonto för tjänster eller arbeten där ni som uppdragstagare säljer tjänster åt uppdragsgivaren som avser deras huvudverksamhet. Man hade där kunnat välja att skapa upp ett underkonto till det, t.ex. 4610. Om det istället är ett vanligt inköp av varor som ni gör så går det fint med konto 4000. Det går att läsa lite mer gällande legoarbeten och underentreprenader på sidan Bokföra inköp av legoarbeten och underentreprenader (bokföring med exempel). - Frakt ska bokföras i kontogrupp 57 om det avser transporter, tull- och speditionkostnader eller importavgifter. Om frakten avses som en direkt kostnad går det bra att ta med det i ett kontogrupp 4. Kemikalieskatt bokförs normalt på konto 2660 Särskilda punktskatter eller på ett underkonto. Det går att läsa lite mer om det på sidan Bokföra punktskatter vid försäljning (bokföring med exempel) som förhoppningsvis kan vara till hjälp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-03-15
12:51
1Gilla
Hej igen, Jag förstår hur du menar. Men om man skulle jämföra detta med en helt vanlig försäljning utan att någon avgift hade dragits så hade den bokförts: 1930D 583:- 3042K 466,4:- 2611K 116,6:- Med avgift i konteringen så är det enbart ditt 1930-konto som påverkas negativt. Din försäljning, alltså beloppet som du redovisar på ditt intäktskonto är desamma vilket gör att din omsättning inte påverkas av att du får in ett lägre belopp på ditt bankkonto på grund av avgiften. I BAS-kontoplanen är omsättningskontona desamma som intäktskontona, alltså är inte 19xx inräknade i ditt företags omsättning. Det går att läsa lite mer om det på sidan Omsättning - Vad är omsättning? Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-03-15
10:24
Hej Zlatan, Som jag har förstått det kan du precis som du skriver, köpa ut leasingbilen och sedan privat köpa bilen från ditt företag men att det då blir som ett eget uttag och att du inte behöver betala in pengarna för det. Jag känner mig inte helt säker på detta så om du vill ha ytterligare hjälp får du gärna kolla med en redovisningskonsult eller om du kan få vägledning från Skatteverket. Om du hittar någon mer nyttig information får du gärna dela med dig i tråden så att flera kan ta del av hur du gick tillväga. Jag hittade även tråden Flytta över bil från enskild firma till privat där liknande fråga tas upp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-03-14
14:44
Hej Bernt, Som jag förstår dig har du registrerat inbetalningen mot den felaktiga kundfakturan och sedan skapat en kreditfaktura och då betalt tillbaka beloppet till kunden? Så att det nu är plus/minus 0 gällande de felaktiga fakturorna och inbetalningarna? Om så är fallet kan du skapa en bankhändelse på utbetalningen - Matcha den och välja Betalning av krediterad kundfaktura för att sedan välja upp kreditfakturan i listan. Då blir den felaktiga fakturan samt kreditfaktura betalda och du kan skapa en ny bankhändelse på den korrekta inbetalningen som kommer från kund för att sedan matcha mot den nya korrekta kundfakturan. Om du redan har kvittat kreditfakturan mot den felaktiga debetfakturan kommer fakturorna inte finnas kvar för att matchas mot bankhändelserna eftersom de redan står som betalda genom kvittningen. Du skulle i så fall kunna matcha först inbetalningen men sedan även utbetalningen som en egen kontering mot t.ex. konto 2420 för att visa att du ska betala tillbaka pengarna som du får in i första läget. Återkoppla om jag missförstod dig på något sätt eller om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-03-13
11:05
Hej Mikael, Om det är så att du har ett IBAN från Marginalen bank så är det som Cecilia skriver ovan, att det inte kan registreras för att det redan förmodligen finns upplagt på något annat kundnummer, eftersom att Marginalen bank använder sig för ett IBAN för samtliga Danske Bank-kunder. IBAN-numret är tänkt att vara unikt och anledningen till att det inte går att lägga upp på flera kundnummer i eEkonomi är för att om man skulle ha bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer, eftersom det kopplas samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer skulle därför kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot. Har du kikat med Marginalen bank om det finns möjlighet att få ett personligt IBAN? Annars blir lösningen som Cecilia skrev ovan, att byta bank för att få ett personligt IBAN eller att skapa fakturan utanför programmets miljö. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-03-12
15:34
1Gilla
Hej igen, Precis, båda hamnar under samma typ av konton eftersom de är 78xx-konton så kanske inte spelar så stor roll. Tänkte mer att det just i detta fallet handlade om en dator men då vet jag varför du hade bokfört det på 7832 istället. Du kan ha kvar inventarien i listan om du vill, det är inget som påverkar bokföringen och det kan vara bra att ha där för att ha koll själv på hur inventarielistan i företaget ser ut. Men att du då framöver sköter avskrivningarna med manuella verifikationer. När du gör avskrivningarna med manuella verifikationer finns det inget koppling till det som är upplagt som inventarier i programmet så det är mer för din egna skull att kunna ha en överblick. Det som skapar verifikationer är om du väljer att göra något under Åtgärder på inventarien, men om du sköter avskrivningarna manuellt och sedan tar bort inventarien från listan är det ok. Verifikation A295 visar att du gjort en avskrivning på 13 268,40:-, att du har dragit av ingående moms på 11 057:- och att det är betalt genom egna pengar. Men jag tänker att själva inköpet på din dator på 44 228:- verkar inte finnas med någonstans i bokföringen? Eller finns det någon verifikation som visar att det är bokfört som en tillgång i ditt företag? Om du kollar på sidan Bokföra inventarier och verktyg (bokföring med exempel) kan du se hur det är tänkt att bokföras. Det finns även en tråd sedan tidigare som heter Lägga upp dator som inventarie och bokföra denna - eEkonomi. Det kanske skulle vara bra att kika med en redovisningskonsult också för att se över så att det är korrekt bokfört hos dig och så att du får med allt gällande inventarien. På vår sida Hitta redovisningsbyrå på vår hemsida kan man få hjälp med att hitta en redovisningskonsult i närheten som arbetar i eEkonomi. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-12
10:30
Hej Alma, Skattekontot som arbetsgivardeklarationen automatiskt bokförs mot styrs utifrån den företagsform som man valt i startguiden, där vi har valt konto 2012 som standard för enskilda firmor. Det går inte att ändra styrningen i lönemodulen så att det bokförs på något annat konto än 2012, för att komma runt det hade man fått bokföra genom manuella verifikationer om man istället vill få över det till 2015. Om man har valt Aktiebolag som företagsform är motsvarande konto 1630 för skattekontot. Ytterligare information gällande skattekontot för enskilda firmor i eEkonomi går att läsa om i tråden Skattekonto enskild firma - eEkonomi. Ha det fint /Theodor
... Visa mer
2019-03-12
09:24
1Gilla
Hej Storeowner, Jag tänker att din försäljning inkl. moms för denna händelsen är på 583:- men det är inte det som du faktiskt får in på ditt bankkonto. Du får utbetalt 574,25:- eftersom att det dras en avgift på 8,75:- Om du därför lägger in 574,25:- på konto 1930 och lägger in försäljningen och momsen så som du har skrivit ovan men att det nu ligger 574,25:- på 1930, vilket är beloppet som faktiskt kom in på banken så får du en diff på 8,75:- som du då lägger i debet på ditt kostnadskonto för serviceavgiften för att få konteringen att balansera. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-12
08:56
Hej C, Om du ändrar inställningen för avsättning till tidbank kommer det göra att de anställdas avsättning framöver kommer att sättas av till tidbanken, som i Lön Anställd visas uppe till höger under saldona som Arbetstidsförkortning för de anställda. Den tid som ligger i kompbanken just nu kommer inte att försvinna eller döljas på grund av inställningen för arbetstidsförkortning. Kompsaldot kommer att finnas kvar så länge de anställda går på ett avtal som hanterar övertid i Lön Anställd. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-11
14:09
Hej birgit68, Precis som Mikael skriver ovan så går det bra att bokföra öresavrundningar på konto 3740 om det är vad diffen avser. Det är lite svårt att veta exakt varför du får en diff samt vad den avser utifrån informationen ovan, du skulle kanske kunna få fram det genom att kolla under Bokföring - Kontoanalys och söka på bokföringskontot för att se allt som har bokförts och som påverkar det kontot. Jag tänkte även tipsa om tråden Checkkredit där du kan se så att du har bokfört allt rörande checkräkningskrediten korrekt, gällande ränta och eventuella uppläggningsavgifter, eller om diffen skulle kunna röra sig om något sådant? Återkoppla om du har några ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-03-11
12:59
Hej Thomas, I eEkonomi har vi valt att om man har ställt in en kund på Kortbetalning så görs ingen öresavrundning på fakturan. Detta för att det i kortterminalen brukar dras det exakta beloppet. Därför har vi valt att inte ha någon avrundning på detta betalningssättet. Gällande Swish som ett eget betalningsalternativ så kommer vi inom kort att påbörja arbetet för att få till hantering av det i eEkonomi, du kan följa tråden Betalningsalternativ för kontantfaktura: Swish, kort och kontant - eEkonomi för att få uppdatering i frågan. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-11
09:28
Hej Catrin, Jag tror att du hittar svaret på din fråga i denna tråden, om du lägger in deltidssjukskrivningen som vanligt med snabbvalet och sedan lägger in semestern med snabbvalet kommer programmet justera så att semesteravdraget görs till upp till 100% totalt för dagen, så det blir korrekt att lägga in båda snabbvalen för sjuk och semester och inte bara sjukavdraget och sedan semestertillägget. Du kan se hur detta ska hanteras i den skrivna hjälpen som Jenny länkade till i svaret ovan. Om du har ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. /Theodor
