Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

fastighet lagertillgång

Är det någon som är bra på fastighetsköp? När det ska bokföras som en lagertillgång? Och hur man gör med kostnaderna till fastigheten vid renovering.
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fastigheter bokförs som lagertillgång av dem som handlar med fastigheter.
Kostnader för renovering av fastigheter fyller du på lagervärdet med om renoveringarna kan anses höja fastighetens värde annars kostnadsför du dem.
De som på lång sikt förvaltar fastigheter de köper bokför dem som anläggningstillgång och lägger sedan till renoveringskostnader som höjer fastighetens värde på samma sätt

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, har nog kommit fram till att jag måste anse det som en lagertillgång. Och anläggningstillgång i långsiktigt syfte har jag koll på. Det här blev en liten tankenöt! 

Ok, jag bokar inte upp kostnader som man brukar med fastigheter då. Blir det 1930 K och 14?? D. Och det måste bli på lager också för allt som har som syfte att höja försäljningspriset. 

Och när fastigheten är såld? Vad gör man med kostnaderna då'?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du samlar inköpet och renoveringskostnaderna på samma lagerkonto och får ett saldo på kontot.
Om köpeskillingen är högre än det bokförda saldot på lagerkontot blir mellanskillnaden en intäkt (vinst) 

Fördelen med att samla allt på ett ställe är ju att det är lätt att se om försäljningspriset ger vinst eller förlust eller rättare sagt då ser man var man ska sätta priset för att nu sitt budgeterade resultat.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Köpeskillingen? Vid försäljning menar du då? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätt tolkat , ja

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanon! Då förstår jag konceptet bättre, det är lite drygt att läsa in sig på det här....  Tack för hjälpen,  Mikael. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja kan vara så - men fråga på bara.

Mikael