Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatteverket betalade ut RUT-pengar till privat konto - eEkonomi

Min enskilda firma har nyligen börjat fakturera med RUT. När första pengen kommer från Skatteverket gick den till det privata kontot.

I vanliga fall hade man, vad jag förstått, matchat den till en händelse på företagskontot via Kassa - och bankhändelser och sedan välja "Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket", men eftersom pengarna kom till det privata kontot skulle jag behöva bokföra mot 2013(?) istället för 1930. Hur gör jag det i programmet, och samtidigt matchar detta mot fakturan det gäller?

Alternativt, behöver jag göra en manuell verifikation och hur matchar jag det mot fakturan?
1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

I Visma eEkonomi finns det två alternativ:

1: Du gör inbetalning från ditt privata konto till ditt företagskonto och registrerar händelsen under Kassa- och bankhändelser genom att matcha mot Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket.

2: Du går in under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter. Sätt en markering i Använd manuell betalning av fakturor och klicka på Spara
Därefter kan du under Bokföring - Verifikationer via knappen Ny manuell verifikation skapa en verifikation för att slutbetala fakturan. Du registrerar 2013 debet och 1510 kredit. På raden för 1510 kan du plocka upp och slutbetala fakturan det gäller.

Hoppas att Skatteverket betalar till rätt konto nästa gång så blir det enklare att hantera för dig! 
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~