... Visa mer
2019-03-07
08:41
Hej Bernie, Jag hittade lite trådar som kanske skulle kunna vara till hjälp gällande hur du ska tänka vid försäljning av företag samt hur det ska bokföras. Dels sidan Bokföra försäljning av verksamhet, andelar eller inkråm från bokföringstips.se samt en artikel från vår sida: Guide för att sälja företaget. Hoppas de kan vara till hjälp, återkoppla om du har några ytterligare funderingar. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-06
13:57
Hej igen, Summan 4 549:- fick jag enbart fram genom att lägga in Skriv av till restvärde: 30 581:-. Då tänker programmet att det är mellanskillnaden (13 647) som ska skrivas av på 3 år (13647/3=4549). Om det är så att du har ändrat den rutan kan det vara därför programmet får fram den summan, eftersom det även har genomförts en avskrivning på det beloppet genom programmets funktion. Redovisat värde går utifrån anskaffningsvärdet minus de avskrivningar som har gjorts genom programmet funktion. I detta fallet 44 228-4 549=39 679:-. Eftersom du vill göra avskrivningen enligt 30% på det återstående beloppet varje år och programmets funktion enbart hanterar linjära avskrivningar där beloppet som skrivs av är samma varje år, skulle jag rekommendera dig att bokföra avskrivningarna manuellt istället för att manuellt kunna lägga in beloppet som ska skrivas av varje år. Den första avskrivningen som du genomförde är redan gjord med en manuell verifikation A295 verkar det som. Det finns ingen koppling mellan de manuella verifikationerna på avskrivningar och programmets funktion för avskrivningar utan man får använda antingen eller där. Se till att du även har bokfört själva inköpet av datorn och sedan finns som sagt redan den första avskrivningen på 13 268.40:- bokförd via en manuell verifikation. Du kan sedan fortsätta att göra avskrivningen som ska in på år 2 likadant som den första avskrivningen, alltså genom en manuell verifikation och att du själv beräknar 30% på det beloppet som återstår. Om du går in på inventarien i listan och klickar Statistik kan du sedan klicka på avskrivningen som skett och välja Ångra, då kommer den avskrivningen (ver. A215) att vändas i bokföringen och du har enbart inventarien i listan men inget som påverkar bokföring. Det går då även att ta bort inventarien och göra avskrivningarna manuellt istället. Om du skulle skriva av 30% av värdet varje år skulle i så fall restvärdet bli 44228*0.7^3=15170.204 men som sagt hanterar inte programmets funktion för avskrivningar den typen av avskrivningar utan enbart linjära avskrivningar. Om man kollar under Inställningar - Inventariekontering - Datorer ser man där att avskrivningskontot är 7835 medan jag ser att du använt konto 7832 i din manuella verifikation, kanske är det så att du ska byta kontot för avskrivningen där? Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-03-06
13:10
Hej Carolin, Jag har mejlat dig med lite frågor för att felsöka vidare i ditt ärende. Återkoppla gärna på mejlet så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2019-03-06
10:33
Hej Singnstuff, Funktionen för manuella betalningar på fakturor fungerar på SEK-fakturor. Är det så att du försöker göra manuella betalningar på fakturor skapade i annan valuta kan det vara en orsak till att du inte får upp dem i listan. Om så är fallet får du registrera fakturan som betald via Kassa och bankhändelser. Du kan läsa mer om det i Moas svar i tråden Utländsk leverantörsfaktura som betalas med egna pengar. Om det är svenska fakturor men att du ändå inte får upp dem i listan över fakturor när du försöker göra det som en manuell verifikation hade det varit bra med lite mer bilder för att kunna felsöka vidare, dels på fakturorna men även under manuell verifikation när du försöker plocka upp fakturan. Du får även gärna kontakta oss på supporten via chatt eller telefon för att felsöka vidare, du hittar kontaktuppgifter och kan chatta direkt på sidan Kontakta oss. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-03-04
09:23
1Gilla
Hej Chris D, Jag tänkte tipsa om tråden Supporten tipsar: Ställa in försäljningskonto med artikelkonteringar - eEkonomi. I den kan du se vilken momskod som behöver vara vald på bokföringskontot för att du ska kunna välja upp det på en viss typ av försäljning i din artikelkontering. Momspliktig försäljning redovisas normalt i ruta 05 på momsredovisningen och utgående moms 25% i ruta 10. Om du ställer in artikeln på en artikelkontering för 25%, med konto 3099 kopplat till momspliktig försäljning med momskod 05 kommer ex-moms beloppet som du lägger in på artikeln att hamna på konto 3099 och i ruta 05 på momsredovisningen och momsen hamnar på konto 2611 och i ruta 10 på momsredovisningen. Det kommer även med som 25% moms på fakturan du skapar i eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-03-01
14:56
Hej SebastianBvW, Jag har kikat på bilderna du skickade med men har lite svårt att få till samma resultat. Tanken med inventarie-funktionen i eEkonomi är att man lägger upp en inventarie i listan för att få en bra överblick men att man även ser till att bokföra själva inköpet genom en manuell verifikation eller genom att matcha en kassa- och bankhändelse. Själva bokföringen av inköpet är inget som görs när man lägger upp det i inventarielistan. Inventariedelen i programmet är sedan till för att du ska kunna få hjälp med avskrivningar, försäljning och utrangering av dina inventarier. eEkonomi hanterar linjära avskrivningar som man kan välja att göra månadsvis eller årsvis. Alltså avskrivningar som skriver av tillgången med samma belopp varje år. Skriv av till restvärde är en ruta som är till för att ange ett restvärde som programmet ska ta hänsyn till vid avskrivningarna. Restvärdet är det värde som inventariet ska ha när alla avskrivningar är gjorda. Alltså genom att skriva in 30 959,60:- i rutan tolkar programmet det som att avskrivningar ska göras på mellanskillnaden mellan anskaffningsvärdet (44 228:-) och restvärdet (30 959,60:-). Enda sättet som jag kan återskapa sättet som du har visat genom dina bilder är om jag lägger upp det: 1. Lägger in uppgifterna enligt din första bild 2. Ändra första avskrivning till Månad efter anskaffningsmånad. 3. Lägga in ett restvärde på 30 581:- 4. Sedan genomför jag en avskrivning - programmet föreslår 2018-12-31 (årsavskrivning i månaden efter anskaffningsmånad) och beloppet 4 549:- ((44 228-30 581)/3) 5. Efter det går jag tillbaka och ändrar första avskrivning till Anskaffningsmånad och restvärdet till 30 959,60:- Då ser det ut så som du visar med dina bilder. Anledningen till att den föreslår 4 549:- är för att det var det var beloppet som den senaste avskrivningen gjordes på (som man ser på bild 3) och eftersom att programmet enbart har stöd för linjära avskrivningar. Är det så att du vet med dig att du kan ha varit inne och ändrat inställningarna på inventarien någon gång efter att du la upp det eller efter att du genomförde din första avskrivning på 4 549:-? Annars har jag svårt att se hur det har kunnat bli så som dina bilder visar. Om det är så att din avskrivningsplan inte är tänkt att vara linjär skulle jag rekommendera dig att göra det enligt manuella verifikationer hela vägen eftersom att programmets automatiska funktion stödjer linjära avskrivningar. Jag ser även att du gjort en avskrivning med en manuell verifikation, det blir lite dubbelt om du gör det via programmets funktion för avskrivningar och sedan även gör det med manuella verifikationer. För att få ordning på det som har skett och rätta till det skulle nog det bästa vara att gå in på Statistik - klicka på din avskrivning - Ångra. Då skapas en korrigeringsverifikation på den avskrivning som har skett på inventarien. Efter det kan du välja om du vill redigera uppgifterna på inventarien så att de ser korrekt ut. Sen om det är så att du ska skriva av hela värdet på inventarien ska du inte ha något värde i rutan för restvärde. Alternativt kan du välja att Redigera och sedan ta bort din inventarie om du istället vill göra det helt med manuella verifikationer. Det blev ett väldigt långt svar nu men hoppas att det kan vara till hjälp för dig. Ha en fin helg! /Theodor
... Visa mer
2019-03-01
11:25
Hej AndKar, Jag kanske inte är helt med på vad du menar, men i Ulfs svar ovan finns det en länk som skulle kunna vara till hjälp för att läsa lite mer om moms i samfällighetsförening. I eEkonomi kan du redovisa moms genom Bokföring - Momsredovisning, där du får ut en momsrapport för vald period utifrån vad som har bokförts på perioden, där momskoderna på kontona styr vart på momsrapporten det hamnar. Tänker du att du vill få fram momsrapporten så kan du ta fram den på pdf från programmet och redovisa den för delägarna. Under Bokföring - Rapporter finns även en del andra rapporter som skulle kunna vara till hjälp om du t.ex. vill ha ut balans- och resultaträkningar eller en huvudbok. Om det är något annat du söker får du gärna återkoppla med det och beskriva så får vi se hur vi kan hjälpa dig vidare. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-02-26
15:45
1Gilla
Hej Helene, Enligt boken Redovisa Rätt ska hyresintäkter som utgör sidointäkter kreditera konto 3910 Hyres- och arrendeintäkter alternativt underkonto 3911 Hyresintäkter. Om hyran utgör huvudintäkter kan exempelvis konto 3010 döpas om till Hyresintäkter. Kopplingen i eEkonomi till vilket försäljningskonto som fakturan konteras på styrs från artikelkonteringen som man väljer på artikeln, om man skapar en kundfaktura på det från programmets funktion. Det går att läsa mer om det i tråden Supporten tipsar: Ställa in försäljningskonto med artikelkontringar - eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-02-13
10:47
