Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Expeditionsavgift sparas inte vid skapande av fakturor via API

När jag lägger in en faktura med en expeditionsavgift via Api:et så skapas fakturan utan denna avgift.

Jag använder fältet "ADK_OOI_HEAD_DISPATCH_FEE" och behandlar den som en double. Jag ser också till att kunderna har indikationen att ta lägga denna avgift på fakturorna (ADK_CUSTOMER_DISPATCH_FEE = T).

När jag sätter värdet får jag inget felmeddelande från api:et utan allt går igenom och fakturan skapas. Jag ser också till att värdena sätts i ordningen av deras id (har för mig att jag läst att det är viktigt).

Är det något jag missar?
Mvh

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skriver lite från toppen av mitt huvud här. Hoppas det är okej,

I Visma Administration finns det standardvärden man kan ange. I fallet kundfakturor kan man i företagsinställningarna ange vad det ska vara för expeditionsavgift vid varje ny faktura som skapas.

I ditt fall tänker jag mig att den avgiften kanske är noll. Så det som händer är:

API:et skapar en faktura med expeditionsavgift X.
Sedan läser Visma Administration av att standardvärdet ska vara noll, och skriver således över det du angav först.

Du skulle kunna bekräfta detta genom att skapa filen APIAdkLogg.txt i gemensamma filer. Bara så du ser att din expeditionsavgift skickas med korrekt.
Om det ändå är fel avgift på fakturan, så är det nog som jag skriver ovan.

Lösningen för dig blir således att uppdatera fakturan med rätt avgift, efter det att du har skapat den. Sedan får vi ta med oss pucken inför framtida versioner av API:et.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan

Tack för svar.

Jag har nu kollat upp i loggen vad som skickas in genom Api:et och expeditionsavgiften skickas in som den ska.

Jag kan dock inte hitta något om expeditionsavgift på kundnivå varken i applikationsgränssnittet eller i api-dokumentationen.

Då gör jag som så att jag uppdaterar avgifter precis efter jag sparat faktura-huvudet.

Tack för svar!
Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen.

Expeditionsavgifter verkar vara helt utanför api:et då när jag uppdaterar fakturahuvudet så sätts den inte heller.

Tyvärr kan jag inte på ett enkelt sätt klistra in koden då jag byggt ett ORM runt det. Men i grund och botten så sker:
1. Jag skapar fakturahuvud med rader
2. Jag hämta sista raden skapad
3. Jag ska sätter avgiften på den hämtade fakturan som jag ser är 0.
4. Jag sätter alla värden mot ett nytt dataset (ink ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_NUMBER) och anropar AdkUpdate()

Men ser i administrator att inget värde är satt. Jag ser också i loggen att allt anropas.

Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag får inte samma problem när jag testar här. Har du möjlighet att maila in APIAdkLogg.txt till api.support@vismaspcs.se ?

(OBS: Glöm inte att ange ditt kundnummer i mailet)