Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av betalning via autogiro när betalning sker varje månad

Har en försäkringspremie som kommer att betalas månadsvis via autogiro. Fakturan är premien för hela året. Tänker att jag bokför denna och periodiserar premien. Så långt fungerar det. Problemet är att hela premien anges som den som ska betalas. Hur registrerar man lämpligtvis den månadsvisa betalningen?

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om du tänkt bokföra fakturan så antar jag att du planerat att bokföra den mot konto 2440 leverantörsskulder i kredit. I så fall bör även detta konto debiteras när du gör betalningar varje månad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja så långt är det heller inga problem. Det är ju klart att det finns en skuld på leverantörskontot. Om jag jag bokför enligt förslaget kommer väl bortbokningen bara att påverka leverantörsskulder som helhet. Jag kommer väl inte att se att det är för just den här leverantören som betalningen bokförs? eller tänker jag fel. Det som jag först såg och som jag inte riktigt kunde klura ut hur jag ska fortsätta med är i läget utbetalningar. Där finns ju hela faktura beloppet med en enda förfallodag. Förvisso angivet att det betalas via autogiro. Ska jag ändra belopp att betala varje månad så att det motsvarar vad som betalts via autogiro?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, så kan du sköta det. Genom att registrera en delbetalning på fakturan vid varje autogirodragning kommer beloppet på fakturan successivt minska under året.