Hej elsie, Gällande inköp inom och utanför EU kan jag tipsa om tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU som förhoppningsvis kan vara till hjälp. Om man känner att man skulle vilja börja om på nytt i eEkonomi finns möjligheten att göra en Omstart av företaget och då rensa hela företaget och börja om från början, detta är dock fortfarande ditt skarpa bolag och en omstart kanske ska ses lite som sista utväg men möjligheten finns. Efter omstart kan man importera bokföring genom SIE-filer på nytt genom Inställningar - Import och export och det går även att se det arkiverade bolaget under Inställningar - Företagsinställningar. Det finns inget direkt testbolag som man kan testa runt i men på sidan Skriven hjälp för Visma eEkonomi Smart kan man läsa mer om alla delarna i programmet och även få kom igång-hjälp. Vi har även en gratis utbildning online i Visma eEkonomi som kan vara till hjälp på sidan Kom igång med Visma eEkonomi. Hoppas detta kan vara till hjälp, ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-02-13
10:26
Hej Fredrik, Vet inte om jag är helt med på vad som har blivit rätt/fel i bokföringen kontra momsredovisningen. I eEkonomi, kommer verifikationen att komma med som en avvikelse på momsredovisningen på 2018 som du har märkt. Detta eftersom att den i programmet inte fanns med i momsredovisningen för perioden 2017 eftersom den las in i efterhand. Om du enbart vill att en verifikation inte ska komma med i momsredovisningen för 2018 kan du gå in på verifikationen och välja Åtgärder - Korrigera momskod och där ta bort momskoderna på valda konton för just denna verifikationen. Den påverkar då fortfarande bokföringen på det datum som du lagt in den på men verifikationen kommer inte påverka själva momsredovisningen för 2018. Jag tänker att lösningen ovan blir samma som din lösning att vända bokföringen på det nya året med momskod på ena kontoraden men inte den andra: 3048 D (momskod 39) 3048 K (ingen momskod) Om du nu har förklarat för Skatteverket varför försäljningen i momsdeklarationen var lägre än i inkomstdeklarationen så är 2017 löst och korrekt? Eftersom att verifikationen för själva fakturan fanns med i bokslutet. Verifikationen för momsredovisningen skulle inte ha ändrats om du nu enbart hade bokfört det på 1510 D och 3048 K och sedan ändå låst upp momsdeklarationen och tagit med den verifikationen. Förstår jag dig då rätt att du nu enbart inte vill att beloppet ska komma med på momsrapporten för 2018 i ruta 39? I så fall kan du göra som ovan att ta bort momskoden på konto 3048 i den verifikationen. Om du tar bort momskoden och gör så att verifikationen inte påverkar momsrapporten för 2018 ska det göra att den redovisade försäljningen i momsredovisningen för 2018 är samma mot försäljningen som redovisas på inkomstdeklarationen för 2018. Om jag missförstod dig får du gärna återkomma med lite mer information så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2019-02-12
14:43
Hej jocke4u, För att göra kontot aktivt kan du gå till Inställningar - Kontoplan sök på konto 2514 och klicka Redigera - bocka i rutan Aktiv - Spara. Under Inställningar - Bokföringsförslag finns det även möjligheten att skapa upp egna bokföringsförslag som du kan använda vid manuella verifikationer och övriga uttag/insättningar. Där väljer du upp vilka konton som ska användas samt ett namn på bokföringsförslaget. Bokföringsförslaget går inte att använda vid registrering av leverantörsfakturor utan när du skapar en leverantörsfaktura föreslår programmet samma bokföringskonton som användes vid den förra leverantörsfakturan för just den leverantören. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-02-12
13:23
Hej DJ development, Införselmomsen som blir den moms som du betalar för importen av varorna till Sverige från ett land utanför EU läggs på av tullverket och får lyftas av dig på samma sätt som annan ingående moms. Detta även eftersom att du bokför det med momskod 48 vilket är samma ruta som "vanlig ingående moms" också hamnar på momsredovisningen. När du sedan säljer de importerade varorna bokförs det som vanlig försäljning och du redovisar utgående moms utifrån den procentsats som är på varan samt beroende på vem kunden är. Jag hittade tråden Bokföra tull- och importmoms - eEkonomi som jag tror kan vara till hjälp. Du kan även få lite mer information genom att kolla över sidan Så bokför du importen med två olika metoder. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-02-11
16:11
Hej AH, När du skapar en manuell verifikation så kan du välja ett färdigt bokföringsförslag från programmet för att få upp en mall på bokföringskonton som används ofta. När du gör denna manuella verifikation behöver du inte välja något bokföringsförslag utan kan enbart lägga in dina konton på raderna och skriva en beskrivning som förklarar vad verifikationen avser. Om du vill införa något bildunderlag så kan du på verifikationen till höger klicka på Kopplade bilder - Koppla bild och antingen ladda upp en bild eller koppla en bild som du redan har laddat upp. /Theodor
... Visa mer
2019-02-11
14:11
Hej Pacsac, I eEkonomi finns det ingen möjlighet att i dagsläget ställa in någon annan redovisningsvaluta än SEK. Eftersom att bokföringen därför måste göras i SEK så sker omvandling från EUR till SEK utifrån valutakursen för dagen. Jag förstår hur du tänker att du får in € 10 000:- och sedan betalar € 10 000:-. Att du då inte har gjort någon förlust eftersom du har handlat med samma belopp i €, men eftersom att omvandlingen sker för varje transaktionsdatum utifrån valutakursen för dagen blir det en valuta- vinst/förlust och eftersom det inte går att ställa in redovisning i EUR eller att t.ex. värdering enbart ska göras i slutet av året uppstår därför diffarna som du beskriver ovan. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-02-05
14:57
Hej MarcusE, Tänkte tipsa om tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU där du kan få lite mer information gällande vilka konton som ska användas samt hur det ska hamna på momsdeklarationen. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-02-05
12:42
Hej Evy, Jag tänker att detta hör till samma fråga som du ställt i tråden Årsbokslut - eEkonomi och att du gärna får återkomma i den tråden med lite mer information så kan vi samla det i en tråd istället för två. /Theodor
... Visa mer
2019-02-05
12:41
Hej Evy, Du får gärna återkomma med lite mer information gällande frågorna ställda ovan, kanske om du även kan skicka med en bild eller liknande exakt på vad du jämför som inte stämmer. Du kan kika i tråden Bokföra årets resultat samt tråden Bokföra föregående års resultat för att kanske få lite hjälp på vägen för att se om du har bokfört det korrekt. Återkoppla annars gärna i tråden med lite mer information så kollar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2019-01-09
10:00
Hej Nisse K, Funktionen som sådan är precis som du beskriver den ovan. När man laddar upp en pdf direkt under Inköp - Bildunderlag samt när man tar en bild via Scanner-appen och skickar in det i eEkonomi så görs en tolkning av underlaget. När man dock mejlar till den unika e-postadressen som finns i scanner-appen så att det skickas in till eEkonomi görs ingen tolkning av underlaget utan bilden kommer enbart med över som just en bild. Om man istället använder sig av scanningfunktionen via Autoinvoice sker det en tolkning av underlaget, du kan läsa mer om det på sidan Visma Autoinvoice scanningtjänst och Visma Scanner. Det finns även information om scanningen på sidan Gör om utskrivna fakturor till e-fakturor. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-12-17
10:33
Hej GeorgeM, 1. Om du gör enligt Roffaks svar ovan och bokför beloppet på det som du har överbetalt, från konto 2440 till 1684 så att det blir som en tillgång för dig tills det att du får återbetalningen. 2. När du sedan får återbetalningen kan du kreditera 1684 och motkontera med kontot som pengarna kommer in på - 19xx. 3. Anledningen till att det diffar mellan saldot på 2440 och summan av obetalda fakturor kan bero på att du har bokfört något annat än leverantörsfakturor och utbetalningar på konto 2440. Om du går till Bokföring - Kontoanalys och kollar om det finns några verifikationer som har en annan dokumenttyp än Leverantörsfaktura eller Utbetalning så är det förmodligen det som orsakar din differens. I årsavstämningen under Reskontror kan du klicka på Läs mer för att få lite mer information. Återkoppa om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2018-12-10
15:48
1Gilla
Hej Prefect, Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - så kan du ställa in hur ofta avskrivningar ska göras. Det programmet gör är att lägga upp verifikationer för avskrivningar på den sista varje månad om du inte har bytt inställningen i ditt företag till årsvis. Du kan genomföra avskrivningarna och se verifikationerna som programmet "förberett" genom att gå till Bokföring - Inventarier - klicka på inventariet i listan - Åtgärder - Gör avskrivning. Det går även att se alla verifikationer tillhörande avskrivningarna om du går till Bokföring - Verifikationer - klickar på pilen i den gröna rutan uppe till höger - Bokför avskrivningar - välj fram till vilket datum avskrivningar ska göras så får du fram alla verifikationer i listan. Det går att läsa mer om det i tråden Bokföra avskrivningar i Visma eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-12-10
12:44
Hej MM, När det gäller att matcha skattehändelser som avser moms på ditt Skattekonto i eEkonomi, som exempel när du ska betala in moms så kan du hämta in dina skattehändelser som en fil och klistra in kontoutdraget under kassa- och bankhändelser i eEkonomi. Sedan matchar du en överföring från företagskontot till skattekontot och därefter matchar du en skattehändelse mot momsredovisningen. Du får en bra bild över hanteringen gällande Skattekontot i filmen Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi. Du kan även kika i den skrivna hjälpen för Skattekonto för lite mer information. Återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2018-12-10
