Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändring av tecken på konton

Jag undrar hur jag ändrar tecken på konton till minus. Har en skuld som vår revisor vill att jag ska bokföra, vilket jag har gjort men nu vill de att jag ska ändra till minus på några konton. Supporten trodde att revisorn ville att jag skulle göra en ombokning i bokföringen och då ska det göras en manuell verifikation. Vet inte hur jag gör. Behöver hjälp.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

För att ett belopp i bokföringen skall hamna som en skuld i bokföringen använder man ett klass 2 konto exempelvis 2440 och anger beloppet i kredit, då kommer beloppet att tas upp som en leverantörsskuld och ligga bland skulderna ( i minus ) på balansräkningen.

Det är alltså kontona och om beloppet skrivs i debet eller kredit som bestämmer om beloppet hamnar i plus eller i minus på balans respektive resultaträkningen.

Klass 1 konton hamnar i ökar vid    Debet/minskar vid Kredit
Klass 2 konton hamnar i minskar vid Debet/ökar vid Kredit
Klass 3 konton hamnar i minskar vid Debet/ökar vid Kredit
Klass 4 konton hamnar i ökar vid    Debet minskar i Kredit

Det du kan göra är att skapa en ändringsverifikation och på så sätt rätta till det som är felaktigt bokat samt ange de konton som du vill boka mot istället, kika på länken Skapa ändringsverifikation, så ser du hur du går tillväga.
Skulle du vara osäker på vilka konton du behöver använda så rekommenderar jag dig till att kontakta din revisor.

Tack för din fråga!

/Carl