I samband med att en av våra kunder gått över till enbart mottagning av elektroniska fakturor har det uppstått ett problem hos oss. Vi har i våra företagsinställningar angett vårt egna BG, för att vi ska kunna använda oss av filbetalning av våra leverantörsskulder.
Problemet nu uppstår då vid den elektroniska fakturan så kommer detta BG med till kund, men vi har våra kundfakturor via en extern bank, dvs de ska betalas in till ett annat BG. Detta står normalt på fakturorna och har inte varit något problem men då informationen till kunden vid elektronisk faktura uppenbarligen går via våra förinlagda uppgifter uppstår nu alltså detta fel.
Vi hamnar i ett läge där kunden vägrar att betala eftersom deras förinlagda uppgifter inte stämmer överens med de uppgifter de har inlagda i systemet (i systemet står det korrekta att de ska betala till vår externa köpare ́, men på fakturorna står det alltså att de ska betala direkt till oss). Om de mot förmodan går med på att betala till oss istället kommer det innebära merjobb för oss som måste kontrollera ett BG och kontakta den externa fakturaköparen för att bocka bort fakturor som kunder betalat direkt till oss. Det finns en anledning till att vi har fakturahanteringen externt och med detta system som det funkar nu så har vi ingen nytta av det.
Jag har varit i kontakt med support och fått veta att det inte går att göra något idag mot detta, men då föreslår jag att ni börjar jobba med det. Vi kan knappast vara de enda som använder någon extern fakturaköpare för våra kundfakturor och fler och fler kunder kommer att börja använda sig av elektroniska fakturor. Elektroniska fakturor är avsedda att göra det väldigt enkelt, men för mig som användare av visma blir det faktiskt det motsatta.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.