12:21
1Gilla
Hej Marie L, Jag har sökt runt på Skatteverkets hemsida men hittar inget tydligt svar gällande hur förmånsbeskattningen ska lyftas på lönebeskedet. Om det ska tas upp varje månad eller om man ska förmånsbeskatta hela perioden som fakturan avser på ett lönebesked. Jag tolkar det också som att det okej att välja själv hur man vill lägga upp det. Artikeln Skatt och sjukvårdsförsäkring - här är bästa taktiken som finns på vår hemsida skulle kunna vara till hjälp. Annars hänvisar jag dig till att kolla med Skatteverket vad de säger i frågan. Du får gärna återkomma i tråden därefter och dela med dig av svaret, eller om någon annan användare har något att tillägga så uppskattas det också! Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-12-04
10:48
Hej Viola, Jag kollar i boken Redovisa Rätt där det står att avgifter för factoringtjänster kan debitera konto 6064 och räntekostnaden för lånet kan konteras i kontogrupp 85, Räntekostnader och liknande resultatposter. På sidan Bokföra factoring från bokforingstips.se kan du läsa mer om det och få ett exempel på hur det kan bokföras. /Theodor
... Visa mer
2018-12-04
10:35
Hej Anna-Karin, Du bokför det som inventarie då kylskåpen trots allt kommer att finnas som en tillgång i ert företag under dessa år och eftersom det är ni som företag som har gjort inköpet. Ersättningen som kan komma i ett senare skede från försäkringsbolaget kan du bokföra enligt förslaget i tråden Bokföra försäkringsersättning. /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
12:41
Hej Lönekonsult2019, Du kan lägga in personnumret på flik 1 i löneprogrammet inne i anställningsregistret. Om det är så att den anställde saknar svenskt personnummer kan du läsa i tråden Inget svenskt personnummer eller svenskt bankkonto, på hur du ska gå tillväga för att lägga upp det. Hur du ska gå tillväga med semesterhanteringen beror lite på vad det är du vill registrera eller göra gällande semester? Du kan börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester för att kolla över företagets inställningar för de olika semestervillkoren. Efter det hanterar du semester på den anställde genom anställningsregistret på flik 5 inne på den anställde, där du väljer vilket semestervillkor den anställde ska gå på. Du kan läsa mer om de olika semestervillkoren på sidan Anställda, fliken semester. När du har valt upp ett semestervillkor på den anställde och lagt in värdena där kan du sedan arbeta med semester på ett lönebesked genom att använda dig av snabbvalet: Semester, uttag- eller ersättning beroende på vad du vill registrera. Du kan läsa lite mer om det på sidan Registrera uttag av semester med snabbvalet Semester, uttag. Återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
09:54
Hej Adde, Det känns lite märkligt, din kund ska inte behöva vara ansluten till tjänsten när du skickar det som brev. Jag har skapat ett ärende på detta och vi kommer att kika vidare på det så fort som möjligt och därefter kontakta dig via mejl. /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
09:29
Hej Lotta, Efter omföringen till 1220 kan du lägga upp din maskin som en inventarie, precis som du har gjort på bilden ovan. Jag tycker att du har lagt upp din maskin korrekt utifrån det som har tagits upp i tråden. I rutan för anskaffningsvärde anges den totala kostnaden för inventarien, i ditt fall alltså 54 097,33:-. Du anger även sedan hur länge nyttjandeperioden är för din maskin samt hur den ska skrivas av Vilka bokföringskonton som avskrivningen görs på styrs utifrån Inventariekonteringen som Sofia skriver ovan och du kan se vilka konton som är kopplade i inställningarna. Avskrivningen görs års- eller månadsvis och under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - väljer du själv hur ofta det ska ske. Det går att läsa mer i tråden Bokföra avskrivningar i Visma eEkonomi och i tråden Hur gör man avskrivningar av inventarier - eEkonomi. För att få lite mer info om det kan du även läsa på sidan Avskrivningar - Vad är avskrivningar?. Om du inte får till det kan det även vara smart att ta kontakt med en redovisningsbyrå som AccountantfromHell_singland skriver ovav. På vår sida Hitta redovisningsbyrå kan du hitta byråer i närheten av dig som använder sig av eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
14:01
Hej Prosa, Gällande löneutbetalningar så påverkar även de likviditetsprognosen där den gör en uppskattning på tidigare mönster av in- och utbetalningar. Jenny har även svarat i tråden Bättre likviditetsprognos - eEkonomi att det inte är planerat att införas någon förändringen gällande denna funktionen i nuläget. Du får dock gärna kommentera eller rösta i den tråden och om det blir någon förändring framöver så sker även uppdatering gällande det i den tråden. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
12:53
Hej Gustafh, Om du skapar en faktura till din kund som kortbetalning skapas det en förväntat inbetalning som då bokar upp fordran på 1580. När betalning via iZettle sker via integrationen så bokar den också upp fordran på 1580 i försäljningsverifikationen, detta är kontot som ligger som standard. I fallet där kund vill betala en kortfaktura med kort genom iZettle blir det som du säger att man får gå in och ångra fakturan för att det inte ska bli dubbelt. I dagsläget finns det nog inte någon smidigare lösning för denna hanteringen, det kommer att bli ett extra steg hur man än lägger upp det när man vill ha en faktura samt betalning med kort via iZettle. Jag kommer att lyfta detta vidare som ett förbättringsförslag till vår utvecklingsavdelning. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
11:07
Hej Sofie, Jag antar att det i löneprogrammet i moderbolaget redan ligger en del anställda upplagda? I så fall får du antingen göra som Cecilia har skrivit ovan att lägga upp de anställda på nytt i moderbolaget. En annan lösning som man kan göra om man inte redan har anställda upplagda i moderbolaget eller lönekörningar och historik där som man vill ha kvar är att ta en säkerhetskopia av dotterbolaget - skapa ett nytt företag utifrån säkerhetskopian. Sedan gå till Arkiv - Företagsunderhåll - Rensa företag vid överlåtelse - Ändra organisationsnummer och företagsnamn. Då försvinner lönekörningar, ingångsvärden, statistik mm, men uppgifterna på företaget och de anställda finns kvar. Du kan läsa mer om rensningen av företaget på sidan Rensa företag vid överlåtelse. Efter det kan du gå in och inaktivera de 10 anställda som inte skulle med över till moderbolaget och sedan skapa upp nya anställda om det är flera som tillhör moderbolaget än de 90 som kom från dotterbolaget. Du kommer sedan få göra som skrivet ovan att du bockar i att de anställda som har gått över till moderbolaget "Har slutat och slutlön utbetald" i dotterbolaget för att de inte ska ta upp en licens i det företaget. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
08:54
Hej Max, Jag har sökt runt lite och hittade på skatteverkets sida gällande att Sälja varor till andra EU-länder, att när ni säljer varor till en köpare i ett annat EU-land är huvudregel att du ska ta ut moms på försäljningen. Det finns dock tillfällen där man säljer varorna utan moms, som går att läsa mer om på deras sida. Om du inte redan har gjort det så får du gärna kika med Skatteverket för att se vad de säger i denna frågan, och du får i så fall även gärna dela med dig av svaret här i tråden. Om det är någon annan användare på forumet som har kunskap eller erfarenhet gällande EU-moms får ni gärna lägga en kommentar. Om det är så att du redan vet att det ska deklareras i Holland och att det är Holländsk moms på försäljningen så tycker jag att ett eget separat momskonto för detta låter som ett bra tillvägagångssätt för att skilja på svensk och holländsk moms. Kolla även över om du ska ha momskod på bokföringskontot och i så fall vilken momskod, utifrån var på momsrapporten det ska påverka. Själva bokföringen av försäljningen tänker jag att du antingen gör direkt mot Kassa- och bankhändelser på det konto som pengarna kom in på, som en Övrig insättning - Egen kontering så att du själv kan välja vilket försäljnings- och momskonto som ska påverkas. Det går även bra att göra det genom en Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-11-16
10:43
Hej Kuben, Snabbvalet Semester, ersättning och rutan Semesterersättning vid slutlön kommer att "nolla" semesterskuldlistan och i detta fall då betala ut värdet för de sparade semesterdagarna. Gällande kompen som personen har ett minussaldo på så kan du använda snabbvalet Komp - och i rutan Komptid i pengar skriva in det belopp som personen har med ett minusbelopp. Det ska då generera rätt lönearter och ett minusbelopp på lönebeskedet, om du kollar kompsaldot längst ner på lönebeskedet ska även det hamna på noll. Värdet för de sparade semesterdagarna minus skulden för kompen kommer sedan att bli det som betalas ut till den anställde och du kan genom att lägga in lönearten Textrad skriva till en förklaring om du så vill. Det finns även en bra skriven hjälp till det på sidan Checklista när anställd slutar som du kan kika på. Har du några ytterligare funderingar får du gärna återkoppla i denna tråden. /Theodor
... Visa mer
2018-10-31
15:24
1Gilla
Hej, Det ska fortfarande gå bra för dig att föra över dina saldon så att de hamnar på rätt bokföringskonton för dig. Du kan göra det som en manuell verifikation och skriva en notifiering som information. På så sätt använder du rätt konton framöver och kan även hänvisa till notifieringen och den manuella verifikationen om det skulle uppkomma frågor. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-10-31
11:10
