Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Två verifikat med samma verifikationsnummer i och med nytt år?

Hittade inte igen en liknande konversation som jag sett tidigare, så här en ny fråga:

Är det ok att ha samma verifikationsnummer två gånger på samma år? Det verkar som att om jag lägger upp ett nytt bokföringsår men inte är klar med tidigare året så nollställs verifikationsnumren, vilket innebär att jag kan ha två leverantörsfakturor med samma verifikationsnummer under samma år. Eller är det på grund av att jag bytt från att endast använda en verfikationsserie i det tidigare året till att använda fler serier i samband med årsbytet som jag upplever att verifikationsnumreringen börjar om även när jag bokför på det gamla året?

En leverantörsfaktura som är registrerad 2015-12-31 efter att jag har skapat det nya bokföringsåret för 2016 får verifikationsnummer B1. Hade jag haft uppdelade verifikationsserier redan under 2015 så gissar jag att jag hade haft två leverantörsfakturor som hetat B1, eller?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240219

1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ja det stämmer, för verifikationerna gäller endast per år. 

Om du har de här leverantörsfakturorna i pappersformat kan det därför vara smart att ha åren i separata pärmar/flikar beroende på hur mycket fakturor du får.

/Anna 
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~