Hej,
Någon som råkat ut för detta? Lösning?
Jag har en leverantör som ej har OCR nr. Efter apropå från min
leverantör ser jag att på listorna jag får tillbaka från banken (bankgirot) är
leverantörens kund nr tillagt efter fakturanumret. Förmodar att bg måste få
denna info från min betalfil. Detta gör att leverantören inte kan läsa in filen
han får på mina betalningar, utan måste registrera varje betalning manuellt.
Hur får jag bort kund nr från filen?
(Flyttat till Visma 1000)
//Tina
Hej,
Det senare är inte aktuellt då vi har integration från ScanLev och där kan man inte registrera ett felaktigt OCR-nr, vilket ju i de flesta andra fall är bra :).
Det första alternativet är ju inte klockrent heller eftersom man då missar denna information i leverantörsregistret när man kommunicerar med sina leverantörer, men av två onda ting verkar detta bästa.
Det skulle dock vara bra om ni justerar detta i kommande versioner för det ställer säkert till det för de för många företag eftersom allt fler läser in betalfiler numer.
//Tina
Hej Helene,
Mm, jag förstår hur du tänker :). Jag har ingen aning om vad min leverantör har för ekonomisystem, men jag ska se om jag kan få mer info från dem. Allt jag vet nu är att på den betallista jag får tillbaka från banken (bankgirot) är faktura nr och kund nr separerade, så då är det väl förmodligen så till leverantören också.
Det optimala vore förstås att bara det man skriver i referensfältet kommer med och ingenting annat :). Då spelar det ju ingen roll vad mottagaren har för system. För numer är det väl ganska ovanligt att man behöver kund nr för att matcha betalningar.
Ska kolla med lev när det lugnar ner sig lite.
//Tina
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.