Hej igen, Bra att du fick till det så att förmånen kommer med i beräkningarna. Anledningen till att beloppet står inom parantes är för att det är en förmån som då inte direkt påverkar bruttolönen men att det då ändå bör påverka skattegrundande beloppet och arbetsgivaravgiften. Om du har möjlighet kan du gå in och justera det i tidigare lönebesked och se till att du får det att påverka skatt och arbetsgivaravgiften. Annars går det även att ange ett högre belopp på denna månaden för att komma upp till korrekt ackumulerat värde, så länge du är säker på att det som angivits föregående månad inte påverkar något så att det inte blir dubbelt. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-10-31
09:42
Hej! Om du går till Bokföring - Momsredovisning - klickar på Ny momsredovisning uppe till höger - vad har du för momsperiod vald längst upp? Som exempel, om du bokför moms månadsvis så ska allt som du har bokfört i programmet under oktober månad, genom fakturor eller manuella verifikationer, där det finns bokföringskonton med kopplade momskoder. Beloppen i dessa verifikationer kommer att finnas i rutorna inne på momsredovisningen för oktober. Du kan även klicka till höger om varje ruta för att se exakt vilka verifikationer som har påverkat beloppet i rutan. Om programmet anser att någonting är felbokfört, gällande belopp eller datum, så kommer det stå att du har verifikationer att kontrollera längst upp på sidan. Du skriver att det har blivit helt grått. - Finns det inga belopp i någon ruta inne på momsredovisningen? - Har du valt rätt momsperiod längst upp på sidan? Skulle du istället vilja göra sidan Ny momsredovisning som en rapport där man inte har möjlighet att bokföra utan enbart se saldona som finns i varje ruta? Återkoppla gärna gällande det i så fall, för det skulle vi nog få ta in som ett önskemål. I nuläget får du antingen göra som Linnéa skriver ovan, att du gör en transaktionsanalys på dina momskonton för att se vad som är bokfört på dem under en period eller så kan du direkt se vilket belopp som ligger i vilken ruta genom Ny momsredovisning, men då finns som sagt knappen för att bokföra det där. Tanken är att du bokför din momsredovisning direkt i eEkonomi, skapar en fil från programmet och sedan läser upp filen på Skatteverkets hemsida. Du kan kika på filmen Skapa momsredovisning i Visma eEkonomi för att se hur tanken är att det ska hanteras i programmet. Återkoppla gärna i tråden om jag missförstod dig i något eller om det är något mer du undrar över. /Theodor
... Visa mer
2018-10-29
10:22
Hej Sprutt, Precis som du skriver så skattas inte tävlingsvinster där det är slumpen som utgör vinnaren. Det går att läsa mer om det på Skatteverkets sida gällande Tävlingsvinster. Jag tänker att pengarna som du får in kan bokföras på konto 3990 - Övriga rörelseintäkter, som Pär skriver ovan. /Theodor
... Visa mer
2018-10-29
10:07
Hej Veronica, Det låter som att kontoutdraget du hittade som innehöll alla transaktioner över fonden visar de uppgifter som du behöver för att få fram rea-vinst/förlust. Om inte tänker jag att du får ta försäljningspriset per andel minus det genomsnittliga anskaffningsbeloppet per andel för att få fram din reavinst vid försäljningen. Du kan även kika på Skatteverkets sida gällande Försäljning av värdepapper samt en sida på Skatteverkets sida gällande Fonder som förhoppningsvis kan ge ytterligare information. För att bokföra resultatet av försäljningen på kortfristiga andelar kan du använda dig av konto 8350 Resultat vid försäljning av kortfristiga placeringar. Om det avser långfristiga placeringar kan du använda dig av konto 8020 Resultat vid försäljning av andelar i koncernföretag. Båda kontona krediteras vid vinst och debiteras vid förlust. Återkoppla om det är något mer du undrar över. /Theodor
... Visa mer
2018-10-24
13:58
Hej opkretsen, Skulle du kunna beskriva hur fakturan såg ut och hur ni bokförde den? - Ska ni skapa ett lönebesked för den anställde där ni betalar övertiden som denne anställde har gjort under utlåningsperioden? - Vad exakt är det du undrar hur du ska bokföra nu? Är det själva lönebeskedet som ni betalar ut till den anställde eller är det inbetalningen på fakturan som ni har ställt ut till organisationen som ni lånade ut den anställde till? Om jag kollar i boken Redovisa Rätt står det att vid tillfällig uthyrning av personal krediteras konto 3620 Tillfällig uthyrning av personal. Återkoppla gärna på dessa frågor så kollar vi vidare på om vi kan få ordning på det. /Theodor
... Visa mer
2018-10-16
09:25
Hejsan Leif, Jag tänkte tipsa om tråden Bokföra inbetalningar från Payson - eEkonomi där det finns lite mer information gällande dessa typer av inbetalningar. Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor. /Theodor
... Visa mer
2018-10-10
13:32
Hej Rockcity, I eEkonomi tycker jag att du kan gå till Bokföring - Kontoanalys - sök på konto 2448 för att se vad du har för saldo på det kontot nu och för att se vilka verifikationer som påverkar saldot. Om det är bokfört leverantörsfakturor på 2448 borde saldot vara negativt eftersom att det har bokats upp som en ökad skuld på 2448 i kredit. När du betalar en leverantörsfaktura som är bokförd på 2448 bokförs det: 19xx kredit 2448 debet Vilket gör att saldot för 2448 ökar och att du kommer närmre noll. Tanken om du vill gå över till att använda 2440 framöver är att du ska bokföra betalning av dina leverantörsfakturor som är bokförda på 2448 genom verifikationsförslaget som jag skrev ovan, för att få bort skulden från 2448. För 1518 har du förmodligen ett liknande scenario, där bokförda kundfakturor med 1518 i debet har gjort att saldot för 1518 har ökat. Gör likadant en kontoanalys på 1518 för att se vad saldot är. När du sedan bokför dina inbetalningar för dessa kundfordringar blir det: 19xx debet 1518 kredit Vilket i sin tur leder till att saldot på 1518 minskar och när du visar att alla dina kundfordringar som är bokförda på 1518 är inbetalda borde saldot på kontot att visa 0. Om du i framtiden använder dig av försäljnings- och inköps-delen i eEkonomi för att skapa dina fakturor kommer programmet automatiskt att boka upp dina kundfordringar på 1510 och leverantörsskulder på 2440. Hoppas detta kan förtydliga, återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2018-10-10
12:22
Hej Lassesaxnas, Jag förstår inte riktigt hur du menar. Var/hur registrerar du detta i eEkonomi? - Gör du det genom att matcha en kassa- och bankhändelse mot 60 olika bokföringshändelse? Där du klickar ny bokföringshändelse efter varje kontering men att du behöver scrolla ner sidan för att kunna välja bokföringshändelse och typ av inköp/kostnad? - Eller skapar du en manuell verifikation som innehåller 60 olika rader av bokföringskonton i själva konteringen? Återkoppla gärna och förklara lite mer gällande ditt problem så kollar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-10-09
14:27
Hej Maria, Om du ändrar semesterrätten inne på flik 5 i anställningsregistret kommer dagarna som personen tjänar in just nu (som du ser till höger) att ta hänsyn till den nya semesterrätten du skriver in. Jag vet inte vad ni har för semesterperiod men om man utgår från generellt år: 0401-0331 så kan man inte ställa in att programmet ska räkna på semesterrätt 25 fram till sista september men att det sedan ska räkna på semesterrätt 30 från första oktober och framåt. Detta skulle man i så fall få räkna ut manuellt och lägga in efter semesterårsavslutet. När man ändrar semesterrätten inne på flik 5 påverkar det hela intjänandeperioden och programmet kommer räkna på semesterrätt 30 för hela intjänandeperioden när man gör semesterårsavslut. Semesterrätten är med i beräkningen för de betalda semesterdagarna och du kan se hur den är med i beräkningen för de olika semestervillkoren om du kikar i dokumentet Beräkningar semestervillkor. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-10-09
13:21
Hej igen, Inga problem, hittade även denna tråden som kan vara till hjälp: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/drivmedelsforman-for-miljobil Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-10-09
12:35
1Gilla
Hej Paul, Vad jag kan läsa mig till på Skatteverkets hemsida gällande Körjournal behöver man inte ange hur mycket man har tankat. På sidan jag länkade kan du se vilka uppgifter du behöver ange i körjournalen. Om företaget står för elen blir du förmånsbeskattad för fritt drivmedel som värderas till marknadsvärdet multiplicerat med 1,2 om du har en förmånsbil. Om du använder din egna bil beräknas drivmedelsförmånen till marknadsvärde. Man skulle då behöva få fram hur mycket kWh/km bilen drar samt vad marknadsvärdet för kWh är. Om du laddar bilen med privat el får du istället milersättning på 9,50 kr vid användning av en förmånsbil och 18,50 kr vid användning av din privata bil. Hoppas detta kan förtydliga lite, om det är någon annan användare som har mer kunskap gällande detta får ni gärna dela med er av det. /Theodor
... Visa mer
2018-10-08
14:59
Hej Tapetserare, Som det ser ut i dagsläget kan man inte manuellt ange uppgifter i likviditetsprognosen. Prognosen beräknas på dagens saldo på dina bankkonton plus dina väntade inbetalningar för de kundfakturor som ännu inte har förfallit. Förväntade utbetalningar för leverantörsfakturor, löner, moms och skatter dras från detta beloppet. Likviditetsprognosen kollar alltså på konton som finns under Inställningar - Kassa och Bankkonton. Har du ett konto där som du inte använder så kan du klicka på kontot där - välj Redigera och bocka ur Aktiv, då kommer det inte med i likviditetsprognosen heller. Det funkar sålänge det inte är ett utav standardkontona, tex Kassakontot. Det finns lite olika trådar som du kan kika på där detta har tagits upp som ett önskemål och där du gärna får skriva en kommentar eller rösta i tråden så att vi samlar alla önskemål gällande detta på ett och samma ställe. Kika gärna i trådarna Välja vilka konton som ska påverka likviditetsprognosen - eEkonomi och Bättre likviditetsprognos - eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-10-03
10:22
