Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Importera artikelregister via prisinläsning - cash it system

jag ska starta upp ett företag med bla kläder, och div andra små artiklar. men har ingen vidare lust att sitta och knappa in ca 8000 produkter med olika artikel nummer, fullständigt artikel namn, pris med mera. har erhållit ett register på fil. ett i xlsx format och ett i txt format. kan öppna det i excel då står allt spaltat som det skall vara. artnr, art namn. när ja ska göra en prisinläsning, så antingen händer ingenting i visma, eller så trycker den ihop allt på varje rad så det blir oläsligt eller oanvändbart. har provat att ändra format, har sökt och letat mig blå efter en lösning. det måste väl ändå finnas fler som suttit i samma sits? men inte hittat något alls. hur gör man? oerhört tacksam för minsta lilla info som leder någonstans.
mvh

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Import av data är tyvärr en av Administrations svagaste sidor men det låter som att du har sprungit in i osedvanligt mycket problem. 

För att du ska kunna importera i formatet "Excelfil" (som det heter i Visma när du öppnar prisinläsning) så måste du spara om Excel-dokumentet till formatet "csv (MSDOS)". Det är viktigt att det är .xlsx-filen som du sparar på det sättet. 
Blir det fortfarande fel då så kan du behöva justera inläsningsformatet. Öppna upp Prisinläsningsdialogen, välj den inläsningsmallen som du skapat, klicka på "Inställningar" och klicka på "Anpassa excelformat". I dialogen som då visas så kan du styra hur fält ska mappas och hur Visma ska tolka import-filen. 


Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu gick det att få in filen! tackom för hjälpen, guld värt!
Dock en liten del som inte funkar.
i excel är det 3 kolumner, a,b,c. dock läser bara visma in a och b. och utelämnar c kolumnen.
har försökt ändra hur den läser, men inte löst det än.
mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tänkte bara stämma av läget om du fått ordning på det, annars får du gärna återkomma med vilken information du har i c-kolumnen.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! efter att sökt mig lite blå are om ämnet och inte hittat, fick jag förklarat av en vän att det tydligen måste vara någon form av information i ALLA rader i hela kolumnen. skall testa detta i praktiken senare idag och återkommer med resultat!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för din tid!provat nu, dock utan resultat än så länge. men har några alternativ kvar. återkommer om det löser sig! mvh