Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel format i fakturanr vid filbetalning

Hej,

Någon som råkat ut för detta? Lösning?

Jag har en leverantör som ej har OCR nr. Efter apropå från min
leverantör ser jag att på listorna jag får tillbaka från banken (bankgirot) är
leverantörens kund nr tillagt efter fakturanumret. Förmodar att bg måste få
denna info från min betalfil. Detta gör att leverantören inte kan läsa in filen
han får på mina betalningar, utan måste registrera varje betalning manuellt.
Hur får jag bort kund nr från filen?

(Flyttat till Visma 1000)

//Tina

4 SVAR 4
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Jag ser att det fält som i Administration kallas för Vårt kundnummer kommer med i filen. Så om du tar bort detta nummer kommer det inte med vid skickandet. Annars kan du bocka i Kräver OCR/Refnr och ange fakturanumret i fältet OCR/Refnr på fakturan. Då följer inte informationen om kundummer med i betalfilen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det senare är inte aktuellt då vi har integration från ScanLev och där kan man inte registrera ett felaktigt OCR-nr, vilket ju i de flesta andra fall är bra :).

Det första alternativet är ju inte klockrent heller eftersom man då missar denna information i leverantörsregistret när man kommunicerar med sina leverantörer, men av två onda ting verkar detta bästa.

Det skulle dock vara bra om ni justerar detta i kommande versioner för det ställer säkert till det för de för många företag eftersom allt fler läser in betalfiler numer.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina, 

Referensuppgiften innehåller ofta Fakturanummer och/eller Kundnummer som standard vid betalningar. I en betalfil från Visma Administration skickas båda uppgifterna med om de finns på fakturan (om OCR-nummer saknas) och om både fakturanummer och kundnummer är tillräckligt korta för att få plats som referens i filen. Uppgifterna skickas separerade från varandra och alltså inte som ett enda långt nummer. 

Olika betalningsmottagare, som funktionen Återrapportering inbetalningar i Visma Administration, kan bygga in kontroller för att utläsa och matcha ihop fakturor med det som står som referens. Här vet vi ju att manuella betalningar kan se ut precis hur som helst i referensfältet. I Visma Administration, som i mitt fall är enklast att använda som exempel, kan programmet matcha ihop betalningen med en faktura så länge det finns mellanrum mellan fakturanumret och övriga uppgifter i referensen. 

Det vore väldigt intressant att veta vad din betalningsmottagare har för system och vad de har för matchningsmöjligheter. Kan det vara så att referensen har blivit knasig på vägen och saknar mellanrum mellan uppgifterna? Det är kanske inte helt lätt att få klarhet i just det men att ändra informationen som Visma Administration skickar med i filen är inte aktuellt om vi inte vet mer om var problemet ligger. Jag hoppas du förstår hur jag tänker. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helene,

Mm, jag förstår hur du tänker :). Jag har ingen aning om vad min leverantör har för ekonomisystem, men jag ska se om jag kan få mer info från dem. Allt jag vet nu är att på den betallista jag får tillbaka från banken (bankgirot) är faktura nr och kund nr separerade, så då är det väl förmodligen så till leverantören också.

Det optimala vore förstås att bara det man skriver i referensfältet kommer med och ingenting annat :). Då spelar det ju ingen roll vad mottagaren har för system. För numer är det väl ganska ovanligt att man behöver kund nr för att matcha betalningar.

Ska kolla med lev när det lugnar ner sig lite.

//Tina