Hej Anette, Får be om ursäkt att det har dröjt med svar i denna tråd, tyvärr tappades nog ditt svar bort mellan alla trådar, vilket är tråkigt. Antar att du fick svar på din fråga på annat håll och att det redan är bokfört men tänkte ändå att jag skulle skriva ett svar. - Vad var anledningen till att ni inte fick dra moms vid inköpet? Utgående moms ska redovisas vid försäljningen till en privatperson om företaget är momspliktigt. Kan det vara så att ni får kolla med SKV i försäljningsläget och förklara att det inte skulle dras moms vid inköp och då fråga om de vill att moms ska tillkomma vid försäljning. Tänker att verifikationen annars hade kunnat bli: 2013 Debet 3690 Kredit 2611 Kredit (Eventuellt om det ska vara moms på försäljningen) Återkoppla gärna om ni gjorde på något annat sätt eller om du undrar något mer så ska vi försöka vara lite snabbare med respons. /Theodor
... Visa mer
2018-10-01
12:30
1Gilla
Hi Qasims, If you click on "Invite a friend - get a discount", you should see your status in there. Does it seem like you have a percentage of your next invoice paid for by Visma if you check the box on the right? It might be that the discount is included in your next invoice? If you on this page click on "Se status för dina tips" you can see the friends that you have invited to use eAccounting. You can check this page to see that your referrals have been registered. Please check this and return with an answer, mabye with another picture or that you bescribe how it looks and we will look further on your case. Have a nice day! /Theodor
... Visa mer
2018-09-26
08:55
Hejsan, Är problemet att efter att du klickar på Skapa rapport och gör urval för resultatenheter att du inte kan göra urval för alla dina resultatenheter där, att du inte ser alla resultatenheter i listan? Prova gärna Fredriks svar ovan och utöver det kan du även testa med att på tangentbordet klicka på "CTRL -", alltså håll inne CTRL-knappen och sedan klicka på minustecknet/bindestrecket. Detta ska zooma ut skärmen och kan göra att du ser mer av eEkonomi på skärmen. Testa gärna detta och se om du får det att fungerar. Annars får du gärna återkoppla med lite mer info och kanske en bild på hur det ser ut för dig så kikar vi vidare på det. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-26
08:36
Hej Lotta, Har den anställde varit aktivt anställd hos er under tiden och att ni har registrerat sjukfrånvaro under tiden för sjukdomen? Är det i så fall att du vill aktivera den anställde för Visma Lön Anställd på nytt så kan du gå in på Personal - Anställda - på flik 1 kan du bocka i att den anställde ska använda Visma Lön Anställd fr o m det datum som ni vill att den anställde ska börja registrera tider i tjänsten. Återkoppla gärna om jag missförstod dig eller om du undrar över något annat. /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
12:49
Hej Irene, Har du kikat inne på den anställde, dels på flik 1 så att personnumret finns där, samt på flik 2 så att det står ett anställd datum där? Är det en anställd som är aktiv i dagsläget eller som har slutat? När du sedan är inne på utskrifter kan du kolla om du har gjort urval för något speciellt? Om du genom urval sorterar bort en anställd ska denne anställde inte synas alls, så det låter lite konstigt att just födelseår och datum inte finns med i listan. Finns personen med i listan annars, med anställningsnummer och namn? Kika gärna dessa saker och återkoppla sedan om du fortfarande inte får till det så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
12:19
1Gilla
Hej Stabo, Löneart 2118 är som standard inställd på tabellskatt samt att den ska påverka arbetsgivaravgiften. Du kan kolla så att din kopierade löneart för kapitalförsäkring också har denna kopplingen genom att gå till Lönearbete - Lönearter - sök på lönearten för kapitalförsäkring - Klicka in på den och kika dels på flik 1 vid "Skatt" så att det står Tabellskatt där. Kolla sedan på flik 2 i rutan till höger för Påverkar underlag för så att det finns en bock i arbetsgivaravgift. Om du har dessa två inställningar på lönearten ska det sedan påverka skatten och arbetsgivaravgiften när du sedan lägger in ett belopp på lönearten inne på ett lönebesked. Återkoppla gärna om det fortfarande inte fungerar för dig så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
10:30
Hej igen Robert, Jag missade en sak i mitt förra svar. Eftersom att du skapade din debetfaktura med faktureringsmetoden så behöver du även skapa din kreditfaktura med faktureringsmetoden. För annars skulle ursprungsverifikationen som skapades när du bokförda fakturan med faktureringsmetoden att ligga kvar och kvittningen skulle enbart bli mellan 1510/1930. Även fast du inte kan välja Ångra Fakturan så kan du skapa en fristående kreditfaktura som du kan kvitta manuellt mot debetfakturan. Innan du gör detta så bör du dock gå in i Inställningar - Räkenskapsår och IB och ändra tillbaka till faktureringsmetoden tillfälligt. Detta för att det ska bokas upp en omvänd verifikation när du skapar kreditfakturan. Efter att du har bytt tillbaka till faktureringsmetoden kan du: Gå till din debetfaktura - välja Kopiera - bocka i Kreditfaktura uppe till höger inne på den nya fakturan - bokföra den - och sedan gå in på kreditfakturan - välja Kvitta och kvitta den mot debetfakturan för att nolla det i bokföringen. Ber om ursäkt att jag missade det i mitt första svar men det är bara att göra denna inställningen innan du kvittar det så ska det stämma för dig. Första steget med att ångra matchningen ska fortfarande ha vänt den första verifikationen som skapades när du bokförde betalningen. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
10:04
Hej, Låter konstigt, det känns som att programmet visar det som att det inte händer något men att det i själva verket har bokförts en faktura ändå. När du klickar på "Bokför och skapa PDF", står sidan och snurrar, får du något felmeddelande eller exakt vad händer för dig? Har det skett liknande fel i någon annan del i programmet, under leverantörsfakturor eller manuella verifikationer? Efter att du stängt ner sidan på grund av att det inte hänt något, får du registrera hela fakturan på nytt då eller finns den kvar under utkast? Finns det då något under obetalda kundfakturor? Var det att du gjorde om detta fyra gånger som kan ha genererat fyra fakturor eller gjorde du om det en gång men att det trots det skapades fyra fakturor? Vilken webbläsare använder du? Med dessa kundfakturor som har blivit dubbletter tänker jag att du kan gå in och välja Åtgärder - Ånga fakturan så att det skapas en kreditfaktura som kvittas mot debetfakturan i bakgrunden. Återkoppla gärna med lite mer info utifrån det jag skrev ovan så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-24
10:26
Hej! När du väljer Sälj inventarie så tas inventarien bort från inventarielistan. För att din försäljning samt resultat ska bli korrekt behöver du komplettera med en manuell verifikation där du bokför försäljningen av inventarien. För att se hur man bokför försäljning av inventarie kan du kika på sidan som Sofia länkade till ovan. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-24
08:26
Hej Arneaxelson, Som jag förstår dig skapade du upp en bankhändelse på ett felaktigt datum. Efter det skapade du andra bankhändelser som då la sig över den första bankhändelsen i listläget. När du sedan skulle bokföra verifikationen för den första bankhändelsen så såg du inte den i listan utan skapade då en ny bankhändelse för den som du sedan matchade? Ordningen i listan under Kassa- och bankhändelser går efter datumet som transaktionen är skapad på, därför kan det bli så att om din första bankhändelse skapades på ett tidigare datum än de andra bankhändelserna så lägger den sig längre ner i listan. Du skulle kunna se enbart de bankhändelser som inte är matchade genom att klicka på knappen Ej bokförda bankhändelser längst upp på sidan. På så sätt sorterar du ut de händelser som redan har bokförts. Vad var det som blev knasigt för dig? Jag tänker att du borde kunna du gå till bankhändelsen som du skapade på felaktigt datum och klicka på krysset ute till höger på raden för att ta bort bankhändelsen. Funkar det för dig eller har du gjort en matchning på den felaktiga bankhändelsen? Återkoppla gärna med svar om det inte redan är löst, så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-21
11:34
1Gilla
Hej Ulrica, Om du går till Försäljning - Kundfakturor - öppna upp den kundfaktura som du vill skapa en notis på - klicka på Meddelanderutan uppe till höger i det blå fältet - klicka Ny och välj Anteckning. Där kan du skriva den notis/anteckning som du vill ha kopplad till din faktura. Du kommer se denna meddelanderutan ute i kundfakturalistan till höger om kolumnen Förfallodatum och även kunna öppna den när du är inne på fakturan. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2018-09-21
08:43
Hej Erik, Du kan läsa om de olika behörigheterna i Karls svar ovan och även på sidan Behörigheter. Behörigheten skiljer sig lite åt från varje funktion, där momsredovisning med en begränsad behörighet enbart gör det möjligt att godkänna momsrapporter. Där kanske fullständig programbehörighet skulle behövas, men då får byrån även full tillgång till allt annat i programmet. Kolla gärna sidan som jag länkade till och läs om de olika behörigheterna för att se vilket som skulle passa bäst i ditt läge. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-13
13:01
Hej Katarina, - När du öppnar appen innan du kommer till inloggningsrutan, väljer du då först eEkonomi så att du inte har bockat i fel program där av misstag? - Skulle du kunna testa att klicka på informationstecknet inne i appen och klicka in på användarvillkoren - "OK, jag har läst användarvillkoren" och se om det fungerar? - Du kan testa att gå till www.vismaspcs.se - Mina tjänster - logga in - klicka på företagsnamnet uppe till höger - Användare - klicka in på din användare - bocka ur Scanner - Spara - gå in och bocka i Scanner på nytt och välj administratör. Testa sedan att logga ut och in i appen igen. Funkar det? - Har du någon kollega som har tillgång till scanner med sin inlogg som kan testa från sin mobil eller om du testar att logga in med din inlogg på en kollegas mobil och se om det fungerar att scanna in bildunderlag därifrån? Testa gärna dessa saker och återkom om det fortfarande inte skulle fungerar för dig så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-13
