Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokning av inleverans vid förskottsfaktura

Hej

vi har precis lagt in vårt lager i systemet och jag har ngr frågor kring inleverans.

När en inkommande följesedel bokas så konteras konto 1400 DEBET och konto 2995 KREDIT. När sedan leverantörsfakturan matchas mot följesedeln så bokas konto 2995 & 4010 DEBET & konto 4990 & 2440 KREDIT.

Vilket belopp är det som bokas på konto 4010 respektive 4990 i ovan fall? Vi har nämligen alltid förskottsbetalning av våra leverantörsfakturor vilket innebär att jag först bokar fakturan (DEBET:1480-Förskottsbetalning & KREDIT: 2440). När sedan varorna kommer en månad senare så får jag göra en manuell inleverans där konto 1400 bokas i DEBET & konto 4990 bokas på KREDIT. Sedan får jag göra en manuell verifikation där jag bokar DEBET: 4010 & KREDIT: 1480. Jag undrar då om jag måste boka på konto 4010 & 4990, och isåfall vilket belopp?

Mvh
Carolina

1 SVAR 1
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Tanken med lagerbokföringen i programmet är att alla leverantörsfakturor ska bokföras mot ett konto - som standard 4010. På så vis kan man alltid följa hur stora inköp som gjorts på inköpskontot 4010, medan lagerförändringen särredovisas på konto 4990. Det finns mer information med exempel i programmets hjälp på denna länk:
http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#artiklar_lager/lagerbokf...