Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varning för fel i balanserat resultat

Hej!

Jag använder Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning för vårat AB. Håller på att "Upprätta årsredovisning" och går igenom "Förändringar i Eget Kapital"

Under kolumnen "Balanserat resultat" anger jag den utdelning som vi gjorde under året, vilket gör att "Belopp vid årets utgång" stämmer exakt överens med konto 2091.

 

MEN, när jag ska göra Inlämning får jag följande varning:

"Raden 'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Balanserat resultat'."

  

Vad behöver jag göra för att få detta rätt? Vilka värden är det som systemet jämför?

 

Många tack på förhand!

/Calle

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Carl, 

Jag har pratat med mina kollegor på supporten och vi har kommit fram till att vi behöver ha mer information för att lösa detta och kanske även kika på hur det ser ut i ditt program. Av den anledningen behöver du ta kontakt med supporten så löser vi ditt ärende i den kanalen istället. 

 

Välkommen tillbaka till forumet

Tinna

Brobyggarn
MEDLEM

Hej,

 

Hade samma problem, fick följande svar via mail från Vismasupporten och det löste mitt problem:

--

Jag tror att jag har funnit orsaken till ert problem och varför det uppstår. (Detta är min teori utan att ha sett bilder från er bokföring)
Om du kontrollerar raderna för konto 2098 och 2091 i deklaration/årsredovisning under ''Kontrollera bokföring'' och väljer ''visa konton'' längst upp till vänster ser du detta tydligare.Dessa kontoradera sammanställs för att ta fram det ''balanserade resultatet''. Dessa konton under rubriken ''balanserat resultat'' hanteras separat när programmet tar fram dessa beloppen i rutorna för ''förändringar för eget kapital''. Det innebär att varje konto avrundas nedåt när dessa separat tas ut om de enskilda raderna har ören under 0,50. Däremot när belopp vid årets utgång i programdelen för ''förändring för eget kapital'' jämförs mot ''balanserat resultat'' så slås beloppen på konto 2098 och 2091 ihop och därefter sker öresavrundningen. Detta innebär att ören totalt summeras över 0,50 kommer det därmed avrundas upp istället.

I dessa specifika fall kan diffen ske och avse 1kr upp. Exempel:
Följande konto har ören på beloppen som står
2098 - 0,35
2091 - 0,27 Dessa konton hanteras separat när programmet tar fram dessa beloppen i rutorna för förändringar för eget kapital. Det innebär att varje konto avrundas nedåt. Däremot när belopp vid årets utgång jämförs mot ''balanserat resultat'' så slås beloppen på konto 2098 och 2091 ihop och därefter sker öresavrundningen. Detta innebär att ören totalt blir 0,62 och därmed avrundas upp istället.

I dessa unika specifika fall kan diffen ske och avse 1kr upp.

ok, det ser ut som att jag kan ha hamnat i samma sits så vad är lösningen? Skall man ändra på något av värdena?

Jag ökade "Balanseras i ny räkning" med 1 krona och varningen försvann.