Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Format i prisinläsningsmall

Jag ska skapa en ny prisinläsningsmall men jag har ingen aning om vad formatet ska vara osv. Hur vet man sådana uppgifter?
Jag använder visma administration 500

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Prisinläsningsmallen är till för alla uppgifter i en prisinläsningsfil du vill läsa in i programmet ska hamna på rätt plats. Format avgör hur programmet ska tolka filen du har. Vi har skickat med ett antal färdiga format med programmet. Har du en prisinläsningsfil från en leverantör vars format finns att välja i listan, väljer du det formatet. Har du fått en prisfil från någon som också använder Visma Administration väljer du formatet Adm.

Är det en excel-fil du har måste den vara sparad i csv-format för att den ska gå att läsa in. Som format väljer du i så fall Excelpriser. För att styra vilken kolumn som ska hamna vart i programmet kan du trycka på knappen Anpassa excelformat.

Vissa återförsäljare tillhandahåller ett färdigt format som går att lägga in i programmet. Formatfilen ska i så fall kopieras in i mappen Prisfilt under Gemensamma filer för att du ska kunna välja in den. 

Vad du ska välja beror alltså vem filen kommer från och vilket filformat den är sparad i. Hoppas svaret gör det hela lite tydligare för dig. Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att återkomma till oss!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte fått någon information öht angående någon prisinläsningsfil från min leverantör. Måste jag alltså fråga leverantören om prisinläsningsfilen innan jag kan börja använda programmet på riktigt? Har alla leverantörer en sådan fil?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Det är inget måste att göra prisinläsningar och det går utmärkt att jobba i programmet utan att göra det. Främst används funktionen av de företag som har ett väldigt stort artikelregister, exempelvis elektriker, reservdelsåterförsäljare och liknande. Vill man går det utmärkt att lägga upp artiklarna manuellt, direkt i artikelregistret. Där kan du även ange dina priser.

Alla leverantörer tillhandahåller inte en prisfil och är du osäker på om du kan få en eller om de ens har en får du fråga dem.
Vilken leverantör rör det sig om och vad är det för verksamhet du har?