Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturerar mot leasingbolag - ändra fakturaadress

Vi har kunder som vill att vi fakturerar ett leasingbolag, för att inte tappa statistik omsättning på kunden så vill man på ett smidigt sätt kunna ändra fakturaadress på befintligt kundnr. Nu är kundnamnet "låst" på fakturan för ändring därför vill jag kunna ha en alternativ fakturaadress på kunden som det finns på leveransadressen.

12 SVAR 12
Ronnie Palmqvist
UTFORSKARE

God ide, behöver också denna lösning till vårt företag. Vi säljer ibland maskiner till våra kunder där fakturan skall gå till ett leasingbolag. Vi skapar ordern på kunden och sedan fakturan, På fakturan byter  vi sedan till leasingbolaget som betalare. Problemet är som du säger att statistiken på försäljning och TB försvinner från kunden och hamnar på leasingbolaget istället.
Det skulle vara möjligt att plocka in alternativt kundnr som betalare/fakturamottagare men statistiken vara kvar på den ursprungliga kunden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Klara och Ronnie!

Jag tänker att ni kan ändra kundnamnet på fakturan och sedan gå till fliken kunduppgifter och ange den alternativa fakturaadressen. På detta sätt är det ändå samma kundnummer vilket statistiken tittar på. Skulle detta kunna vara en lösning för er?

/Elin

Hej, jobbigt sätt att göra det. Risk för fel eftersom man får skriva in adressen manuellt och i vårt fall gäller ganska många fakturor. Rent principiellt funkar det statistik. Leasinbolaget kanske undrar varför de får olika kundnr hela tiden...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kan man ändra kundnamnet på fakturan? Den är ju gråmarkerad och går inte att ändra förutom på leveransadressen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu gör jag så att jag går till kundlistan och ändrar till leasingbolaget på kundnr, skickar fakturan och sen ändra tillbaka till kunden igen, mycket omständigt, tidskrävande och stor risk för fel.

Detta blir ju fel du har en faktura i ditt system utställd på kunden och leasingbolaget samma faktura med sitt namn på. Om ni får en kontroll av skatteverket av fakturor hos er och mottagarna kommer det bli problem.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta måste jag kolla upp med min revisor, tack för din input.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår.
Ni får gärna gå in i tråden Avvikande fakturaadress och lägga in er synpunkt, där fler kunder efterfrågar denna funktion.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du kan ändra på kundnamnet på första fliken på fakturan och gå du sedan till flik 2 hänger detta med.

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då ändras även kundnr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du endast skriver in namnet utan att välja upp kunden ur listan som du får upp ändras endast namnet och inte kundnumret. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, då måste sökfältet vara inställt på kundnr. Då funkar det.