Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera påminnelseavgift

Kan man lägga på påminnelseavgiften på ett krav eller måste man lägga den i en egen faktura?

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vanligtvis skickas först en påminnelse med fakturabeloppet där man visar hur mycket påminnelseavgiften är och eventuell ränta.

När kunden därefter betalar fakturan kan du skapa en kundfaktura där både påminnelseavgift och ränta kommer med.
Du kan antingen skapa en enskild räntefaktura eller om du skapar en vanlig kundfaktura till kunden så kommer räntan och påminnelseavgiften med.

Under Betalningar - Räntefakturering kan du ställa in om du ska göra en enskild Räntefaktura eller om beloppen ska följa med till Nästa faktura. Det är bokstaven i kolumnen Åtgärd som styr.

Du kan läsa mer om räntefakturering i Skapa räntefaktura
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skriver "vanligtvis" - det finns alltså inget sätt att få med påminnelseavgifter in totalbeloppet på påminnelsen? Jag ser ofta att man gör så, och har för mig att ha sett det även på fakturor från Visma?

Hej!

Det går att genom en malländring lägga till påminnelsebeloppet i totalbeloppet för kunden. Detta är inget vi rekommenderar eftersom beloppet då inte påverkar kundreskontran utan blir krångligt att hantera vid betalning.
Via Visma AutoCollect sköter vi påminnelsehanteringen åt dig, läs mer i Detta är Visma AutoCollect.

/Anna
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Hur gör jag då denna malländring? Vi har inte mer påminnelser än att det är hanterbart även om det inte påverkar kundreskontran.

Hej!

På objektet Total fordran i Funktion lägger du till +KravAvgift() så att formeln blir SumFörf()+sumejförf()+KravAvgift().

Hur du gör en malländring kan du läsa på sidorna Kortläge och Fält och funktioner i malleditorn.

Eftersom funktionen med påminnelsehantering finns i Visma AutoCollect hjälper supporten inte till med de här ändringarna.
(Även om ni har väldigt få påminnelser kan jag rekommendera Visma AutoCollect där ni får hjälp med påminnelsehanteringen och där tjänsten är kostnadsfri för momsregistrerade företag).

/Anna
Anna Svensson