09:28
Hej Christel, Jag tänker att du kan ha kvar ditt grundschema i löneprogrammet om det överensstämmer med det som finns i tidsredovisningssytemet. Programmet gör lite olika beroende på om det är tim- eller månadsavlönade som det gäller för. För timavlönade med ej schemalagd arbetstid ska timmarna komma in på de anställda utifrån det som finns med i filen. För månadsavlönade med ej schemalagd arbetstid hämtas inga timmar alls till kvantiteten på månadslön. Timmarna ska dock hämtas från schemat för månadsavlönade om de har schemalagd arbetstid i löneprogrammet. Jag tänker därför att du i löneprogrammet kan testa att lägga in ett schema för varje anställd som stämmer med inställningarna för schemat i tidsredovisningsfilen och sedan testa att läsa in tidsredovisningsfilen på nytt för att se om du får över normalarbetstiden på lönebeskedet. Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-12
14:10
Hej Robert, När du registrerade betalningen så borde det har skapats en händelse under Kassa- och bankhändelser på det konto som du bokade inbetalningen på. 1. I så fall kan du gå till bankhändelsen och välja Ångra matchning - då vänder programmet automatiskt verifikationen som skapades när du bokade inbetalningen första gången vilket skapade valutaförlusten. 2. Om du sedan går in på kundfakturan som du skapade med faktureringsmetoden och väljer Åtgärder - Ångra faktura så skapas en kreditfaktura och de kvittas mot varandra. 3. Du kan sedan skapa din faktura på nytt med bokföringsmetoden. 4. Gå sedan till Kassa- och bankhändelser och välj din redan skapade bankhändelse där - Matcha - Inbetalning från kundfaktura - och välj din kundfaktura där. Då ska inbetalningen bokföras utan valutavinst eller förlust eftersom själva verifikationen skapas först när betalningen sker. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-12
11:44
Hej Ngoc, När du använder dig av kontantmetoden bokförs det inget i första steget när du skapar och skickar ut fakturan till din kund. Det du dock kan göra om det ska krediteras och kvittas helt är att du på din debetfaktura kan välja Åtgärder - Ångra Faktura - det som sker då är att det skapas en kreditfaktura automatiskt på samma belopp som ursprungsfakturan. Dessa två kvittas sedan mot varandra automatiskt och det skapas en kvittningsverifikation som visar att debetfakturan och kreditfakturan är "betalda" och bokföringsmässigt tar de ut varandra och har ingen vidare påverkan på saldot. Om du inte vill ångra fakturan går de även att på debetfakturan välja Åtgärder - Kreditera - du får då välja hur stort belopp som ska krediteras och sedan får du spara din kreditfaktura. Det bokförs inget direkt eftersom att du bokför enligt kontantmetoden, utan själva bokföringen sker när du väljer att göra något med kreditfakturan, antingen en inbetalning eller att du kvittar den mot en debetfaktura. Hoppas detta förtydligade hur det fungerar i programmet. /Theodor
... Visa mer
2018-09-05
11:55
Hej Johader, Du har flera fakturor på samma belopp, om det är en kreditfaktura som tar ut en debetfaktura så kan du efter att du har krediterat fakturan välja att Kvitta kreditfakturan mot debetfakturan för att de två fakturorna ska ta ut varandra i bokföringen. För att kvitta så går du in på kreditfakturan och väljer Åtgärder - Kvitta - och väljer mot vilken debetfaktura som den ska kvittas mot. Kolla om det är så att någon av dina kreditfakturor ska kvittas mot någon debetfaktura i kundreskontran. Kolla sedan vilka fakturor som finns kvar som obetalda för att ta reda på vad du ska göra med dessa. Om du har krediterat en debetfaktura en gång så kan du inte kreditera den på nytt. Det kan då vara så att det finns en kreditfaktura som ska kvittas mot faktura 1012 som du nu vill kreditera? Återkoppla gärna om det var så att jag inte förstod dig rätt eller om du har ytterligare frågor. /Theodor
... Visa mer
2018-09-05
09:57
Hej Carina, Ved tjänstebilskörning, med helt fritt drivmedel betalad av arbetsgivaren, utgår ett förmånsvärde på privatkörning med 1,2*marknadsvärdet av förbrukat drivmedel. Arbetsgivaravgifter beräknas på förmånsvärde 1,0 och beskattningen sker. Löneart 2103 är precis som du säger kopplad till 2104, detta för att beräkningsformeln skiljer de två lönearterna åt, samt för att 2104 inte påverkar underlag för arbetsgivaravgift. Om du enbart vill betala ut 1,0 så kan du efter att du valt upp 2103 på ett lönebesked klicka på raden för 2104 och ta bort rad. Om du söker på lönearterna inne under Lönearbete - Lönearter så kan du klicka in på lönearten och på flik 3 få en beskrivning om lönearten. Det går även att läsa mer om det på Skatteverkets sida om Drivmedelsförmån under Beräkning av privat bil, men kanske var på den sidan som du redan hade kollat på. Återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2018-09-05
09:31
Hej M Risberg, Jag vet inte om jag förstår din frågeställning helt. Är det att registrera betalningen som du funderar över nu? Vilka uppgifter från Bankgiro är det som du vill föra in i bokföringen i eEkonomi? När du registrerar en betalning av en kundfaktura kan du antingen: 1. Direkt på kundfakturan välja Åtgärder - Inbetalning - du får då välja till vilket konto som betalningen har kommit till, vilket datum och belopp för att sedan bokföra fakturan som betald. 2. Gå till Kassa- och bankhändelser - skapa upp en ny händelse på det konto som betalningen har kommit till - välja belopp och datum så att det speglar kontoutdraget på banken och sedan Matcha - välja Inbetalning från kundfaktura och välja vilken faktura som betalningen avser, bokför det sedan för att få kundfakturan som betald. Jag skulle rekommendera att utgå från Kassa- och bankhändelser för att få en bra blick över företagets in- och utbetalningar och för att vänja sig vid det om man skulle välja att aktivera en bankkoppling framöver. Kan också vara en smaksak om vilket tillvägagångssätt man föredrar. I de två stegen ovan så behöver du registrera inbetalningen själv utifrån det som har skett på banken eller det konto som betalningen har skett till. Det går även att arbeta med en bankkoppling och då beroende på vilken bank man har, få in sitt kontoutdrag automatiskt i eEkonomi under kassa- och bankhändelser. Du kan läsa mer om det på sidan Arbeta med eller utan bankkoppling. Återkoppla gärna om du har ytterligare funderingar så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-04
09:16
Hej Blondin43, Förstår jag dig rätt om du inne under Mina tjänster inte ser ikonen för eEkonomi? 1. Om du klickar på företagsnamnet uppe till höger och Välj företag, är det rätt företag som du är inne och kollar i? 2. Om du klickar på företagsnamnet uppe till höger och klickar på Användare - ligger du upplagd där? Har du en grön bock i huvudtjänsten eEkonomi? 3. Hur har du och kunden upprättat ett samarbete? Är det i så fall du som har bjudit in kunden genom ett byråanpassat program eller har kunden bjudit in dig genom "Bjud in redovisningsbyrå"? Återkoppla gärna i tråden och förklara lite mer hur det ser ut för dig och hur ni har gått tillväga så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-08-29
09:01
Hej Helena, Verifikationen som du skapar blir ditt underlag som dokumenterar affärshändelsen. Jag tänker att verifikationen kan vara ditt utbetalningskvitto, ett kontoutdrag eller annat underlag som du har som avser affärshändelsen. Jag vet inte om det är så att du har något mer underlag att koppla till verifikationen som du skapar, kanske ett avtal mellan personerna som uppdraget avser? Är det enbart verifikationen för utbetalningen som du ska bokföra nu så borde det räcka med utbetalningskvitto från banken. Det går att läsa lite mer om verifikationer och underlag sidan Verifikationer på verksamt.se som Bolagsverket och Skatteverket står bakom. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-08-28
09:12
Hej Peter, I deklarationstillägget så kan du på fliken Grunduppgifter - Företagsuppgifter välja att du ska tillämpa ett Förenklat årsbokslut. När du sedan skapar din deklaration på sidan Inlämning så kommer deklarationsblanketterna på sista sidan att innehålla en sida med en utskrift för förenklat årsbokslut. Är det något sånt du hade tänkt dig eller hade du önskat funktionen att se ut på något annat sätt? Återkoppla gärna med hur du hade önskat ha utskriften för förenklat årsbokslut så kikar vi vidare på hur vi kan lösa det. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-08-28
08:38
1Gilla
Hej Helene, Precis som Khedron skriver ovan så kan du inte ta bort bankhändelser som har skapats i eEkonomi genom en automatisk inläsning av kontoutdrag vid aktiv bankkoppling. För att lösa detta så får du antingen gå tillbaka till de bankhändelser som har skapats när du gjort det manuellt och "Ångra matchning" på dessa och sedan kryssa bort bankhändelsen för att sedan göra den korrekta matchningen till bankhändelsen som har kommit in automatiskt från banken. Alternativt så går det att matcha dessa bankhändelser mot något "slaskkonto" för att få bankhändelsen bokförd. Efter det kan man gå in och skapa en korrigeringsverifikation på verifikationen som skapades utifrån att man matchade bankhändelsen mot slask-kontot. Du ska efter det kunna låsa bokföringen. I båda fallen kommer det att skapas korrigeringsverifikationer för att det inte ska bli dubbelt i bokföringen. Om du försöker låsa bokföringen t.o.m. en period där du har omatchade bankhändelser så kommer du få ett felmeddelande som säger att: Du kan inte välja perioden för det finns ej bokförda bankhändelser i bankavstämningen. Vilket betyder att du måste matcha bankhändelserna som kommit in via bankkopplingen på något av sätten beskrivna ovan för att kunna låsa din bokföring. Återkom gärna om du undrar över något annat. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-08-27
