Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka bort skuld från 2440 i leverantörsreskontra

Hej,

Jag har varit i kontakt med supporten idag och vill gärna hänvisa till mitt ärendenummer (4368555).

Jag har lagt in en leverantörsfaktura i leverantörsreskontra i dec 2012 och bokat den mot 2440 och motkonto 1220. Momsen har jag dragit som vanligt och den är journalfört. Men, jag hade lagt en verifikation manuellt med samma belopp fast ett annat skuld konto (2359) och motkontot blev 1240.

Delbetalningen på skulden sker varje månad och jag bokar bort den delen manuellt från 2359, men skulden i leverantörsreskontra står fortfarande i 2440. Hur ska jag boka bort skulden som ligger på 2440 i leverantörsreskontra.

Jag tänkte göra en utbetalning på fakturan mot ett annat konto än 1930 eller 1910, men vet inte vilket konto kan man använda i så fall.

Med vänlig hälsning
Hazar

1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Hazar!

Om jag förstår dig rätt så har du under 2012 bokfört ett inköp av ett inventarie mot ett lån.
Därefter har du gjort en likadan verifikation till fast utanför leverantörsreskontran med andra bokföringskonton. Men den motsvarar samma köp?

När jag läser i ärendet du hänvisar föreslår min kollega att du lägger en kreditfaktura för att kunna skapa om fakturan med korrekta bokföringskonton. Och stryka den manuella verifikationen.
Det är bäst att göra så eftersom du i bokslutet för 2012 redovisar både tillgången och skulden dubbelt.

Alternativet är att kreditera leverantörsfakturan och låta den manuella verifikationen vara den korrekta.

Båda justeringarna bör göras på 2012.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~