Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta bort påminnelseavgift - eEkonomi

Jag har skickat en påminnelse till kund, och då lagt till 60kr i avgift. Nu hade kunden hunnit betala redan och jag vill ta bort påminnelseavgiften innan jag markerar fakturan som betald. Hur gör jag? Visma eEkonomi
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josanna! 
Du behöver inte ta bort påminnelseavgiften då denna aldrig bokförs i eEkonomi.

När du skapar påminnelse så läggs det till på utskriften.men inget bokförs. När du matchar fakturan och kunden har betalt in påminnelsen så får du först matcha fakturan under kassa och bankhändelser och samtidigt skapa en övrig insättning där du bokför påminnelsen.
I ditt fall när du inte har fått in avgiften för påminnelsen så bokför du bara fakturan som vanligt, utan att göra något mer. Antingen via Åtgärder - Inbetalning direkt på fakturan eller via kassa och bankhändelser.

Ha det gott!
/Sanna

När jag försöker matcha inbetalningen går inte detta utan jag får upp meddelandet: "Avstämningen balanserar inte".

 
Här har kunden underlåtit sig att betala påminnelseavgiften och detta tänker jag låta passera men jag kan som sagt inte matcha inbetalningen, hur gör jag?

Hej @Johannes Larsson

Det ska inte vara några problem att matcha inbetalningen mot kundfakturan även om kund ej betalat påminnelseavgiften som skickats ut, detta eftersom påminnelseavgiften bokförs vid en inbetalning av denna och inte när påminnelseavgiften läggs på fakturan. Jag skulle därför behöva lite mer information av dig innan jag kan hjälpa dig lösa detta. 🙂 

Hur matchar du? vilken Bokföringshändelse väljer du?
Använde du programmets funktion för att lägga på påminnelseavgiften på ordinarie kundfaktura? 
Ta det gärna steg för steg hur du gått till väga. Har du bilder från programmet som kan visa hur det ser ut går det självklart bra att bifoga dem här (tänk bara om känsliga uppgifter syns så allt sker enligt GDPR). 

Återkom gärna så tar jag en till titt på det! 
/My 

Hej,

 

Det är jag som använder fel terminologi. Det är när jag ska bokföra bankhändelsen som problemet uppstår!

 

När jag trycker på bokför kommer meddelandet: Det finns 1 fel! Avstämningen balanserar inte.

Inbetalt belopp stämmer med ursprunglig faktura så det som saknas är påminnelseavgiften.

 

Jag använder programmet funktion med en förifylld påminnelseavgift under inställningar.

Hejsan! 

Jag tycker fortfarande detta låter märkligt, detta ska som sagt inte vara ett problem utan du ska kunna bokföra inbetalningen mot kundfakturan både med eller utan påminnelseavgiften. Du gör precis som vanligt genom att klicka på Matcha - välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj fakturan i listan - Bokför. Inget felmeddelande kommer upp när jag återskapar detta men skulle problemet kvarstå hos dig föreslår jag att du kontaktar oss via telefon eller chatt. På så vis kan vi hjälpa dig den vägen genom att kika på problemet direkt i ditt program för att se vad som kan gå snett. 

Ha en fin fortsatt tisdag! 
/My 

Hej,

 

Jag vill inte kapa tråden men har precis samma problem...

 

Faktura sänd till kund, lagt på påminnelseavgift och nu när kunden betalat ursprungsbeloppet kan jag inte matcha bankhändelsen utan får *Avstämningen balanserar inte".

 

Har aktiv bankkoppling och programmet föreslår att det är rätt inbetalning men kan ändå inte komma vidare.

Hejsan! 

Detta är verkligen något som bör fungera, jag har testat både med och utan bankkoppling och det är inga konstigheter. Har man använt programmets funktion för påminnelseavgift och via ordinarie kundfaktura valt att skicka en påminnelse så ska detta gå att bokföra utan problem, oavsett om påminnelseavgiften är inbetald eller ej. Självklart hjälper vi dig gärna men eftersom jag inte kan återskapa det här i forumet så tycker jag även att du ska höra av dig till oss på supporten så vi kan kika på det tillsammans med dig i din miljö. 

Ha en fin dag och lycka till! 
/My 

Upptäckte att det som inte fungerade var att trycka på den gröna knappen ”Bokför”, av någon anledning behövde jag klicka Matcha och sedan manuellt välja aktuell faktura.

 

Problemet löst!

 

Tack