Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joakim A
MEDLEM

Beställningsvaror som ett inköpsförslag

Vi har ett lager och vissa produkter är sk Beställningsvara, hur gör jag för att få upp dessa som ett förslag när jag skall göra en beställning.
som det är nu måste jag leta i varje produkt om det finns en order och då beställa den, jag skulle vilja att när jag tittar på flik 3.Artiklar vid beställning, att det kommer upp där.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Menar du att du har artiklar som du aldrig lagerbehåller utan du beställer in efterhand det kommer in kundordrar? Jag utgår från att du har dessa artiklar som lagervaror i programmet.

Mitt förslag är att du kan skapa beställningarna direkt på ordern genom att klicka på Skapa - Beställning och välja alternativet Beställ artiklar som lagerförs från ordern. Då måste dock säljaren som lägger upp ordern ha koll på vilka artiklar som måste beställas i samband med att ordern läggs upp.

Det finns tyvärr ingen markering på artikeln där du kan styra att det är en beställningsvara och därmed finns det ingen funktion för att ta reda på vilka artiklar som ska köpas in utifrån de kundordrar som ligger som ej levererade med beställningsvaror.

Rapporten Inköpsförslag som man annars använder beställa in artiklar är inget alternativ eftersom den tittar på vad man har för beställningspunkt, min och max-nivå. Det skulle kunna innebära att den föreslår att beställa in artiklar som inte har någon kundorder knuten till sig.

Återkom i tråden så att jag vet att jag har förstått din fråga korrekt.

Med vänlig hälsning
Johan
Joakim A
MEDLEM

Det stämmer förutom att jag inte har mina beställningsvaror som lagervaror eftersom jag inte har dem i lager, men har jag förstått rätt att för att få upp dem som beställningsförslag så måste jag göra dem till lagervara?
Är det då listigt att sätta beställningspunkten till -1, då borde den ju dyka upp som inköpsförslag, eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Ja, du bör ha de som lagervaror för att det ska hanteras så bra som möjligt.

Om vi leker med tanken att du lägger upp en order där du fyller i beställt antal 1 st kommer programmet fylla i levererat antal 0 st, eftersom artikeln inte finns på lager. Därefter kan du gå in och skapa en beställning utifrån ordern där programmet föreslår att köpa in så många artiklar som krävs för att kunna leverera ordern. I detta exempel 1 st.



Det verkar även som att ditt förslag att sätta beställningspunkt -1 fungerar. Då kommer programmet ta med artiklarna som har disponibelt antal som är -1 eller mindre på rapporten Inköpsförslag och den kommer vilja föreslå att beställa in så många artiklar så att lagersaldot blir 0 st. Jättebra att kom på den lösningen, den kan nog hjälpa flera kunder som har samma problem.

Ett till förlag som kan underlätta är om du lägger in beställningsvarorna antingen som en egen artikelgrupp eller eget sorteringsbegrepp, för då kan du även göra urval på beställningsvarorna när du skriver ut rapporten Inköpsförslag så slipper du se alla andra artiklar.

Med vänlig hälsning
Johan