10:02
Hej Prefect, Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden. För sjuk- och sjukvårdsförsäkringar kan du använda dig av huvudkontot 7620 Sjuk- och hälsovård, alternativt underkontona 7621 Sjuk- och hälsovård, avdragsgill respektive 7622 Sjuk- och hälsovård, ej avdragsgill. Har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-08-17
11:45
Hej Alfi, Du kan registrera självfakturan under Inköp - Leverantörsfaktura - Ny leverantörsfaktura. Skriv in totalbeloppet som 2250,63:- eftersom att det är beloppet som du ska betala. Skriv varav moms som 369,71:-. Vilka bokföringskonton som du skulle kunna använda för att registrera det är inte helt hundra. Vad avser "totalt exkl. moms"? För rabatten borde du kunna använda dig av konto 4730 Erhållna rabatter. Gällande deposition så hittar jag i tråden Bokföra deposition - eEkonomi att kortfristig deposition bokförs på konto 1689. Gällande avgiften för påsar så kanske övriga externa kostnader funkar om du inte har något annat bokföringskonto där. Om någon annan användare har några tankar kring hur detta skulle kunna bokföras så får ni gärna kommentera om det. Om du ändå inte får ihop det så kan det vara smart att kika med en revisor. Fakturan skulle kunna se ut som följande: 2440 kredit - 2250,63 2641 debet - 369,71 4xxx-6xxx debet 4808,03 4730 kredit - 1615,50 1689 kredit - 1200 4xxx-6xxx kredit - 111,61 Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2018-08-17
07:36
Hej Krattarina, 1. För att kunna skapa en faktura med ROT- eller RUT behöver du först aktivera inställningen i Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter. 2. Gå till Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura - bocka i rutan för Husarbete och skapa upp din faktura med RUT- eller ROT. 3. Du behöver sedan registrera inbetalningen på fakturan på det datumet som kunden betalade sin del för att kunna exportera en fil på det som du kan läsa in på Skatteverkets hemsida. 4. Inbetalningen registrerar du genom att skapa upp en inbetalning i Kassa- och bankhändelser och matchar det mot kundfakturan. Det går även att välja Åtgärder - Inbetalning direkt på kundfakturan. 5. Efter att fakturan är delbetald så kan du gå till Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för ROT- och RUT-arbeten. 6. Exportera filen och läs in den på Skatteverkets hemsida. 7. När du får betalt från Skatteverket så registrerar du en ny bankhändelse på fakturans återstående belopp. Matchar den som Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket. Kolla även gärna på filmen Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi eller i den skrivna hjälpen på sidan Skapa faktura med rot-/rutavdrag för mer hjälp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2018-08-15
06:42
Hej TomasF, Det går att registrera som en manuell verifikation i eEkonomi under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Om det betalas ut och i så fall påverkar 1930 så kan du istället registrera det som en utbetalning under Kassa- och bankhändelser - Välj konto längst upp som är kopplat till 1930 - Ny bankhändelse - Matcha som Övrigt uttag - Egen kontering och välj själv upp bokföringskontona som ska påverkas där - Bokför. /Theodor
... Visa mer
2018-08-13
06:47
Hej igen Ola, Får du avgiften specad varje gång du gör en överföring från ditt Paypalkonto till ditt bankkonto? I så fall tänker jag att det enklaste blir att du först bokför dina försäljningar enligt steg 1 ovan. När du sedan gör överföringen från Paypal till ditt bankkonto så blir det enligt steg 2 ovan och du tar då med avgiften som Paypal tar ut. Om avgiften istället specas för varje försäljning och att du får in lite mindre redan till ditt Paypalkonto så bör du nog även ta upp avgiften i bokföringen under försäljnings-steget, alltså steg 1 ovan. Det smidigaste borde vara att ta med avgiften i bokföringen i det steg som du får avgiften specad, för att då slippa räkna ut avgiften manuellt. Om det nu är för varje försäljning eller för varje gång du för över pengarna från ditt Paypalkonto. Hoppas det besvarade din fråga, återkoppla om du undrar över något mer. /Theodor
... Visa mer
2018-08-09
13:12
Hej igen Ola, Om jag testar enligt siffrorna som du anger ovan så får jag inte konteringen att balansera. Om jag tar ett exempel på försäljning med 6% moms där mitt försäljningspris mot kund är 1 000 kr inklusive moms och vi säger att avgiften för mig är 30 kr på denna transaktionen så skulle konteringen kunna se ut: 1930 debet 970:- (Pengarna jag får in på mitt konto efter avgiften på 30 kr) 6570 debet 30:- (Avgiften för transaktionen) 3043 kredit 943,4:- (Försäljningspriset/1,06) 2631 kredit 56,60 (6%moms på 943,4) Summan blir då: Debet 1 000kr Kredit 1 000kr Kontona som du skulle kunna använda är de som har skrivits tidigare i tråden, 1930 eller bokföringskontot som du har kopplat till det bankkonto där du får över pengarna från Paypal, 6570 för avgiften som Paypal tar ut, 3043 för försäljning tjänst 6% sv och 2631 utgående moms på försäljning inom Sverige 6%. Gällande att lägga upp ett eget Paypalkonto i Visma så finns det bra beskrivet i tråden Paypal i bokföring som ett konto - eEkonomi där ett förslag är att lägga upp Paypalkontot som t.ex. 1931, bokföra försäljningen och visa att pengarna först kommer in på 1931 och sedan göra en till verifikation när pengarna förs över från Paypal till bankkontot i verkligheten. I så fall skulle transaktionen ovan bli i två steg: 1. Försäljningen: 1931 debet 1 000:- 3043 kredit 943,40:- 2631 kredit 56,60:- 2. Överföring från Paypal till din bank: 1931 kredit 1 000:- 1930 debet 970:- 6570 debet 30:- Hoppas konteringarna ovan gav lite mer hjälp på hur du kan gå tillväga, om du ändå inte får till det så skulle det kanske vara smart att kolla med en revisor för att se till att man har full koll på det, du får även gärna återkomma i tråden så kollar vi vidare på det. Eftersom att jag förstår att du vill vara säker på att du gör rätt när det handlar om så pass många transaktioner. /Theodor
... Visa mer
2018-08-09
09:35
Hej Kent, Om man i ditt fall väljer att först klicka enter på raden för 3041 så ska 80% av differensen hamna på det kontot och du kan sedan fylla i beloppet för moms antingen manuellt eller genom att klicka enter där också. Om man istället väljer att använda sig av den automatiska momsberäkningen i detta fallet så skulle det räcka med att skriva in 3041 och sedan klicka enter så hämtas då 80% upp på den raden och en ny rad för 2611 hämtas och 20% fylls i där. Den automatiska momsberäkningen är såklart inget krav och man får själv välja hur man vill arbeta i programmet. Vi håller på att kolla över fallet så som du beskriver det med att fylla i momsbeloppet först för att sedan klicka enter för att få konteringen att balansera. Vi får be om att återkomma med utförligare svar i forumet när vi har mer information just gällande ditt ärende. /Theodor
... Visa mer
2018-08-09
08:17
Hej Catharina, I Företagsinställningarna - Övriga uppgifter - Utskriftsinställningar - så finns valet om att visa OCR på fakturautskrift. Rutan ska markeras om du har ett aktivt OCR-avtal med din bank. Numret som ska anges vid betalning kommer då att visas vid rutan OCR på kundfakturan. Om rutan inte är markerad visas numret som ska anges vid betalning istället vid texten Meddelande. Om rutan är ibockad trots att man inte har något OCR-avtal på banken så genererar eEkonomi ett OCR-nummer enligt standard, med en längdsiffra som näst sista siffra. Fakturanumret är då en del av OCR-numret men med tillägg för kontroll enligt 10-modulen. En hård- eller mjuk kontroll går att ställa in på banken och genom ett aktivt banksamarbete. Du kan i tråden Påtvingad OCR-kod - eEkonomi läsa lite mer om hur OCR-kontrollen ser ut med banksamarbete för de olika bankerna. Hoppas det förtydligade dina funderingar kring OCR. Du får gärna återkoppla om du har några fler frågor. /Theodor
... Visa mer
2018-08-09
07:16
Hej Christina, Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. Lite mer information finns att läsa i tråden Matchning av fakturor, lev och kund - eEkonomi samt Linnéas svar i tråden Bokföra betalningar vid export av LB fil - eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-08-08
09:01
Hej Ola, Precis som Cecilia skriver ovan så är jag inne på att för att verifikationen ska balansera så behöver ditt (försäljningsbelopp + moms) vara samma som (pengarna du får in från Paypal + avgiften som Paypal tar ut). Verifikationen som jag tänker skulle då kunna se ut såhär: Debet 1930 (Beloppet som du får in på ditt bankkonto efter att Paypal tar ut sin avgift) Kredit 3043 Försäljningsbeloppet Kredit 2631 6% moms på försäljningsbeloppet Debet 6570 Avgiften som Paypal tar ut För att verifikationen ska balansera så måste som sagt kontona (1930+6570) = (3043+2631) Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-08-08
07:57
1Gilla
Hej Kacka, Om jag förstår dig rätt så skulle du vilja att det går att skilja i bokföringen för arbetsgivaravgiften samt lönearter för semester m.m. på lönerna skapade för tjänstemän och arbetare? Tänker du då att man skulle kunna styra olika bokföringskonton för arbetsgivaravgift och semester utifrån vilken personalkategori som den anställde har, för att på så sätt kunna ta med alla anställda på en lönekörning och slippa dela upp det i två lönekörningar? Jag kommer att ta detta önskemål vidare till vår utvecklingsavdelning, du får gärna utveckla lite mer hur du hade velat ha det i programmet. Andra användare får gärna även kommentera eller rösta på inlägget för att vi ska se hur stor efterfrågan det finns på en sådan funktion. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer