Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Arkivering av kvitton

Hej!
Vad gäller för kvitton när det kommer till att sparas?

Måste man spara kvitton, även om de har länkats med bokningen genom mobil scanner? Hur länge i så fall?

Och hur fungerar det med kvitton man fått per mail?

Tack för hjälpen
Fredrik

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Fredrik!

Jag hittade en bra sida hos bokföringsnämnden: Frågor och svar - Arkivering.

Där står det att sådant som skannas in ska sparas i fyra år.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna!

Men vad är det då för mening med att scanna in kvittona, om man ändå måste spara papperskopian???

Mvh,
Emma

Hej Emma!

Det kan man egentligen fråga sig 🙂

Fördelen är väl att efter fyra år får du enligt texten slänga pappersexemplaren.
En annan fördel är att till exempel du som använder Visma eEkonomi kan koppla dina underlag direkt till leverantörsfakturor och verifikationer och på så vis enklare spåra dina händelser och att ett inskannat kvitto är mer läsbart än ett kvitto som plockas fram och tillbaka ur pärmen.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna!

Det var precis samma slutsats jag kom till när jag började tänka fram och tillbaka. Men har man lagt sina kvitton i ordning och skrivit referensen på (ex 2015-601) så går det ju ganska lätt.
Om man INTE skulle scanna in dem, är det 10år som gäller för att behålla papperskopiorna då?

Ha en skön dag!
Emma

Hej igen!

På sidan jag länkar till så står det att det är 7 år efter det kalenderår för räkenskapsårets utgång. 
10 år var det tidigare.

Men ja, det som inte finns inskannat måste sparas längre i pappersformat.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är jobbigt att koppla kvitto mot kontering.  Kan man bara fota alla kvitton och ha dom separerad från konteringarna?

Hej! 

Du behöver inte koppla dem i programmet.
Däremot om du först scannar in kvittona kan du direkt under Inköp - Bildunderlag skapa kvitton utifrån din inscannade bild.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~