Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Artikelstatistik kunder modifiering av rapport

Är det någon som vet vilket register man skall välja för att skapa en modifierad variant av den färdiga rapporten "artikelstatistik - kunder", när man kör guidevarianten av rapportgeneratorn?

Jag vill ta bort kundnummer och utpris från den befintliga.

/Conny

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Conny,

Rapportgeneratorn är ingen specialitet, men jag lämnar tråden öppen och hoppas att någon annan användare (vet att finns många som kan den väldigt bra) kan hjälpa dig här.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Conny, 

Statistikrapporten i fråga är en kombinerad rapport av flera register. Jag skulle därför tipsa dig att läsa in rapporter Försäljning per kund och artikelgrupp i Rapportgeneratorn och ta en kopia på den som du kan redigera. Om du följer anvisningarna nedan kan du istället för Artikelgrupp basera rapporten på artikelnummer och få den att se ut så här, vilket är likt standardrapporten i programmet: 




På fliken 2. Datamodell, byt ut %ArtGrp->ArtGrp mot %Art->ArtNr och markera Sortera för ArtNr. Gör samma för %ArtGrp->Benämning så det blir %Art->Benämning. Det ska se ut så här:
 

På fliken 3. Filter och Urval, markera de olika registren som visar i översta tabellen. För varje register finns ett Filteruttryck i tabellen längst ner. Markera Art så filteruttrycket %Art->ArtGrp!="" visas i tabellen längst ner. Markera filteruttrycket och radera med soptunnan. Genom att göra detta får du bort 

På fliken 5. Design, byt ut artikelgrupp mot artikelnummer i B och C, så det ser ut så här: 



På fliken 6. Dialog, tar du bort sista raden med soptunnan. Där det står "tar även med artiklar utan artikelgrupp". 

Var det något mer du önskar göra med rapporten? Syftet med att du skulle skapa en rapport i guiden menar jag. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helene, tack för det utförliga svaret!

Dessvärre får jag felmeddelande att "grupperingen ej homogen. Grupperingen innehåller ett eller flera fält som ändras inom grupper..."

Jag provade att kopiera och modifiera artikelstatistik rapporten istället och detta funkade, men då får jag inte med artiklar som ej är lagervara/kundspecifika då man måste uppge vilka artiklar man vill få med i urvalet.

Vet du varför man får felmeddelandet ovan?

/Conny