Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapa verifikation per försäljning eller göra en verifikation av hela dagens försäljning - eEkonomi

Jag säljer ett antal tjänster/dag. Det flesta betalningar görs via min Babs micro och kommer in som en klumpsumma på mitt konto dagen efter. Jag har alltid bokfört det dagen efter då och bara bokfört det som en övrig insättning med beskrivning t.ex. "Försäljning av tjänster 10/1-15". Bokföringen sker den 11/1-15 då jag kopierat in bankhändelsen från Swedbank till Visma eEkonomi. Jag har för mig att jag måste redovisa varje försäljning för sig i bokföringen? Kan jag skapa manuella verifikationer per varje försäljning jag gör och matcha flera stycken till samma bankhändelse eller hur skall jag gå till väga? Detta känns som att det blir enligt kontantmetoden och jag tror jag har anmält att jag använder faktureringsmetoden till skatteverket.
//Konfunderad nybörjare
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Märkte att detta blev rörigt.. Jag har kontrollerat och jag har bokslutsmetoden så bokföringsdatumen är korrekta.. Jag undrar helt enkelt om det går att skapa flera manuella verifikationer på en dag som man sedan matchar mot en och samma bankhändelse? T.ex. 4st försäljning av tjänst på 400kr/försäljning. Dagen efter kommer insättningen på kontot, alltså 1600kr. Kan jag då matcha alla dessa 4 verifikationer på samma bankhändelse eller ska jag göra som jag gjort tidigare, att inte göra några manuella verifikationer innan utan bara skriva in allt som "Försäljning av tjänster 10/1-15"?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

I tråden Bokföra dagskassa, kontanthantering ... kan du läsa Annies förslag på hur du ska bokföra detta. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, okej tack. Vad jag förstår så gör jag rätt genom att bokföra allt direkt från min bankhändelse utan att skapa några verifikationer innan.