Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikelse i momsrapport gällande importmoms

Gör momsrapporten för mars. Avvikelsen som kommer upp gäller momsen på en faktura från en leverantör i Kina. Det ska komma en tulldeklaration på momsen men den har inte kommit än. Så jag har inte redovisat momsen på fakturan än och då dyker den upp som en avvikelse. Kan jag låta det vara såhär i momsrapporten? Momsen redovisas ju i aprils momsrapport när jag fått tulldeklarationen.

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det kan du, kommer det en fråga från skatteverket är det bara att berätta då vad du gjort.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stötte på ett problem till inom samma område...  Jag har bokfört en faktura från ett engelskt företag där mitt jobb har köpt en plats på en mässa detta företag anordnar i Sverige. Ingen moms är specificerad på fakturan. När jag bokförde fakturan räknade jag ut momsen själv. Nu kommer detta som en avvikelse när jag skapar momsrapporten. Då detta är en tjänst som köpts så kommer ingen tulldeklaration som vid importmoms av varor. Hur korrigerar jag detta? Hur redovisar jag denna moms i momsrapporten?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det låter som at du ska redovisa moms enligt reglerna för omvänd skattskyldighet
Du ska i vart fall inte räkna fram något eget momsbelopp att dra av

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag bokförde kostnaden på följande sätt:
2440 K
5940 D
2614 K
2645 D

Har jag missat något? Börjar att bli smått förvirrad av all info om moms kring utländska fakturor 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikelsen kommer sig av att kontot 5940 inte är kodat för att hantera omvänd skattskyldighet för moms som är konteringen

2614 K
2645 D

välj ett konto i din plan  som är avsett för den omvända moms-hanteringen så slipper du avvikelsen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha! Tack för hjälpen 🙂